Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 16 av 16

Ämne: Kvällskörning Torsdag 10/8-17, Norra sidan

Linuss avatar

MC: XR 650R, FE 570, EXC 250F, YFM350FW
    Gör: Halka året om...
    Reg.datum
    jun 2002

Standard

Kl.15 blir kanon!
    XR 650R
    EXC 250F
    YFM 350FW

MC: FE 501 16, HP4 14, 990R 09, 950 SE 07, Gsxr 400 87
    Gör: .....
    Reg.datum
    apr 2014

Standard

Ajmin

MC: KTM200EXC -03, DR800 -98, WR250R -16
    Gör: Håller tummarna
    Reg.datum
    sep 2015

Standard

Jag med.

MC: FE 501 16, HP4 14, 990R 09, 950 SE 07, Gsxr 400 87
    Gör: .....
    Reg.datum
    apr 2014

Standard Edmanski har ingen pump ;)

Övriga verkade alla ha fungerande pump, i alla avseenden, möjligtvis i något sämre slag för mig med dunderklumpen och dammet in i alla tänkbara andningsvägar, längst bak i ledet.

Hursom, kul var det!
    Tack alla medverkande för en trevlig tur.

/Seb

g s ms avatar

MC: Ktm1290 advr 17 SE 950 07 501 fe 17 300 te 17
    Gör: Pensionär
    Reg.datum
    jul 2004

Standard

Edman kan inte läsa....
    Väl servad hoj står det i soes inbjudan
    Förövrigt var det en kul tur o alla hade ett bra tempo/gsm

PerDanielEdmans avatar

MC: Alltid en för lite
    Gör: Vattenkraftmekanik
    Reg.datum
    jun 2009

Standard Hatt eller pump, det är frågan det?

Engen, hög tid för en avrapportering. Världen håller andan...

I väntan på Engens mer digra rapportering, kan jag lämna en kortare haverirapport:
    Det straffar sig som bekant att öppna käften, typ att upmana andra att komma med välservade hojar. Nåja, nu var det faktiskt så att jag – i akt och mening att ha en riktigt välservad hoj – hade låtit renovera motorn i förebyggande syfte i somras. Jag skulle inte använda maskinen på ett par månader och passade på att låta gå igenom skrotet; kolla kolv, byta ringar och alla lager, rikta veven mer mera. Man vill ju ha ett maskinmaterial man kan lita på.
    Så lite förvånad blev jag allt när hojen bara tvärdog efter några kilometer på torsdagens körning. Tjoff, suck, pust och tvärdött stopp. Eftersom man alltid ska börja med det enklaste slet jag omgående bort kabelskon på dödarknappen då detta är en välkänd felkälla. Men nix, inget napp där. Tycket jag hört missljud på vägen ut från Arlanda, som en svagt tjutande, och fick soppapumpshaveri på hjärnan. Det hör också till saken att jag inte hörde det sedvanliga surrandet från pumpen när jag duttade på startknappen efter att hojen tvärstannat, och det är sällan ett bra omen. Ibland surrade det till, men för det mesta tyst. Och när det surrade så lät det inte som vanligt, så jag fick för mig att det var soppapumpen som givit upp på klassiskt vinkelhusamanér.

Som tur var hade vi inte kommit så långt ut i spenaten och en bärgningsinsats från en bekant fick hem både mig och hoj på en dryg halvtimme. Jag rev hojen när jag kommit hem till mitt eget garage och kunde konstatera att pumpen gick som en klocka när den väl fick direktmatning. Efter det bestämde jag att det var dags för en grogg och funderande.

Hade länge tänkt byta originalpumpen mot en Cyclesworks dito som enligt uppgift ska vara typ tusen gånger bättre än originalet. När jag köpte hojen fick jag med en CW-pump i en kartong, men hade av någon anledning fått för mig att den inte passade, att den var till en annan hoj. Tyckte kartongens etikett yrade om KTM 690. Dagens stora glädjeämne var att pumpen faktiskt passade vinkelhusan och för det tackar jag Anders J, hojens förre ägare, som donerade den i samband med hojköpet. Så efter någon timme satt denna CW-pump monterad inuti tanken och allt kunde återmonteras.
    Bara för att passa på när åtkomligheten ändå var god skulle jag kolla gnistan. Det var då jag noterade att tändstiftshatten gick att trycka ned cirkus en centimeter till…

Döm själva, soppapumpshaveri eller bara en dåligt ditsatt tändhatt. I motorrenoveringen ingick återmontage av motorn i ramen och mycket kollade jag när jag fått hem hojen men inte att tändhatten var helt på plats. Men nu vet man det man redan visste innan – att alltid kolla det enklaste felkällorna först när något krånglar!
    Jag hade mest tänkt cirkulera runt och filma lite under den här repan men av det blev det inte så mycket. Det lilla som blev finns på länken nedan. Knappt ens intressant för dem som var med och jag har inte lagt något redigeringskrut på det hela heller.

https://www.youtube.com/watch?v=eAa2S41tIxw&t=217s

Bis nächters mal / McEdman
    Senast redigerat av PerDanielEdman den 2017-08-12 klockan 22:01.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •