Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Byte från Adventure till Enduro/Dual sport?

MC: KTM 1290 Super Adventure
    Gör: Lärare
    Reg.datum
    jul 2018

Standard Byte från Adventure till Enduro/Dual sport?

Hej! Äger för närvarande en KTM 1290 Super Adventure, men har blivit så inspirerad och sugen på att köra mer teknisk och relativt svårare offroad, och har därför börjat fundera på om det verkligen är värt att byta bort komforten, räckvidden, farten etc. mot en mer offroad-inriktad maskin såsom Husqvarna 701 Enduro eller KTM 690 Enduro R?

Finns det tillräckligt med mer tekniskt krävande terräng som är lagligt att köra på som kräver en mer renodlad enduro eller är det bara dumt att byta ner sig från en skön, snabb och pålitlig Adventure-hoj?

Vad säger ni alla inbitna offroad-entusiaster?

MC: KTM
    Gör: Sjöman
    Reg.datum
    maj 2003

Standard

Absolut ska du pröva nått roligare! Köp en 950 Adventure så får du allt du behöver förutom pålitligheten!

Reg.datum
    jul 2018

Standard

Citat Ursprungligen postat av Rickard Visa inlägg
    Absolut ska du pröva nått roligare! Köp en 950 Adventure så får du allt du behöver förutom pålitligheten!
    haha, jo men absolut. Ser nästan 950 adv som på gränsen till för stor. Men vad häller körglädje och manöverbarhet är den säkert bra, men kanske något mindre var vad jag tänkte på.

sundströms avatar

MC: XR 650R
    Gör: snickare
    Reg.datum
    aug 2007

Standard

Vill du svänga mellan träden så glöm 690/701 svängradien är som en större oljetanker exc500 eller motsvarande har du roligare på trots tätare service
    Gsxr750 -85 gsxr750 -98 Yamaha r1 -00 xt600k -93 gsxr1000 -01 xr650r -01 KTM 690r -10

Reg.datum
    jul 2018

Standard

Citat Ursprungligen postat av sundström Visa inlägg
    Vill du svänga mellan träden så glöm 690/701 svängradien är som en större oljetanker exc500 eller motsvarande har du roligare på trots tätare service
    svänga mellan träden vet jag inte. Har som sagt ingen som helst erfarenhet av att köra enduro. Men skulle mycket väl kunna tänka mig att testa på någon gång. Sedan är jag lite mindre sugen på att byta bort min oerhört mångsidiga och pålitliga Adventure mot en så kallad ”one trick pony” som bara ska eller bör köras offroad för att du ska få ut någon som helst nytta och nöja av att äga en renodlad enduro. Det är därför jag funderat på om 701/690 är en bra kompromiss.

Har kollat en hel del på youtube och det finns gott om folk som kör 701 enduro i ett mycket vildare tempo och på en nivå jag aldrig kommer köra.

Har du (eller nån annan) någon erfarenhet av att använda sin endurohoj till mer än bara nöjeskörning i skog eller bana? Typ som pendlarhoj eller som något man kan köra på en mindre resa?

sundströms avatar

MC: XR 650R
    Gör: snickare
    Reg.datum
    aug 2007

Standard

Ska du köra ”laglig” offroad så behöver du ingen ren enduro då du isåfall kommer köra grus/traktorväg , pendla funkar väl med 690/701 om du inte pendlar långt då är den du har bättre
    Gsxr750 -85 gsxr750 -98 Yamaha r1 -00 xt600k -93 gsxr1000 -01 xr650r -01 KTM 690r -10

MC: Honda xr600
    Gör: Ingenjör
    Reg.datum
    jan 2018

Standard

Det är väl bara I Sverige som vi är så CC kåta. I övriga delar av världen typ USA och Europa så är det många som anser att dual sport hojarna är perfekta att resa med. Valfri encylindrig hoj mellan 400-700cc funkar ju. Att byta KTM 1200 till 950 är ju samma sak. Kolla transeurotrail.com tex för att se vilken typ av resor som de mindre hojarna lämpar sig för, verkar det vara den typ av körning som du tanker dig kan du I nästa steg kola vad som körs.

Blutors avatar

MC: XT500 i delar, FE570, 950AdvS
    Gör: Ventilerar
    Reg.datum
    mar 2007

Standard

Har du ingen/liten erfarenhet av enduro och kan slinka in på en å annan stig eller dyligt, så är en lätt hoj att föredra då man blir mindre rädd för hinder. Man kan rädda situationer lättare. Bromsa senare och få stopp fortare.

Sen kan man föra över de kunskaperna till en tyngre hoj.
    / Blutor

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •