Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 16 av 16

Ämne: Hybridhjälmar

Rassles avatar

MC: Husaberg Fe 350 -13, KTM 990 -06
    Gör: Företagare
    Reg.datum
    nov 2003

Standard

Citat Ursprungligen postat av LawsonSweden Visa inlägg
    Det slutade med att jag slog till på en dyr hjälm i ett försök att bli överlycklig, det blev inte så, Schubert E1
    Skärmen fladdrar.
    Hjälmen är tung och inte alls så tyst som jag förväntade mig.
    Den trycker även mot örat lite.

Jag kommer behålla hjälmen men är besviken och skulle inte köpt en till eller rekommendera en.
    Schubert kundtjänst kommenterade sammanfattat att skärmen fladdrar pga min mc och inte pga klen konstruktion.

Sent from my SM-G960F using Tapatalk
    Jag har också denna hjälm och måste säga att jag är jättenöjd med den. Upplever den inte som tung, tycker den är likvärdig med andra hjälmar. Däremot är det den tystaste hjälm jag har provat någon gång.
    Enda jag kan klaga på är att den vibrerar en del pga skärmen, men det är inte hjälmens fel utan beror på luftströmmarna. Ställer jag mig upp eller hukar mig ner så slutar det. Har förhöjd ruta på min 990 idag och ska testa med originalet istället.
    Det är nog svårt att få en hjälm med skärm att bete sig likadant som en utan skärm.
    Varför finns det så mycket grus o så lite tid ?

LawsonSwedens avatar

MC: KTM 690 / GSX-R750
    Gör: Fordonskonstruktion Powertrain
    Reg.datum
    nov 2017

Standard

Min hjälm väger 1795 plus minus 50g.
    Med headset passerar den säkert 2kg.
    Det är utan tvekan en av tungviktarna.

Finns ingen crosshjälm som har så vek skärm att den vibrerar i fartvinden.
    Skärmen skulle varit mer robust i min mening. Tycker inte att jag ska behöva anpassa mc efter hjälmen.

Den har dessutom undermåligt betyg i Sharp hjälmtest i sidokollision enligt länken. Testet avser Schubert C3 vilken är basen för E1. (Läste detta först efter köp)

https://sharp.dft.gov.uk/helmets/schuberth-c3/

Men jag gillar korvätarluckan trots hög gubbfaktor.

Rassles avatar

MC: Husaberg Fe 350 -13, KTM 990 -06
    Gör: Företagare
    Reg.datum
    nov 2003

Standard

Vägde min idag o den väger 1600 gram. Jag har kanske en mindre storlek än dig ?. Jämfört med andra öppningsbara hjälmar är vikten ganska lika. Att den väger ett par hekto mer än en vanlig crosshjälm är ju inte så konstigt, med tanke på att den har visir, solskydd, gångjärn och låsmekanism.
    Testade igår med att skruva dit originalglaset på min 990 Adventure och då försvinner vibrationerna helt och det blir även tystare. Fortfarande så blir det ännu bättre om jag lyfter röven 5 cm. från sadeln, jag är dock ganska kort, 170 cm. Ska testa o kapa ner rutan lite till. Har tidigare kört denna hoj med crosshjälm ett par år och det vill jag inte återgå till, iaf inte på landsväg. Tycker det är ganska irriterande med (o)ljudet och att fartvinden sliter o drar i den stora skärmen.
    Var ju inte kul att höra att den inte klarar hjälmtestet, hade jag inte en aning om.
    Korvätarlucka är bra !

/Gubbe 50 år
    Varför finns det så mycket grus o så lite tid ?

MC: Crf250l
    Gör: Kapitalist
    Reg.datum
    jan 2018

Standard

Citat Ursprungligen postat av LawsonSweden Visa inlägg
    Min hjälm väger 1795 plus minus 50g.
    Med headset passerar den säkert 2kg.
    Det är utan tvekan en av tungviktarna.

Finns ingen crosshjälm som har så vek skärm att den vibrerar i fartvinden.
    Skärmen skulle varit mer robust i min mening. Tycker inte att jag ska behöva anpassa mc efter hjälmen.

Den har dessutom undermåligt betyg i Sharp hjälmtest i sidokollision enligt länken. Testet avser Schubert C3 vilken är basen för E1. (Läste detta först efter köp)

https://sharp.dft.gov.uk/helmets/schuberth-c3/

Men jag gillar korvätarluckan trots hög gubbfaktor.

Tackar för den recensionen, funderade på att köpa en...lustigt eller olustigt, hade en liknande upplevelse
    för många år sedan, slog till och köpte en BMW hjälm för den skulle vara "bäst"...nä det var den inte ;)
    Blir nog en Shoei hornet istället, vart jäkligt nöjd med deras "vanliga" hjälmar.

LawsonSwedens avatar

MC: KTM 690 / GSX-R750
    Gör: Fordonskonstruktion Powertrain
    Reg.datum
    nov 2017

Standard

Alla mina tidigare Shoei hjälmar har jag varit nöjd med.
    Men kolla Sharp-test innan köp istället för efter som jag gjorde.
    Finns flera billigare hjälmar med höga betyg, men det säger å andra sidan inget om passform.

MC: Crf250l
    Gör: Kapitalist
    Reg.datum
    jan 2018

Standard

Skall ta och kolla på det..köpte en billig Wulf hjälm som är både snygg och bekväm men lite jobbig
    när man kommer över 90...köpte den för hemkörning typ...vart såpas nöjd att jag inte uppgraderat.

Uppdatering...
    Jaha då var man drygt 5000 fattigare..blev en Shoei Hornet ADV, provade en Schubert vilken inte passade varken mitt huvud eller smak.
    Skön och mycket tystare än budgethjälmen, funkar kanon i högre farter utan att vinden tar tag i skärmen, enda jag kan klaga på är d-ring spännet till hakbandet..fast blir nog en vana.
    Senast redigerat av CRFEN den 2018-05-30 klockan 10:16.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •