Sidan 14 av 14 FörstaFörsta ... 4121314
Visar resultat 131 till 139 av 139

Ämne: Africa Race 2017, Rahm till Dakar

Nora-Mikaels avatar

MC: KTM 450 RFR Husaberg FE 501-14, Husqvarna FE 501-
    Gör: Hojåkning
    Reg.datum
    Jan 2008

Standard

skrivkramp..................? Gör som vi andra, hitta på nåt som låter bra och som ingen kan kontrollera.

polles avatar

MC: Husa FE450 Rally -12 med mera
    Gör: Klumphuggare
    Reg.datum
    Dec 2015

Standard

Ja. Ljug åtminstone. Vi väntar ju!
    /Palle

MC: Japp
    Gör: Styr
    Reg.datum
    Aug 2007

Standard

Henrik,

Jag leder med 2 dagar
    "For those who sit at home and dream - let them... Meoni"

Enduroadventures avatar

MC: KTM525EXC-07, KTM 660 RR-04, 500 EXC SD-17
    Gör: Retarded
    Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Jag är på g! Det går inte snabbt men det gjorde det inte i Africarace 2017 heller i slutet...

Enduroadventures avatar

Reg.datum
    Sep 2008

Standard Del 1 Africarace 2017

Africarace ger perspektiv på tillvaron.

Ända sedan jag gick i mål Dakar 2009 i sydamerika har det varit något som gnagt som en sten i skon, i våras fick det vara nog, den där irriterande stenen skulle avlägsnas!
    - Varför ska du köra igen, är det verkligen nödvändigt?
    Det får man ibland höra av folk i sin närhet och det är inte den enklaste frågan att besvara.
    Det bästa svaret jag kan komma på är jag inte kan komma på något roligare att göra, för mig finns helt enkelt inget bättre! Det finns ingen logik med att köra dessa rallyn egentligen.
    Dakar/Africarace är en 14 dagar lång egotripp med konstant adrenalinkick och varje dag en lång kamp från tidig morgon till sen kväll för att klara sig i mål med både kropp och hoj i användbart skick. Underbara medtävlare som man känner sig hemma med och som man känner sig välkommen bland. Av samma skrot och korn!

Körde mitt första rally 2005, ett VM rally i Marocko, med en KTM 660 Rally i mallemotoklassen. Tanken då var att detta rally skulle vara istället för Dakarrallyt, vara nöjd där liksom, jodå tjena..
    Sedan dess har det blivit många rallyn, 14 st om jag har räknat rätt, med målgång i samtliga rallyn, 100%.
    Så jag trodde jag kunde det här nu, uppladdningen inför Africarace var med mina mått mätt, välplanerad. Min KTM 525 skulle göras iordning och funka perfekt hela vägen till Dakar.
    Gjorde ett konditionstest i samband med arbetsprovet till licensen i november och den visade att jag var i mitt livs hittills bästa form.
    Jag borde gjort mina sista nybörjarmisstag i Libyarallyt våren 2016, hoppades jag.. Det skulle visa sig att den bistra verkligheten blev just verklighet.

Jag bestämde tidigt i planeringen att köra med min KTM 525 EXC från 2007.
    Innan Africarace pratade jag med div rallyvänner om faran med att köra en 10 år gammal hoj,
    håller min gamla KTM så blir det en riktigt rolig grej och håller den inte så är man idioten som åker ett så dyrt och krävande rally med veterangrejer.
    Jag dagdrömde om att hänga med toppåkarna med min 525a och att kunna köra hela rallyt utan problem, ett oljebyte på vilodagen i Dakhla, thats it.
    Tyvärr stämmer drömmar sällan med verkligheten.
    Hagenblad renoverade båda mina motorer och allt verkade bra iaf på startlinjen. Absolut ingen skugga på Calle, motorerna gick hur bra som helst!
    Min cykel är utrustad med en Safaritank på 15 liter, Bajadesign baktank på ca 5 liter och en 2,5 liters bensindunk i sadelväskan av modell Mojavi. Enkelt och bra.
    Standard 510 cc motor vid start och en 540 cc ATV motor i reserv. Öhlins fjädring och ett litet lätt torn från Raiddesigns med F2R roadbookhållare och ICO G-max trippmätare. Enkelt billigt och bra.
    https://www.facebook.com/16683591045...type=3&theater
    December månad körde jag intensivt på gymmet, spinningcykeln och i skidspåret, tyvärr trodde/önskade jag att smärtan i armbågarna var träningsvärk så jag körde vidare utan att våga erkänna att något inte var ok.
    Följden blev att julafton tillbringades på akuten i Karlskoga, rallydoktor Borsiin hade fixat en tid åt mina armbågar, kortisonsprutor rakt in i inflammerade muskelfästen fick tårarna att rinna och jag har nog aldrig haft så ont som timmarna efter dessa sprutor.
    Innan avfärden till Monaco var armbågarna som nya igen och jag hade inga känningar under rallyt. (Efter rallyt så har kortisonets verkan upphört och nu (20170627) betalar jag fortfarande för detta...)
    MIn målsättning i Africarace 2017 var topp 10 totalt, minst en dag topp 5 och pallplats i +450cc klassen.

Start i Monaco

Africarace är i mångt och mycket en kopia på Dakar pre 2009. Samma upplägg, samma sträckor.
    Pratade med Thomas Schattat som körde sitt första Dakarrally 1982 och tappat räkningen på hur många Dakar och Africarace han har kört.
    Thomas sa att sträckorna nu är samma stil som 1982, då körde han en XT600. Då var det mer äventyrsresa och när vi nu kör en specialsträcka på 7 timmar var dom istället ute i 10-12 timmar.
    Starten på Africarace 2017 gick i Monaco och första dagen var en lång solig transport till färjan 40 mil söderut, dramatiken började redan vid första motorvägstullen där Anders stod med sin Husaberg och tillhörande oljepöl. Anade redan då att detta skulle bli en lång resa!
    Vi bordade färjan och redan där byttes till nya däck av toppåkarna, dom ville vara redo med nya däck när starten gick i Marocko.
    Lång färjeresa med nyårsfirande, när vi kom till Marocko startade specialsträckan nästan direkt efter att vi kom iland. Africarace var långa specialsträckor och korta transportsträckor.
    Tog det lugnt dag 1, trodde jag skulle vara bland dom sista imål men visade sig att många kört bort sig med felnavigeringar och jag blev 5a redan första dagen! Check på ett utav mina mål!
    Efter specialsträckan var det en lång och kall transport över Atlasbergen med minusgrader och is på vägen i de högsta bergspassagerna. Första natten i tält och alldeles för tunn sovsäck gjorde att jag frös så jag skakade hela natten trots alla tillgängliga kläder på och över mig. -7 grader på morgonen och ett lager med is på tältduken, mysigt..! Ett nybörjarmisstag, har ju varit flera ggr i Marocko under januari månad och vet att det kan vara iskallt.
    Dagarna i Marocko gick riktigt bra och jag kunde stundtals hänga med dom snabba gubbarna/grabbarna, jag kom ikapp PAU och fick äran att ligga bakom PAU några kilometer dag 3 men det kändes varken bekvämt eller säkert, bara att slå av och köra i eget tempo. (PAU hade gjort en felnavigering och var inte säker på om han kommit på rätt kurs, därför kom jag ikapp honom) Ska säga att den farten tätförarna (Sella, PAU, Ceci, Harite) håller har jag ingen som helst chans att hålla en hel dag, dvs 20-40 mil i sträck, inte en chans...
    Trivdes med körningen i Marocko, hojen gick hur fint och stabilt som helst, kände mig stark och hade roligt.
    Vilodagen i Dakhla var känslomässig för mig, det var ett delmål som jag längtat efter i många år, har sneglat på kartor och drömt om att åka ut till fyren och köra på sandstränderna. Så under vilodagen tog jag hojen och körde runt på stränderna, in i staden och ut till fyren. För mig var det en sorts målgång redan där, resten blev bonus. Låg på 10e plats totalt vid vilodagen så än så länge gick det enligt plan. Stort.

Mauretanien

Redan vid gränspassagen så förstår man att det är nu allvaret börjar. En tidsresa bakåt i tiden och till en obeskrivlig fattigdom och desperation. Ett av världens fattigaste länder där livegenskap är en del av vardagen.
    Några talande fakta:
    #2/3 av landet är täckt av sand där endast enstaka buskar kan överleva:
    #Ofta minusgrader på natten och upp till 50gr varmt på dagen.
    #Svindlande 80% av befolkningen lever i slumoråden.
    #11% av befolkningen lever i extrem fattigdom. (Då pratar vi inte svensk definition av fattigdom)
    #Sharialagar och militärdiktatur.

Detta gör att landet ligger i det närmaste öde förutom några större städer och det ger perfekt miljö för ett äventyrsrally! (förutom terrorhot och risken för kidnappning.)
    Första etappen startade direkt efter gränspassagen och var mkt snabb sträcka, det var en hel del sanddyner men det gick att välja fina spår så dessa 17 mil var avklarade på 1 timme och 40 minuter.
    Blev en 6e plats för dagen och endast 10 minuter efter PAU som blev 5a. Här saknade jag en kåpa för att minska vinden, i princip omöjligt att stå upp i dessa snittfarter.
    Jag valde att inte köra snabbare än 125-130 km/h för att spara på motorn. Här skulle jag ha haft en kåpa och en högre utväxling/drevning.

Dag 2 i Mauretanien var dagen som stjälpte hela rallyt. Startade som 6e hoj och var taggad som aldrig förr, underbar offpist körning och jag hade 5 spår att följa! Helt fantastiskt!
    Körde mitt max utan att gå över gränsen, hojen, fjädringen allt var perfekt! https://www.facebook.com/16683591045...type=3&theater
    Sedan började eländet.... precis innan cp1 i mjuk sand kände jag att motorn tappade kraft, jag kunde se cp1 så jag fortsatte dit och tänkte att den har nog bara gått varm, önsketänkande..
    När jag stannar vid cp 1 så märker jag att motorn är glödhet, jag frågar min position och han säger att jag är fjärde hoj in till checkpointen! Då är det svårt att vara förnuftig, jag chansar och kör vidare eftersom jag ser att den mjuka sanden slutar vid checkpointen och det blir snabbare/hårdare underlag.
    Efter några kilometer ändras motorljudet och effekten försvinner.. nu är det kört.. Stannar , låter motorn kylas ner, fyller på vatten och kör vidare.
    Några kilometer senare samma visa. Jag stannar i skuggan av en ensam hydda och ser mina medtävlare passera och det känns allmänt hopplöst.
    När jag långt senare reser mig upp och tittar in i hyddan ligger det en gubbe därinne och sover i sanden, jag lämnar några påsar nödproviant bredvid honom så han har något att fundera på när han vaknar upp. Små detaljer och händelser som gör ett riktigt äventyrsrally!
    Sätter mig på hojen och kör tillbaka mot cp1, hojen värmenyper 3-4 ggr på väg tillbaka och det tar tvärnit precis bredvid bilen vid checkpointen.
    Jag hade inte kunnat köra en enda meter ytterligare, det var över.
    Fotograf Alessio står på platsen och knäpper kortet där vattnet fräser till när jag häller det mot motorn. https://www.facebook.com/16683591045...type=3&theater
    När jag uppgiven satt i sanden och var allmänt bedrövad så märkte jag en stor skillnad mot ASO som arrangerar "Dakarrallyt" och Africarace, personalen vid checkpointen kontaktade genast en sweepertruck som inom några minuter var på plats och lastade upp hojen på flaket.
    Själv fick jag sitta i skuggan och vänta tills alla tävlingsfordon hade passerat så fick jag lift av organisationens bil tillbaka till bivacken.
    Väl på plats i bivacken fick jag uppdatering vart lastbilen med min hoj var och när den beräknades vara i bivacken igen.
    Dom lovade transport av mig och hoj till nästa bivack ifall jag inte skulle få in hojen i tid för att fixa den, allt utan att jag behövde klaga eller vara påstridig. Grymt bra!

"-We will do anything we can to get you and your bike to Dakar!" var uppmuntrande ord från organisationen.

Framåt småtimmarna dök sweepertrucken upp med hojen på flaket. https://www.facebook.com/pg/Henrik-R...=page_internal

Fortsättning följer...
    Senast redigerad av Enduroadventure den 2017-06-30 klockan 14:26

Thomas i Järvsös avatar

MC: 690 E (rallyfierad)
    Gör: Linjemontör
    Reg.datum
    Sep 2006

Standard

Skulle vilja sett minen på gubben i hyddan när han vaknar! �� Grymt roligt gjort mitt i eländet!
    F.d. Evil Invader

M Motoadventures Hojresor

k1322s avatar

MC: 250 EXC, EC300, WR250R, F650GS, XR650R
    Gör: -
    Reg.datum
    Oct 2012

Standard

Väl värd väntan för denna rapport. Tack.

Enduroadventures avatar

Reg.datum
    Sep 2008

Newlunds avatar

MC: EXC 350 & 450 samt SM 950
    Gör: VVS-prylar
    Reg.datum
    Jun 2003

Standard

Kul läsning. Skriv skriv skriv !