Sidan 19 av 19 FörstaFörsta ... 9171819
Resultat 181 till 188 av 188

Ämne: SOE @ Rally Albania 2018

Motoro Mattiass avatar

MC: KTM 450
    Gör: Logistik
    Reg.datum
    dec 2009

Standard

Dag 7. Tirana - Tirana 120km
    Sen start så jag gick direkt ut och köpte färska Albanska dagstidningar för att köra ner i stövlarna, det fick mig at fundera lite över presstöd och andra svenska förmåner som våra dagblad njuter av. 2 tidningar, 6kr, men jag kan inte svara för det journalistiska innehållet, vilket inte heller var min prioritet just nu. En dag med semi-torra stövlar var allt jag ville ha.
    Lång frulle på hotellet som inte saknade något att önska. Tulpanodlaren försökte tydligen psyka ner TSW innan start men man är inte hemlig och vapen för inte (eller så är han en cyborg som var ute för att maskinlära humana fel och brister). Lugnt och sansat till starten för en kort special om ca. 5 mil. Gav TSW ett faderligt pepptalk. (det hade blivit lite av en rutin under veckan, först i stil med "det är ingen fara, gör din grej bara, fokus på navigationen etc." i början av veckan, till att övergå mer till "äh, kör som du skulle göra på SM, det är bara som en dag i Ertzberg etc...", bara att kunna säga det till någon är rätt cool faktiskt!).
    Dags för start och som vanligt så går humöret från "håhåjaja ännu en dag" till "nä nu djävlar ska det gasas" inom loppet av 3, 2, 1, GO!
    Slingrande väg upp för ett berg, snabba spår och inte direkt dödande stup. Laddar på så gott jag kan och känner efter 5 minuter att ALL känsel i händerna försvinner, dom är helt domnade, igen... Detta hade drabbat mig till och från de senaste dagarna men jag visste att det går över efter nån timme om man bara fortsätter. Fast den här gången var det värre en vanligt. Å andra sidan, det var ju bara 5 mil och knappt en timme å ju snabbare man kör ju fortare är man ju framme så jag ökade lite till! Kom ifatt nån tjeck som startat innan mig, jippi-kay-je, slog på lite till längst en bergssida och möttes plötsligt av insikten att, "- för helvete, du har familj och barn och det är absolut inget på spel så vad håller du på med!" , men samtidigt fick jag syn på näsa Slovak, så jag slog bara av lite lagom. Kom ifatt även honom och jag tror någon mer och känner att det här går ju riktigt bra även utan händer... det är då jag navigerar fel som ett troll och befinner mig, visserligen inte helt ensam utan snarare i ett virrvarr av förare som missat samma avfart som jag. Ner flera kilometer längst romerska stenvägar innan jag inser att detta är totalfel och jag är helt vilse, vänder och drar upp mot senast kända punkt, se två åkare hitta en dold stig som kunde vara rätt och följer efter dom. ser en fotograf och inser att det är rätt men min tripp är det definitivt inte, å så börjar det regna lite igen... jamen-alla-tings-heliga-moder.. svinsur och desillusionerad tar jag ytterligare en kurva fel och ger upp alla försök till ett värdigt avslut på rallyt. Rullar in i mål och där sitter alla glada utom jag å halsar bärs, blir erbjuden ett alkofritt alternativ och tycker att nån jädra ordning får det väl ändå vara i misären! Lugnar ner mig något efter en stund och tycker att det är trisst att avsluta ett i övrigt bra fungerande rally på ett tråkigt sätt. Nåja, vi rullar tillbaka till Tirana och börjar packa ihop alla prylar i bil och släp. Organisationen är, ja inte där i alla fall, och efter en stunds letande hittar jag tidtagningskillen som uppenbarligen inte har en aning om någonting annat när jag frågar honom om prisutdelning och winnerparty?
    Jaja, Jag, Mange och Karlsson beslutar att vi måste äta nått hur som helst, så vi drar ut på stan och letar upp en trevlig krog, käkar lite och sen ska dom shoppa presenter till små barn och diverse fruar... jag är väl mer intresserad av att få en massage eller åtminstone en dusch men vi hittar en påse körsbär och det får bli mitt opium medan jag dras mellan basarer och stånd.
    Tillslut ger dom upp och vi drar tillbaka till hotellet med sikte på bastu och hammam. Hinner precis på på mig badbyxor när telefonens wifi kickar in och det börjar plinga meddelanden från flera timmar tillbaka. Tydligtvis nån prisutdelning... Någon undrar var jag är? Bäst å kolla vad som pågår, så jag tassar bort barfota längst Tiranas boulevarder till bivvaken där det mycket riktigt pågår en prisutdelning. -Hum, synd å missa Calle och TSW som borde fått pris, tänker jag, men möter Duddan och Davve "-Que vadis?" varför är inte du på Pallen med dom andra? "-Quid accidit?".

Jaha, här står man, barfota i ett par grälla badshorts, bruten, sliten, trött och med ett adrenalinpåslag som lämnat kroppen öppen för en veckas smärta som nu bestämt sig för att tala om just precis hur gammal jag känner mig. Har inte ens en påse körsbär att trösta mig med, å så visar det sig att jag missat pallplatsbild och ett pris! På riktigt, vid Oden och Shiva, gör vad ni kan, det kan väl inte bli värre!?

Jag kvitterar ut priset och lommar något skamset iväg tillbaka mot hotellet då det slår mig... detta är inte mitt pris, det är Duddans!

Till saken hör att Jag hade visst trassel med min registrering och startnummer hela våren, och när jag tillslut efter en hel del förmaningar dök upp i startlistan så var det i fel klass. Jag kör 450 och hamnade i klassen för +500. Marginell skillnad men ändock.
    Inför sista dagen så frågade orga uttryckligen om allt stämde med klasser et och jag sa till att, "Nä, jag är i fel och ska vara i den andra klassen," vilket noterades och jag tänkte inte mer på det.

Men, Duddan kör +500 (eller ganska exakt 500cc) och är (ja relativt iallafall) efter mig i resultatet. (Det kan ha varit en Tjeck ca: 4sek efter mig i resultatet men det har vi visst generöst överseende med)
    Duddan har kört prickfritt hela veckan och dessutom alltid hjälpt till över allt, så Nä, det är inte mitt stulna pris, det är Duddans!

En kort och något förvirrad prisutvecklingscermoni äger rum i hotelllobbyn över ett par gin/lemonsoda.
    Priset har funnit sin rättmätiga ägare och jag har mer plats över i mitt handbagage.

Firande, klang och jubel och äntligen får jag bada!

Lite senare så samlar vi ihop oss igen och gör gemensam sak med våra Grekiska vänner och tar en middag på stans flådigaste men kanske sämsta servering. Vita duka och snoffsiga dörrvakter som tittar mer än nådigt snett på ett gäng iförda gula t-shirts, shorts och tofflor, men vi har ett ordentligt numerärt övertag och är förhållandevis upprätt gående så dom släpper in oss. Vi äter och dricker till albanska överpriser (ungefär som en pizzeria i Bredäng, eller deras plankstek delux iallafall) och känner oss väl inte helt tillfreds med avslutningen som sådan, utan de flesta av oss fortsätter till en bar och beställer nån drink.
    Duddan beställer sitt livselixir Vodka/redbull, blir serverad ett bräddfullt glas med vodka och en burk Redbull. Faan, det är klass på det här stället! Jag och Mange sippar på varsin GT utan överdoser kinin, och eftersom Magnge ska dra till flyget redan kl 2.30 så rundar vi av kvällen efter detta, ungdomarna och teamchefen sitter kvar en stund till men jag tror inte Duddan kämpar så länge med sitt elixir.
    Påvägen tillbaka möter vi Team Slovakia, som har skippat maten till förmån för flytande dryck uppenbarligen och omedelbar förbrödring mellan folken uppstår framför några förvirrade säkerhetsvakter utanför nått parlament. Tröjor byts, kramar och ryggdunkar, inte så många ord behövs egentligen när man möts i gatlyktans sken efter ett rally!
    Hem å i säng, somnar klubbad!

Tydligen utlöste tröjbytet något av en internationell incident när nyss bytta slovaker hittade fler gultröjor att förbrödra sig med, och gladlynta som dom var kändes nog omvägen via entren in i barserveringen allt för lång... vilket fick vakterna att deportera alla svenskar från etablissemanget. Ryktet säger att an enades om att knyta ihop den Albanska säcken med att besöka Maria B. vars medarbetare man träffat redan under invigningen, men det kan vara hörsägen och jag sov sött sen länge i så fall. (Bevis? Det var min tröja som orsakade incidenten ;)

Tommis avatar

MC: KTM 450 EXC, 950 Adventure
    Gör: Konstruktör
    Reg.datum
    jan 2004

Standard

Härligt skrivet, riktigt kul att läsa om strapatserna!

/ Tommi

Skickat från min G8441 via Tapatalk
    Där asfalten tar slut, börjar vägen..

Moderator Mattssons avatar

MC: Tvåfemti och fyrfemti
    Gör: Tåg
    Reg.datum
    apr 2004

Standard

Citat Ursprungligen postat av Nora-Mikael Visa inlägg
    Det var fanimej den bästa beskrivningen av rallymisär jag läst på länge! Bra jobbat och skrivet.
    Amen.
    KTM 250 EXC-F 2013 Sixdays

Motoro Mattiass avatar

Reg.datum
    dec 2009

Standard

Del 62 eller nått..
    Dags att runda av och upp.
    Har jag missat nått?
    Ja, egentligen allt, ett rally är ju oxå det som händer mellan detaljerna.
    Vyerna, människorna, kamratskapen, glädjen och den totala tomheten när det är slut.
    Bilderna från om än aldrig så många från skickliga fotografer gör inte Albanien rättvisa på nått sätt. Det är mycket vildare, vackrare, djävligare än vad som fångats på bild, så jag hoppas på att det kommer lite hjälmkamerafilmer från Davve och Duddan som visar alla de andra delarna.

Fullständigt fantastiskt och fullkomligt överdjävligt, å det är därför jag redan funderar på var nästa rally ska gå?!

Over and out.
    Mattias

Moderator Mattssons avatar

MC: Tvåfemti och fyrfemti
    Gör: Tåg
    Reg.datum
    apr 2004

Standard

Vilket djur är du? Bergsget eller ökenräv?
    KTM 250 EXC-F 2013 Sixdays

MC: GasGas TXT 280
    Gör: Servicetekniker
    Reg.datum
    nov 2003

Standard

Grym rapport! Kul att läsa : -)

Motoro Mattiass avatar

Reg.datum
    dec 2009

Standard

Citat Ursprungligen postat av Mattsson Visa inlägg
    Vilket djur är du? Bergsget eller ökenräv?
    Mer Fenek än Lama om jag får välja tack! Men Rally är Rally är roligt

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Administrator Hagenblads avatar

MC: Zebra 501, KTM 350
    Gör: Serviceingenjör, gasanalys
    Reg.datum
    jun 2002

Standard

Bra Rapport Mattias. Ska försöka summera ihop det jag spamade fejan med också.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •