Visa resultat för omröstning: Kan du tänka dig betala självkostnadspris för soe.se

Antal röster
104. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Fan heller, lägg ner skiten.

0 0%
  • Nej, men vill ha kvar.

16 15,38%
  • Kanske om vi ändrar...

2 1,92%
  • Ja

50 48,08%
  • Jag är beroende. Hur mycket vill ni ha?

36 34,62%
Sidan 13 av 15 FörstaFörsta ... 31112131415 SistaSista
Resultat 121 till 130 av 144

Ämne: SOE behöver driftas

NeZs avatar

MC: 525exc
    Gör: Stålmontör/svetsare
    Reg.datum
    feb 2014

Standard

För någon som inte sysslar med IT: Varför kostar det mer att ha ett rack med servrar i Luleå än Jokkmokk?

k1322s avatar

MC: 250 EXC, EC300, WR250R, F650GS, XR650R
    Gör: -
    Reg.datum
    okt 2012

Standard

Citat Ursprungligen postat av NeZ Visa inlägg
    För någon som inte sysslar med IT: Varför kostar det mer att ha ett rack med servrar i Luleå än Jokkmokk?
    Det handlar snarare om att det inte finns förutsättningar/infrastruktur för rack i ny bostad i Luleå, kan man anta.
    Citat Ursprungligen postat av oden Visa inlägg
    Dagen har kommit då någon annan måste drifta *.soe.se

På grund av jobb tvingas jag flytta från villan i Jokkmokk till ett helt annorlunda liv i Luleå, och där har jag inga möjligheter att närapå kostnadsfritt ha ett rack med servrar. Det verkar helt jävla omöjligt att landa ett distansjobb med spetskompetens på Linux 2015, 2016, 2017, i Sverige, i världen - som kunde innebära att jag får bo kvar. Nä, alla ska sitta i ett och samma jävla kontorslandskap i en storstad, där bostadspriserna är astronomiska - trots att jobbet hade kunnat skötas ännu bättre på distans.

Sorry folks, nu måste detta lösas på annat sätt.
    Oden, är det en möjlighet att den befintliga gamla Mandrake-burken snurrar vidare men på annan plats? En co-location kanske kan bli billigare/enklare än att köpa plats på VPS.

Det kollektiva tekniska kunnandet på SOE är mig veterligen alarmerande lågt. Det är ett problem, saker löser sig inte av sig själv även om man häller pengar på problemet.

Kasta inte in handduken än Oden, det går alltid att flytta tillbaka till Jokkmokk också. Luleå är ju också ett mindre dåligt alternativ att flytta till, på den breddgraden är folk fortfarande trevliga.

Administrator odens avatar

MC: 2
    Gör: Jobbar med datamaskiner
    Reg.datum
    jun 2010

Standard

Förutom flytt till Luleå så är det en annan flytt jag inte kan kommentera offentligt som är en bidragande faktor till att jag väljer att lägga ned.

Alltså, NUX AB betalar idag:

* i princip noll kronor för 194.237.231.16 - 194.237.231.31 (kan inte komma ihåg att jag någonsin betalat).

* 399SEK/månad för 10/10 mbit (har fiber in men valde det billigaste alternativet).

* kanske 100SEK/månad för strömmen, nä det är faktiskt betalt med privata medel.

* noll kronor för arbetskostnad, underhåll mm.

All hårdvara är betald och avskriven sedan länge. dvs. det kostar nästan ingenting (och inte värt ett skit).

Jag har hört att vissa operatörer i Luleå tar 499SEK/ipadress och månad. Alltså en kostnad (hyra?) för att få använda en ipadress, helt sinnessjukt. Co-location på vilket ställe som helst är dyrt. Det skulle inte förvåna mig priser på 5000+SEK/månad plus trafikavgifter. Co-location betyder att man kan hyra plats i ett rackskåp, för sin egen server, i en serverhall som har kyla och annat.

http://www.lunet.se/foretag/tjanster/colocation/ <- ingen aning vad det kostar.
    http://thenodepole.com/data-center-s...ax-colocation/ <- ingen aning vad det kostar.

Har i många år väntat med spänning på att detta ska ta fart:

http://www.norrbottensaffarer.se/nyh...nm4572190.aspx

Men, jag skiter i det där nu. Det är bara drömmar.

zappas avatar

MC: KTM 950 AdvS -05, Beta RR350 -14, Brammo Empulse R
    Gör: Teknikprylar
    Reg.datum
    mar 2005

Standard

Vad snackar vi om för diskutrymme och krav på hårdvaran.

Jag har en VMware maskin snurrandes mer eller mindre 24/7 hemma där jag, om det finns förståelse för att den är nere ibland, kan hosta SOE om inte kraven på hårdvara är allt för tungt.
    Går det att klona befintlig maskin till en VMware/VirtualBox image så kan jag sätta upp en ny virtuell maskin för SOE, kommer inte att ha någon nytta av IP:n då Telia inte blir glada då. Jag sitter i dagsläget på en en 100/100 lina med runt 12 Gb ram ledigt och troligen disk så det räcker.

Dock så måste jag redan nu förvarna att den i så fall kommer att vara nere under minst 1 vecka nästa sommar då även jag kommer att flytta men från lägenhet till hus (Stockholm till Skåne :) ).

Måste även säga att jag inte har möjlighet att administrera SOE rent innehållsmässigt då jag har allt för mycket att göra för att hinna med det, dock kan jag se till att det finns ström, tas backup och ser ut att vara uppe.

/Zappa
    "I trust your trust in me to misstrust you" ~Fish

Reg.datum
    jun 2010

Standard

Lite siffror och annat:

# cat /etc/redhat-release
    CentOS Linux release 7.3.1611 (Core)

# LC_ALL=C df -h
    Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
    /dev/mapper/vg00-root 148G 76G 66G 54% /
    devtmpfs 2.8G 0 2.8G 0% /dev
    tmpfs 2.8G 0 2.8G 0% /dev/shm
    tmpfs 2.8G 8.5M 2.8G 1% /run
    tmpfs 2.8G 0 2.8G 0% /sys/fs/cgroup
    /dev/vda1 477M 199M 249M 45% /boot
    tmpfs 377M 0 377M 0% /run/user/1000

# LC_ALL=C du -s -h /var/lib/mysql
    21G /var/lib/mysql

I övrigt kör den en egen AMP-stack, alltid nyaste apache, mariadb och php men det borde gå att köra med vad som helst, även Windows.

zappas avatar

MC: KTM 950 AdvS -05, Beta RR350 -14, Brammo Empulse R
    Gör: Teknikprylar
    Reg.datum
    mar 2005

Standard

Ja det var ju inga orimliga värden.

Som jag har tänkt det så lägger jag DB:n på SSD disk och övriga maskinen på en vanlig HDD. Dock är VMWare ruskigt effektiv hur den accessa datan så det borde inte slöa ner siten något speciellt.

Har du möjlighet att skapa en virtuell maskin (för jag misstänker att den befintliga är en fysisk maskin) av den? Har för mig att följande är gratis och borde funka https://my.vmware.com/en/web/vmware/...er?p=converter men just nu verkar de ha problem med sin inloggningsserver och jag kan inte plocka ner den för att testa. Vet faktiskt inte riktigt hur den jobbar men misstänker att den vill skapa en avbildning av maskinen till lokaldisk, då är ju bara frågan om den komprimerar den eller inte. Ska se om jag inte kan få ner den under kvällen och köra ett testskott på en fysisk maskin.

Vore ju klart enklast för då kan jag skapa en FTP area för dig att slänga upp den hemma hos mig, men som sagt vad det är ju beroende av att andra inom SOE tycker det är OK med de eventuella avbrott det skulle handla om.
    Om inte annat så kan vi ju hantera övergången i samband med din flytt om det dyker upp någon annan som har en bättre lösning inom en snar framtid.
    "I trust your trust in me to misstrust you" ~Fish

Wastelands avatar

MC: XR650R, RD350, YZ250, 200EXC, Tiger 955i
    Gör: ???
    Reg.datum
    aug 2005

Standard

Hej,

Utan att ha kunskaper inom ämnet vill jag ändå inflika med lite info. Hellrediket var uppe på tapeten tidigt i denna tråd i ett inlägg av Petter Ivarsson.
    Hellrediket har forumet och domännanet hos Scorpion Data och det har funkat bra. Inga stora kostnader, iaf inte med den trafik som fanns tidigare. Nu är trafiken minimal och därmed har vi fått rabatt på hostig-kostnaden.
    PM:a om någon vill ha kontaktuppgifter till Scorpion Data.

Reg.datum
    jun 2010

Standard

Ytterst är beslutet var sajten ska flyttas en fråga för Calle som äger domännamnet mm.

Moderator Mattssons avatar

MC: KTM 250 EXC-F + KTM 450 EXC-F
    Gör: Tåg
    Reg.datum
    apr 2004

Standard

Jag ska försöka väcka Calle så får vi hjälpas åt att lösa detta.
    KTM 250 EXC-F 2013 Sixdays

Administrator Hagenblads avatar

MC: Zebra 450, CRF450, EXC350, Evo 3
    Gör: Instrumenttekniker, gasanalys
    Reg.datum
    jun 2002

Standard

SOE drivs ideellt som alla vet, och om nu hemsidan och forumet driftas av eldsjälen Oden är min åsikt att han bestämmer vad som känns bäst. Jag kommer vara ok med vadsom sålänge inte nåt spårar ur helt. Egen server i Norrland, webhotell typ Glesys som tidigare eller virtuellt i nåns garderob helt ok.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •