Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 25

Ämne: Honda CRF 450L tråden

Startgass avatar

MC: Yamaha xt 600 såld, Nuvarande: Gasgas 450 quad
    Gör: Kontorsråtta
    Reg.datum
    sep 2007

Standard

Har det släppts någon mer info om den? Låter fortfarande för bra för att vara sann.

K J Ds avatar

MC: 110, 350, 650
    Gör: Drivlinekonstruktör gruvmaskiner
    Reg.datum
    jun 2003

Standard

Jag letar också.
    På internationella sidor pratas det om att hojar börjar hitta ut till handlare, men har inte hört något om Sverige.
    Att jag inte har någon Honda återförsäljare i närheten gör inte saken enklare, svårt att svänga förbi bara för att kolla om det kommit in någon än.
    Har du spik?

Boost IIIs avatar

MC: xr650 turbo
    Gör: Trimmare
    Reg.datum
    sep 2008

Standard

[QUOTE=kuno;670749]Curb Weight

289 pounds (Includes all standard equipment, required fluids and full tank of fuel—ready to ride.)

Read more at https://powersports.honda.com/2019/c...sdwP0AZQBGg.99

131kg blöt vikt är otroligt tungt. Kollar man yamaha wr450 2018 så väger den 123kg blöt vikt (enligt Yamaha) Hondan har inte så stor tank heller 8 liter. De finns mig veterligen ingen vägreggad enduro som är så tung inte ens på 70-80 talet. Tar man en wr450f så har de vägt in på 112,5kg torr och ca 123kg blöt under stora delar av 2000 talet och alla KTM/Husaberg är ju ännu lättare.
    Har Honda förstärkt motorn med 10 kg vs crossmotorn eller vad är de som väger så tungt?

I den här länken nedan har man funderat ut varför den är så tung. Längst upp på första sidan står några anl de kommit på i tråden, i stort sett påstår de att Honda gjort en ny xr modell där alla delar ska hålla i evighet. Om så är fallet förstår jag vikten men ingen seriöst satsande tävlings enduoråkare lär köpa den då de blir mer som en offroadhoj.

https://thumpertalk.com/forums/topic/1263351-so-why-is-the-l-so-heavy-is-it-really-what-are-you-comparing-it-to/

Senast redigerat av Boost III den 2018-09-12 klockan 14:35.

K J Ds avatar

MC: 110, 350, 650
    Gör: Drivlinekonstruktör gruvmaskiner
    Reg.datum
    jun 2003

Standard

Men då är väl allt som det ska?

En seriöst satsande endurotävlingsförare som vill köra Honda köper väl CRF450RX.
    Vi som vill sladda omkring med kaffetermos i ryggsäcken vill väl ha en ersättare till XR och därför kikar vi på CRF450L.

Tack för länken.
    Senast redigerat av K J D den 2018-09-12 klockan 16:20.
    Har du spik?

k1322s avatar

MC: 250 EXC, EC300, WR250R, F650GS, XR650R, G650X
    Gör: -
    Reg.datum
    okt 2012

Boost IIIs avatar

Reg.datum
    sep 2008

Standard

De va inte illa med 3200 mils intervall på större service!!
    . Effekten är lite svårgissad men 25hk ger den strypt men ca 45hk på veven skulle jag gissa baserat på kamaxelns lyft som är blygsamma 7.7mm på insug och 6.7mm exhaust. En crf 450 Rx har 10mm in och nästan 9mm utblås vilket bör ge 5hk extra. Tändningen är dessutom sävligare på 450L och svänghjulet 13% tyngre så den kommer bli bet slöare i gassvaret.
    Frågan är om serviceintervallen på 3200 mil gäller om man enbart kör den strypt? Jag skulle tro det tills jag sett kolven hur stora kjolar den har vs en crf cross som ser ut som en snusdosa. Om crf450L kolven har större kjolar än crf crossen så kan den gå 3200 mil även med full effekt men då måste den vara lika tilltagen i längd som på en gammal xr400r.
    De är nog enkelt att trimma den med crosskam alt Hotcams kammar och rx tändning för de tycks va enda skillnaden i nertagning av effekt förutom lite lägre kompförhållande 12:1 vs cross 13,5:1.
    Ryckutjämare i bakhjulet va ju skitbra för då håller växellådan dubbelt så länge och drev o kedja likaså.

MC: Ja
    Gör: Ja
    Reg.datum
    feb 2007

Standard

Javisst garanti och serviceintervall gäller för den steypta versionen. Ungefär som Husaberg 570 med 7kw från fabrik...
    Var mitt inlägg användbart. Donera gärna pengar till SOS Barnbyar

Boost IIIs avatar

Reg.datum
    sep 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av borsiin Visa inlägg
    Javisst garanti och serviceintervall gäller för den steypta versionen. Ungefär som Husaberg 570 med 7kw från fabrik...
    Ja med 25hk håller den nog 3200 mil.
    Man får kolla på Hondas reservdelslista/sprängskiss hur tilltagen kolvens kjolar är och vad dem menar med tre kolvringar? Jag antar att de bara satt dit en oljeskrapring under kompringen som alla andra väghojar/bilar har. Crossarna har bara en kompring och en kombinerad oljeskrap och oljefördelarring.
    Uppdate kollade reservdelslistor nyss och de finns ute redan men bilderna finns inte än på alla Hondaparts jag kollade på. Kolven va bet billigare än crosskolv typ 100 dollar utan ringar vs en crosskolv 130 dollar,,underligt nog!?

https://www.hondapartsnation.com/oem...f450l-ac-parts
    Senast redigerat av Boost III den 2018-09-14 klockan 14:22.

Boost IIIs avatar

Reg.datum
    sep 2008

Standard

Nu kan jag se reservdelslistans bilder jag måste ha haft någ bugg i datorn (för mycket porrsurf).
    Man kan glömma att den skulle ha längre tids serviceintervall den har samma som en crf 450rx tyvärr.
    Kollar man på kolven så är den tyvärr inte mer tilltagen i ytan vs crosskolvarna så bytesintervallen blir samma som på en crf450rx. De syns tydligt att vevpartiet är tyngre på L vs rx och f maskinerna de är helt runt till formen. Bytesintervallen på kolven borde bli lika som på en rx max 200 tim ber på hur hårt man gasar alt 800 mil om man kör mycket allmän väg och medelfarten är 40kmt. Är man en orolig själ byter man kolv på 100tim alt 400 mil de är inge fel i det.

https://www.hondapartsnation.com/oem...nkshaft-piston

Petter Ivarssons avatar

MC: Snart för många
    Gör: IT
    Reg.datum
    maj 2011

Standard

https://www.youtube.com/watch?v=7HPpIu6KBJg
    https://www.youtube.com/watch?v=08q0DZ236tQ&t=39s

https://www.youtube.com/watch?v=XnxFe9Hdkfc

Stabil bakram, böjbara blinkers, shysst fjädring, soppamätare, 6-växlad. Trevliga touringattribut för stigarna.
    Senast redigerat av Petter Ivarsson den 2018-09-18 klockan 11:39.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •