Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 18 av 18

Ämne: Hel/halvljus strul, vart köpa ny omkopplare?? XR600

LAURIs avatar

MC: Självklart
    Gör: Därom tvista di lärde
    Reg.datum
    maj 2004

Standard

Låter som rejäl kortslutning när du kopplar in framljuset,då kan du få det fenomenet att allt slocknar.Kolla att det är rätt i lyskontakten
    är väl troligtvis H4 lampa antar jag !
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	h4 kontakt.jpg 
Visningar:	20 
Storlek:	31,2 KB 
Id:	85178

Det kan även vara kopplat "baklänges" dvs Plus på jord o jord på hel/halv.. Har inget schema på xr 600
    Vet man inte var man ska ,kan man inte köra vilse!
    youtube

MC: Honda xr600
    Gör: Ingenjör
    Reg.datum
    jan 2018

Standard

Tack för svaren grabbar. Att jag väntar med att byta ljusonkopplare är inte för att jag tvekar på dess funktion utan på mina kunskaper att fixa bytet. Jag har besiktning inom 1 månad så tänkte att det kan lika gärna vänta. Framförallt efter gårdagens resultat.

- jag startade upp hojen. Startade på första kicken, kall, utan choke, vad säger det ? För stort lågfsrt ?
    - Hur som, på tomgång så lös framljusen bara. Hel & halvljus.
    - körde en runda på 3-4 minuter. Körde in til vägkanten och testade igen på tomgång. NU funkade allt, blinkers, framlyse, bakljuse/bromsljus osv.
    - körde hem igen. Allt fungerade innan jag stängde av.

så det verkar som att all funkar inte ”vid start” utan att jag måste köra en stund. Varför då ? i första läget nör endast framlyset fungerade så testade jag att varva upp den utan resultat samt nör allt funkade stod den på tomgång, så det borde inte ha med varvtalet att göra.
    Kan det vara något mystiskt elfel som man ska kolla upp ?
    återigen, hojen ör en Honda XR600R från 1990 UTAN batteri.

Boost IIIs avatar

MC: xr650 turbo
    Gör: Trimmare
    Reg.datum
    sep 2008

Standard

Ang att den startar kall utan choke är tecken på för fet lågfart. De kan räcka med att justera bränsleblandskruven så den blir tunnare, skruva ut den mer passa så den inte vibrerar lös om du måste skruva ut den mer än 2 varv. Om du får till lämplig stabil tomg med skruven ute mycket kan du extra säkra den med en klick silicon rakt över den. Munstycke byter du endast om de inte räcker mer justering av blandskruv.

Elfelet låter som voltregulatorn börjar krångla.

MC: Cagiva Elefant 900, Honda XR600R & MuZ-tiff 660
    Gör: Träl
    Reg.datum
    mar 2010

Standard

Hur kallt är det?
    Min xr600 -90 startar utan choke utan att lågfarten är fel. Det är ju nästan +30°c. Varför ska man behöva choke då?

Reg.datum
    jan 2018

Standard

Citat Ursprungligen postat av DII Visa inlägg
    Hur kallt är det?
    Min xr600 -90 startar utan choke utan att lågfarten är fel. Det är ju nästan +30°c. Varför ska man behöva choke då?
    Ja det är väl en 20 grader ute. Men kall motor menar man väl ändå om den inte är vid nominelldrifttemperatur ? Alltså motorn har samma temperatur som omgivningen, och varm motor är en motor som gått ett tag och nått drift temperatur.

Kall/varm motor relaterar väl inte till om det är 5 eller 15 grader ute ?

Reg.datum
    jan 2018

Standard

Citat Ursprungligen postat av Boost III Visa inlägg
    Ang att den startar kall utan choke är tecken på för fet lågfart. De kan räcka med att justera bränsleblandskruven så den blir tunnare, skruva ut den mer passa så den inte vibrerar lös om du måste skruva ut den mer än 2 varv. Om du får till lämplig stabil tomg med skruven ute mycket kan du extra säkra den med en klick silicon rakt över den. Munstycke byter du endast om de inte räcker mer justering av blandskruv.

Elfelet låter som voltregulatorn börjar krångla.
    tack för infon !

Ang voltregulatorn, är det bara att ”byta ut” ? Dvs hitta en begagnad/ny dra ur sladdar och in med nya ?

Boost IIIs avatar

MC: xr650 turbo
    Gör: Trimmare
    Reg.datum
    sep 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Viktor.J Visa inlägg
    tack för infon !

Ang voltregulatorn, är det bara att ”byta ut” ? Dvs hitta en begagnad/ny dra ur sladdar och in med nya ?
    Japp de är bara rycka ur och i med ny. Kolla om xr650r 2000-2005 har samma beställnings nr som 600an har för jag har en voltregulator/ac regulator till xr650r.
    Jag kollade själv best nr nyss och de är olika men ac regulatorn ser likadan ut så jag tror xr650r regulatorn funkar på xr600. De är ju bara två kablar som går in i regulatorn så du kan ju prova med den jag har.
    Senast redigerat av Boost III den 2018-06-29 klockan 04:43.

Reg.datum
    jan 2018

Standard

ok, detta har hänt

(nästan inget :) )

Parallellt har jag haft problem med dålig tomgång så medans elen faktiskt fungerar (även om den inte fungerar bra) så har jag prioriterat att rengöra förgasaren.
    Parallellt med detta så har jag köpt ett nytt framlyse. Det lyse som sitter på nu är hemmabyggt med massa nakna kablar som verkar ha spruckit i höljet. Så planen är att när hojen går rätt, byta framlyse och omkopplare till den jag köpt från Boost3. Har jag tur löser detta mitt problem. Annars får jag gå vidare därifrån.

Men all eftersökning har gjort mig intresserad av att byta stator och fixa DC samt batteri. Tänker att jag skulle vilja kunna dra GPS och kanske mobilladdare, samt skarpare ljus (LED). Sedan känns det smidigt med et litet batteri så man kan felsöka el utan mc igång. Ett itt säljs i USA av RickyStator men med Svenska statens tull, moms etc. blir detta SVIN dyrt. Ny stator går att köpa, lika så batteri (som verkar vara universal) men regulator/likriktare har jag inte hittat. Så finns det hjälp att motta här hade det varit tacksamt !

Hälsningar
    Viktor

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •