Visar resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Tennisarm / gasarm

MC: 800GS-10 WR426-02 WR426-01
    Gör: data
    Reg.datum
    Jun 2014

Standard Tennisarm / gasarm

Hej.

Börjar med en liten presentation då jag aldrig riktigt givit det på det här forumet. Jag är 32 år, tog mc kort för 5 år sedan. Började köra enduro för ca 2 år sedan. Endast en glad amatör och har aldrig tävlat. Hängt en del på revinge och husie. Är en stor fan av crosstraining enduro kanalen på youtube. Jag har alltid hållt på med cyklar downhill/bmx men på senare åren fattat intresset för motordrivna cyklar. (varför trampa lixom :)

Tyvärr så började jag för ett halvår sedan få ont i utsidan av armbågen, tänkte mer att det var träningsvärk men icke. Körde vidare ett tag iaf men sen gick det inte längre. Besökte en sjukgymnast som körde akupunktur i några veckor. Samtidigt vilade jag mig från allt tvåhjuligt. Smärtan blev dock bara värre av det. Kör för nuvarande sjukgymnastik där man tränar att hålla emot med muskeln. Men jag är skeptisk, styrkan i musklerna har det inte varit något fel på, det är i senfästet i armbågen det gör ont. Jag antar att någon här någon gång bör ha haft liknande problem. Skulle väldigt gärna vilja veta hur ni har kommit runt det? För mig är det nu snart 4 månader sedan jag hade framhjulet i luften. Börjar bli galen på det....
    Tips mottages tacksamt.
    Kör så de ryker ni som kan.

Mvh Oscar J.

MC: Crf 250R
    Gör: El
    Reg.datum
    Nov 2004

Standard

Min erfarenhet är att det är bara rehabträning som gäller. När du tränar muskeln så tränas senfästet, men det kan ta tid att bli bra.
    Har både haft golfarm och tennisarm pga. enduro och cross. Men har haft tur som kunnat träna bort det och inte behövt hålla upp med körning.
    Troligen beror det på hur mycket man belastar underarmarna när handlederna är böjda.
    Man ska ju inte "hålla i sig" i styret så körtekniken kan vara bra att fundera på. Styrka och rätt kordination i ben, mage, rygg och balans vid gaspåslag och broms avlastar armarna.
    Stötvågsbehandling kan hjälpa till, men vet inte hur mycket.

MC: Ktm exc 450 - 12 sixdays + Wr450f -08
    Gör: Grävmaskinist
    Reg.datum
    May 2011

Standard

Steg pegz hjälper mina armbågar. Rekluse var räddningen på gamla wr:en med tung koppling.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

MC: 800GS-10 WR426-02 WR426-01
    Gör: data
    Reg.datum
    Jun 2014

Standard

Tack för tipsen. Troligen har jag helt fel körteknik då jag gärna rycker i styret när framhjulet ska upp (likt man gör på en cykel ) Men moppen väger ju lite mer så de händer inte så mycket. Angående rekluse så gillar jag själv att modulera kopplingen hela tiden, så det går bort. Vänsterarmen har klarat sig utan problem med. Men stegpegz kanske kan vara nåt, när man är friskt nog att köra igen...

Tags for this Thread

Regler för att posta