Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 18

Ämne: Hel/halvljus strul, vart köpa ny omkopplare?? XR600

MC: Honda xr600
    Gör: Ingenjör
    Reg.datum
    jan 2018

Standard Hel/halvljus strul, vart köpa ny omkopplare?? XR600

Hej,

jag verkar ha någon typ av glapp i min omkopplare för hel/halvljus, blinkers samt tuta. Hojen är en XR600 -90.

För några dagarsedan funkade inte lyset, jag glömde av det och när jag sedan satt på hojen igen så fungerad det.
    i går bytte jag blinkers, direkt när jag startade så funkade de nya blinkersen. För att sedan sluta fungera (varken framlykta, blinkers eller tuta fungerar). Det verkar alltså vara intermittenta ”komma-och-gå” på allt som går via omkopplaren på vänstersida av styret.

Men hojen startar som vanligt så jag tänker att det verkar bero på fel i kontakter på styret. Till saken hör också att jag såg att underdelen var trasig, en bit stor som en 5-krona var borta och set är alltså ”fritt” in till kablage och relän.

Verkar min slutsats korrekt ?
    nu till kärnfrågan, vart hittar man en ny omkopplare ? Vill inte köpa någon konaskot som går sönder på direkten. En ”ny” verkar kosta 1000kr och det känns saftigt. Letar begagnat nu men den vet man inte riktigt heller skicket på. Hur hade ni gjort ? hittar tp inget på nätet.

Tackaam för tipps och tankar, hälsningar Viktor

KTMmarkuss avatar

MC: KTM 350 EXC-F Six Days 2014
    Gör: Student
    Reg.datum
    dec 2005

Standard

Åtgärdas problemet med 5-56? Det brukar det göra på KTM när omkopplaren strular i alla fall. I så fall kanske det går att täta hålet under och bara köra på =)
    KTM 350 EXC-F Six Days 2014
    ---------
    KTM 300 EXC Six Days 2013
    KTM 450 EXC-R 2008
    Suzuki 450 RM-Z 2008
    KTM 450 EXC-R 2008
    KTM 250 SX/F 2007
    KTM 450 EXC-R Factory 2007
    KTM 450 EXC-R 2006
    KTM 250 EXC 2004
    KTM 250 EXC 2000
    KTM 200 EXC 2000

Thomass avatar

MC: CrossEnduroMotardStreet
    Gör: SLSM
    Reg.datum
    jun 2002

Standard

leta på säljsajter för moppetillbehör, brukar vara lite billigare än mc-delar och funkar precis lika bra.

Reg.datum
    jan 2018

Standard

Citat Ursprungligen postat av KTMmarkus Visa inlägg
    Åtgärdas problemet med 5-56? Det brukar det göra på KTM när omkopplaren strular i alla fall. I så fall kanske det går att täta hålet under och bara köra på =)
    Jag tänkte kolla, men han inte sist. Men det är väl ett vattentätt test för att se om det är där felet ligger ?

Om jag kommer ihåg/fattat rätt så är 5-56 eller dyl ledande och ”bygger över alla kontaktytor” så allt är ”på” ? Finns inte risken att sen tutar och håller på konstant då ? 😁

Reg.datum
    jan 2018

Standard

Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    leta på säljsajter för moppetillbehör, brukar vara lite billigare än mc-delar och funkar precis lika bra.
    Jag har letat men hittar bara för hel/halv, bara för tuta etc. sedan är jag dålig på elektronik så är osäker på att det är ”fel” med fel kontakter eller va fan som helst ��
    orolig för kvalite’en med, finns ju allt från saker för 50 kr på eBay till original för 1000kr.

Reg.datum
    jan 2018

Standard

Citat Ursprungligen postat av Viktor.J Visa inlägg
    Jag har letat men hittar bara för hel/halv, bara för tuta etc. sedan är jag dålig på elektronik så är osäker på att det är ”fel” med fel kontakter eller va fan som helst ��
    orolig för kvalite’en med, finns ju allt från saker för 50 kr på eBay till original för 1000kr.
    Svarar mig själv :)

Har sprutat 5-56 in i omkopplaren. Hände inget direkt. Me nu verkar allt fungera utom framlyset. Så får byt lampa för att se om den kan ha gåt sönder.
    Det Meckiga är att det är något runt bil-lyse som är hemmabyggt som framlampa så får demontera och försöka hitta lampa.

Fortfarande inte hittat någon lämplig substitut.

Återkommer.

Boost IIIs avatar

MC: xr650 turbo
    Gör: Trimmare
    Reg.datum
    sep 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Viktor.J Visa inlägg
    Svarar mig själv :)

Har sprutat 5-56 in i omkopplaren. Hände inget direkt. Me nu verkar allt fungera utom framlyset. Så får byt lampa för att se om den kan ha gåt sönder.
    Det Meckiga är att det är något runt bil-lyse som är hemmabyggt som framlampa så får demontera och försöka hitta lampa.

Fortfarande inte hittat någon lämplig substitut.

Återkommer.
    Om du vill ha original reglage så har jag fräscha omkopplare från Honda xr650r.
    Senast redigerat av Boost III den 2018-06-11 klockan 21:36.

Reg.datum
    jan 2018

Wink

Citat Ursprungligen postat av Boost III Visa inlägg
    Om du vill ha original reglage så har jag fräscha om kopplare från Honda xr650r.
    Du har PM !

Reg.datum
    jan 2018

Standard

Så en liten uppdateri
    Efter att ha sprutat 5-56 så funkade alla ljusen utom framlyset idag nör jag pillade så såg jag att kontakten tilll lyset satt löst (ej originallysen). Lyser ljuset nu, men nu funkar inte något av de andra !!!!
    Tar verkligen emot all hjälp här.

Frågor som jag ställer mig, vad kan orsaka att alla ljus fungerar när framlyset är urkopplat men inga andra lampor fungerar nör framlyset ör inkopplat ? För omkopplaren är väl bara ”av/på” vilket gäller för alla ljusen ?
    Kan det vara så att det behövs mer effekt, hojen har ju inget batteri? tänkte köra den imorgon för att se om de är ett problem som löses av högre varvtal och inte bara tomgång. Tänkte innan ge omkopplaren en rejäl omgång med 5-56 också innan.

jag har köpt en ljusomkopplare från forumet här. Men är rädd för ett koppla in den då lyset som sagt ej ör original. Så hade gärna försökt lösa detta innan besiktning. Så kan jag byta omkopplare utan stress efter allt är besiktigat.
    Senast redigerat av Viktor.J den 2018-06-23 klockan 14:16.

Boost IIIs avatar

MC: xr650 turbo
    Gör: Trimmare
    Reg.datum
    sep 2008

Standard

Du kan utan oro koppla in den ljuskontakten du köpte av mig för den tål från org 35Watt lampa till H¤ 55/60w lampa , de kan lösa alla problem om du har tur. Standard stator klarar h4 men de b lir morotslyse så jag rek org 35w om du inte gör en special tjuvkoppling. De går koppla om utgående ström så de ger mer kräm på framlyset då drar den en h4 lampa bet bättre redan från tomg. Jag har ingen länk till denna tjuvkoppling men de har säkert någ annan alt goggla.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •