Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Ingen gnista. KTM Freeride 250r -16

mr_hmans avatar

MC: KTM freeride.Yamma FS1. Honda Z50
    Gör: Underhåll
    Reg.datum
    aug 2005

Standard Ingen gnista. KTM Freeride 250r -16

Jag tappade gnistan och behöver tips. Hojen tvär dog, den har gjort det tidigare men gått att starta om. Nu är den död. Har bytt tändstift, ingen skillnad. Har bytt tändspole, ingen skillnad. Vad har ni för tips? Vad kan jag mäta upp och hur ska jag göra? Hur kopplar jag ur stoppknappen så jag vet att den inte spökar? Tacksam för tips. /Henrik

Boost IIIs avatar

MC: xr650 turbo
    Gör: Trimmare
    Reg.datum
    sep 2008

Standard

Stoppknappen drar du isär i första skarvkoppling då ska den ge gnista på 2014 maskiner ivf. Om de inte hjälper så prova också bygla de kablarna för säkerhets skull de kan ju ha ändrat till slutande för gnista.

Kolla även under sadeln för på 2014 maskiner är de vanligt en vit kabel gnags av till voltregulatorn ganska nära kopplingsplinten.

Picupp coil kan även va väck dock ovanligt ohm mät den ,,,osäker på ohm värdet men stabilt värde runt 100ohm tror jag?

Annat vanligt fel är att tippsenorn hakat upp sig. Dra isär och koppla in den så nollas den och funkar igen. De kan såklart bli fel på dem men jag har för mig de är lite komplicerat att tjuvkoppla dem låna en av kompis om möjligt.

Om de inte är detta fel så mät upp statorn som nästa grej. Sök värde på nätet och vilka kablar du ska mäta på, de står i verkstadsböcker också.
    Senast redigerat av Boost III den 2018-11-01 klockan 11:12.

Tolans avatar

MC: Nåt med 2 hjul
    Gör: jobbar
    Reg.datum
    dec 2004

Standard

Har liknande fel på flickvännens 350 freeride 2014. Ger gnista men hör inte soppapumpen gå. Bytt säkring, provat tippsensorn på en annan ktm m samma sensor allt ok, bytt filter i snabbkopplingen. Har skaffat elschema så ska prova tvångsköra pumpen m extern spänning så om det inte fungerar så är pumpens säkerligen kass. Den har gått ca 100h. Vad mer kan vara. Bryter tippsensor både gnista och bränsle eller??

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
    Lite smått & gott ifrån det jag fotograferat.
    www.fastlinephotos.se

mr_hmans avatar

MC: KTM freeride.Yamma FS1. Honda Z50
    Gör: Underhåll
    Reg.datum
    aug 2005

Standard

Det var statorn.. Hittade värden på nätet och mätte. När jag öppnade såg jag även att bussningen där bendixdrev sitter mot blocket var trasig. Kanske flisorna från den kortslutit statorn.
    Nåja nu funkar det��

Yxans avatar

MC: KTM 990 Adventure, Husqvarna 610TE -99
    Gör: Svk
    Reg.datum
    sep 2009

Standard

Snyggt! Bra att folk återkopplar efter de "hittat felet". Tråkigt att söka i trådar efter tips då de aldrig får ett avslut.
    Tummen upp mr_hman

Vart kommer kolvbytarhysterin ifrån?

KTMmarkuss avatar

MC: Husqvarna FE 350 2019
    Gör: Student
    Reg.datum
    dec 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Tolan Visa inlägg
    Har liknande fel på flickvännens 350 freeride 2014. Ger gnista men hör inte soppapumpen gå. Bytt säkring, provat tippsensorn på en annan ktm m samma sensor allt ok, bytt filter i snabbkopplingen. Har skaffat elschema så ska prova tvångsköra pumpen m extern spänning så om det inte fungerar så är pumpens säkerligen kass. Den har gått ca 100h. Vad mer kan vara. Bryter tippsensor både gnista och bränsle eller??

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
    Var det voltregulatorn? =)
    Vit KTM FE 350 2019
    ----------------------------
    KTM 350 EXC-F Six Days 2014
    KTM 300 EXC Six Days 2013
    KTM 450 EXC-R 2008
    Suzuki 450 RM-Z 2008
    KTM 450 EXC-R 2008
    KTM 250 SX/F 2007
    KTM 450 EXC-R Factory 2007
    KTM 450 EXC-R 2006