Visar resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Förslag på bränslesnål pendlarhoj.

MC: Honda XRV750 -00
    Gör: Produktionsingenjör
    Reg.datum
    Aug 2014

Standard Förslag på bränslesnål pendlarhoj.

God dagens!

Är på jakt efter en bekväm pendlarhoj som ledigt (med rätt drevning) kan placera sig under 0,5l/milen vid hastigheter runt 110-120kmh i och med att 90% av resvägen är E-tråk-4:an. Som sagt kan det behöva justeras lite vad gäller drevningen. Jag tänker mig max 20 000:-.

De jag funderat på såhär långt:

BMW F650
    Honda Transalp XL600V/XL650V
    Yamaha XJ600

Finns det några andra som ni skulle kunna tänka er är bättre lämpad eller om det finns något man bör veta om de jag redan funderat på så får ni gärna flika in med info. :)

Många tack!

kallefants avatar

MC: Enduro
    Gör: Klipper gräs
    Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Kanske nåt för Hojvalstråden, men..
    Om förbrukningen är det viktigaste, så välj Transalpen. Den är nog den enda som kommer under 0,5 l/mil. Stånkor drar mycket när de får jobba i hög hastighet. Kanske en nyare BMW F650 med insprutning klarar det. Och då är det ju en BMW också! Men kan bli svårt att hitta en för 20 000:-.
    Yamman blir knappast bekväm (om det är XT600 som avses), men det är den man kan ha roligast i skogen med. Därför skulle jag välja den, även om den drar lite mer.
    "If you do drugs you’re a hippie. And hippies suck." – Eric Cartman

Bearwoods avatar

MC: 350 exc-f 6D -17
    Gör: OFP-tekniker
    Reg.datum
    Jun 2013

Standard

Den här tycker jag verkar vara ett billigt och bra alternativ om man bara vill ha en pendlarhoj:

https://www.blocket.se/stockholm/Kaw...5.htm?ca=5&w=3

K J Ds avatar

MC: 50, 350, 660, 990
    Gör: Drivlinekonstruktör gruvmaskiner
    Reg.datum
    Jun 2003

Standard

Alla "inte sporthoj" japs rad-fyror på ca 600cc klarar milen under halvlitern. Jag har t.ex. haft Fazer 600, löjligt bränslesnål.
    Vill minnas att min SV650S höll sig under halvlitern med, köp efter 2003 så du får insprutning.

Ska du åka stånka så är XT660 snålrävar.
    Har du spik?

Bearwoods avatar

MC: 350 exc-f 6D -17
    Gör: OFP-tekniker
    Reg.datum
    Jun 2013

Standard

Citat Ursprungligen postat av K J D Visa inlägg
    Alla "inte sporthoj" japs rad-fyror på ca 600cc klarar milen under halvlitern. Jag har t.ex. haft Fazer 600, löjligt bränslesnål.
    Vill minnas att min SV650S höll sig under halvlitern med, köp efter 2003 så du får insprutning.

Ska du åka stånka så är XT660 snålrävar.
    Ja SV650 fr o m 2003 som du säger är mycket snål. Jag köpte en sådan ny som första hoj. Låg som lägst på 0,38l/mil under inkörningen vill jag minnas och den låg oftast strax under 0,5l/milen vid normal gasglad körning. Mycket hoj för pengarna.

k1322s avatar

MC: 250 EXC, EC300, WR250R, F650GS, XR650R
    Gör: -
    Reg.datum
    Oct 2012

Standard

Det finns en hojvalstråd:
    https://forum.soe.se/showthread.php?...E5den-den-enda

Även jag sneglar faktiskt på en SV650N för pendling för att ersätta en F650GS. N-modellen saknar dock vindskydd.
    Lätta, sexväxlad låda, insprut från 2003, solid motor utan större kända fel, ger +70hk och ganska roliga att köra på landsväg.
    Dock är det hyfsat högmilade exemplar som gäller om du ska ner runt 20k, eller äldre modellen med förgasare.

XT660 på motorväg är inte så behagligt för längre sträckor. Min var dock originaldrevad, men man får varva en del med tillhörande vibrationer. Har en F650GS som fungerar bättre, har iaf en sanslöst bekväm sadel. Stånka på motorväg överlag är ingen optimal kombo. Andra att kolla på är ER6, finns att hitta väldigt billiga.

zappas avatar

MC: KTM 950 Adv S -05, Beta RR 350 -14
    Gör: Teknikprylar
    Reg.datum
    Mar 2005

Standard

Avstånd???

Om det är under 7 mil enkel resa och man har möjlighet att ladda hemma och på jobbet så skulle jag helt klart rekommendera en elhoj, Brammo Empulse R finns i Tyskland för runt 70-90.000 SEK. Blir några tusen till för att hämta hem och regga men sedan kör du billigt som tusan.

Rädd för att du inte ska hänga med på tempot på E4:an??? Tänk om. Topphastighet: 166km/h 0-100: 3,5 - 4s.

Kör jag endast motorväg i 110-120km/h så kommer jag ca. 7-8 mil och är det mest stadskörning så kommer jag 10-12mil på en laddning. Ladda 0 - 100% på16A säkring tar ca. 3,5 timme.

/Zappa
    "I trust your trust in me to misstrust you" ~Fish

Koljas avatar

MC: Typ med 2 hjul?
    Gör: Cleaner
    Reg.datum
    Jul 2003

Standard

Citat Ursprungligen postat av zappa Visa inlägg
    Avstånd???

Om det är under 7 mil enkel resa och man har möjlighet att ladda hemma och på jobbet så skulle jag helt klart rekommendera en elhoj, Brammo Empulse R finns i Tyskland för runt 70-90.000 SEK. Blir några tusen till för att hämta hem och regga men sedan kör du billigt som tusan.

Rädd för att du inte ska hänga med på tempot på E4:an??? Tänk om. Topphastighet: 166km/h 0-100: 3,5 - 4s.

Kör jag endast motorväg i 110-120km/h så kommer jag ca. 7-8 mil och är det mest stadskörning så kommer jag 10-12mil på en laddning. Ladda 0 - 100% på16A säkring tar ca. 3,5 timme.

/Zappa

TS budget var 20 000.
    Faster, faster - until the thrill of speed overcomes the fear of death.
    950SE, the answer to the question nobody was asking.

Regler för att posta