Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: Mousse

MC: KTM 250excf sd
    Gör: Kaffe
    Reg.datum
    jan 2014

Standard Mousse

Lite mousse frågor:
    Kör mestadels med Bridgestone X40 bak 110/100-18. Dessa har ju mjuk stomme och ganska stor volym. Vilken mousse passar bra till dessa, skall gärna vara mjuk modell till GGN.

Fram kör jag Bridgestone ED633 90/90-21 och vill även här finna en bra mjuk mousse.

Tycker det är lite av en djungel bland moussar då alla har olika dimensioner.
    handlarna jag pratat med har ingen koll heller tyvärr.

Anders J.s avatar

MC: KTM 350, Honda Varadero
    Gör: Gymnasierektor
    Reg.datum
    jul 2004

Standard

Funderar också på detta. Satte på nya däck igår (till Michelin Enduro) och märkte att moussen bak var utsliten - den hade krympt ihop och bakdäcket kändes som punka. Beställde en Technomousse från 24MX eftersom Michelin inte fanns i lager. Tänker köra Ränneslätt på lördag så jag hoppas jag hinner få moussen i tid.

Nån som vet hur Technomousse är? Behövs inkörning o uppmjukning för att de skall funka bra?
    Det handlar inte om hur gammal man är utan hur man är gammal.

MC: Ktm 640 Sm, E, 620 Sc, 500, 530, 300 EXC, 1290 R
    Gör: Mek. verk.
    Reg.datum
    jan 2011

Standard

Citat Ursprungligen postat av Anders J. Visa inlägg
    Funderar också på detta. Satte på nya däck igår (till Michelin Enduro) och märkte att moussen bak var utsliten - den hade krympt ihop och bakdäcket kändes som punka. Beställde en Technomousse från 24MX eftersom Michelin inte fanns i lager. Tänker köra Ränneslätt på lördag så jag hoppas jag hinner få moussen i tid.

Nån som vet hur Technomousse är? Behövs inkörning o uppmjukning för att de skall funka bra?
    Hade de för några år sen på en hoj å kommer inte köpa de igen..
    Mer prisvärt me Mefo, Bib å andra då..

Jullemans avatar

MC: Yamaha WR450F, XT660R, Husa FE250, VFR1200X
    Gör: Tekniker
    Reg.datum
    dec 2009

Standard

Citat Ursprungligen postat av Anders J. Visa inlägg

Hållbarheten är nog olika beroende på hur man kör och hur noga man är med att smörja in det. Värsta fienden för alla mousse är nog värmen. Hård snabb körning tar livet av dom snabbare än "långsam" skogsenduro. Förmodligen därför min Technomousse hållit i några år med flera däcksbyten...
    Man får stå ut med att plcka isär och göra rent samt smörja in på nytt då och då.
    Sedan kan jag uppleva mousse som något stumt och dött, i alla fall i början. Då kan dom upplevas som något oförlåtande när det är mycket sten.
    Vissa borrar en massa hål i dom för att dom ska bli mjukare...
    Men det är skönt att slippa punkarisk och slippa kolla däckstryck jämt!

Reg.datum
    jan 2014

Standard

Får inte tag i det jag brukar åka (pirelli moussar) där av söker jag alternativ.
    Provat alla technomousse modeller och tycker kvalitet/hållbarheten är väldigt varierande och bak moussen är för liten till X40.
    Kör nu en Mefo 1-2 mousse men minns tyvärr ej vilken storlek, men är snäppet för liten.
    handlarna tycker jag är pinsamt dåliga på vad de säljer och tycker man ska testa....

MC: Ktm 640 Sm, E, 620 Sc, 500, 530, 300 EXC, 1290 R
    Gör: Mek. verk.
    Reg.datum
    jan 2011

Standard

Snacka me någon handlare som kör själv... Typ Forsellarna, Mör, osv.

Reg.datum
    jan 2014

Standard

Redan gjort....

Patrues avatar

MC: Yama XT660Z, 2 Husa FE450 + 1 FE450RR, KTM 640 ADV
    Gör: Knegare
    Reg.datum
    okt 2011

Standard

Jag kör med Dunlops mousse. Nöjd då en uppsättning håller dryga året för mig. Tävling/träning 1-2 dagar i veckan. Michelins är för hårda för mig. Glöm inte smörja bara så.

/Patric
    Se till att följa min Dakar satsning 2019 - https://www.facebook.com/Lahouarracingteam/

MC: KTM 250 Sixdays-13, BMW R1200GS-13, KTM 690ER-14
    Gör: Ben
    Reg.datum
    mar 2013

Standard

Hakar på med samma x40/moussefråga:
    Bytt däck, från Metzeler 6days extreme 120/90 18 till Bridgestone Battlecross x40 110/100 18. Korven (Michelin) funkade kalas i Metzelerdäcket och ser ut och känns fräsch men i Bridgestonedäcket verkar den rätt mycket för liten för mig med och fyller inte ut däcket alls, trycker inte ens ut däckskanten mot fälgen ordentligt och är allmänt svampigt att köra med (bara provrullat runt huset). Varför då? Och vad finns det för tjockare mousse att tillgå? Kan skillnaden i profil göra så mycket?
    //Fredrik
    Senast redigerat av Kazagger den 2018-09-29 klockan 13:31.

MC: KTM 250 Sixdays-13, BMW R1200GS-13, KTM 690ER-14
    Gör: Ben
    Reg.datum
    mar 2013

Standard

Svarar mig själv delvis. På Dexon står: "Obs! Michelin mäter dimensionen annorlunda på däck/mousse till enduro. Jämförbar dimension inom parantes."
    Och på 18" står: "
    Mousse Michelin 140/80-18 (120/100-18"
    Nu vet jag inte vilken som sitter i mitt däck men det verkar ju som om det är den större som funkar på x40...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •