Sidan 8 av 9 FörstaFörsta ... 6789 sistasista
Visar resultat 71 till 80 av 83

Ämne: Åmme To Dakar Africa Eco Race 2017

MC: Japp
    Gör: Styr
    Reg.datum
    Aug 2007

Standard

Då har man gråtit på stranden vid Lac Rose och upplevt dom Mauritanska sanddynerna. Vad gör man nu ????

Kommer hem och hustrun meddelar, jag har gråtit, haft ont i magen, inte kunnat sovit, aldrig mera, men du måste köra igen.

Vill tacka alla som följt här på SOE och FB återkommer med mera utförlig summering och jag kan lova att det har varit en hel del drama.
    "For those who sit at home and dream - let them... Meoni"

polles avatar

MC: Husa FE450 Rally -12 med mera
    Gör: Klumphuggare
    Reg.datum
    Dec 2015

Standard

Vafan. Har hon en syster?
    Jag får sova på golvet under mattan varje gång jag säger att jag vill köra.
    /Palle

Reg.datum
    Aug 2007

Standard

Nu har hoj och RB rullar kommit till Svedala så nu kan ni börja förvänta er lite avrapportering om AER.

Thomas i Järvsös avatar

MC: 690 E (rallyfierad)
    Gör: Linjemontör
    Reg.datum
    Sep 2006

Standard

Äntligen!!
    F.d. Evil Invader

M Motoadventures Hojresor

ktm Peters avatar

MC: EXC530
    Gör: -
    Reg.datum
    Jun 2002

Standard

Bra Anders, jag behöver inspirerande läsning!

MC: Husqvarna 300
    Gör: Dieselmotorer
    Reg.datum
    Nov 2009

Standard

Väntar med spänning!
    Ska bli spännande läsning
    WWW.jraenduro.com , My side of the story

Reg.datum
    Aug 2007

Standard Bättre sent än aldrig här kommer rapporten

Technical check in Menton
    Anlände redan på Måndagen till Nice tillsammans med Maria. Vi hyrde en liten Fiat och drog vidare till Menton som ligger 10km öster om Monaco och på gränsen till Italien. Vi promenerade en del, det finns en underbar stig mellan Menton och Monaco som går efter kusten. Kolla den om ni skulle vara i närheten någon gång.

Shoppade även lite prylar som jag glömt ta med. Nog är det konstigt, du plannerar ett race i ca 12 månader likt förbannat glömmer du en massa prylar. Köpte lite snabbt och förmodligen snålt en sovsäck. Ok för +0 STORT misstag skulle det visa sig senare, kontaktlinser mm.

Under tisdagen börjar dom första teamen komma till depån och under onsdag förmiddag dyker Team Ullevålsäter upp med första bilen, tyvärr satt lastbilen fast i någon kö på vägen. Till slut dök den upp sent på kvällen och vi besutade att lasta av tidigt torsdag morgon.

Tidig start på torsdagen eftersom jag har besiktning på eftermiddagen var jag lite stressad, kommer till depå och inte en själ i sikte. Drar vidare till hotellet där dom bor och fick tag på Vlado och drog med han till depå för att öppna lastbilen. Lastade ur allt ur lastbilen och kunde konstatera att det inte var någon brist på prylar och Slovakiska dryckes varor.

Dött batteri trots att jag tagit av pluskabeln, får tillslut lite ström i batteriet men hojfan vägrar starta och nu ökar pulsen lite, får gnista så bort med injektorn och den funkar. Tömmer hojen på soppa och slår i ny soppa och tillslut behagar den starta. Var lite stressigt när jag plockade ihop hojen i Sverige och jag lyckades tanka diesel i stället för bensin då, det vart en lång natt för att få hojen klar eftersom jag dagen efter skulle tillbaka till Ulaanbaatar, tydligen fortfarande lite diesel kvar i tankarna.

På med tankar och annat och en kort shake down till närmaste mack var allt det fanns tid till, får testa hojen på väg till Parc Ferme i Monaco blir plan B.

Fick hjälp med att montera nytt dekalkit av service killarna på tankarna och bakskärm, vi skippade kåpan pga tidsbrist. Fibblade även med lite annat som var absolut nödvändigt för besiktningen och lånade en karta över Afrika för givetvis hade jag glömt att fixa en.

Skickade med pengar till en som skulle till en lokal KTM dealer men dom hade inga batterier.

Började bli dags för incheckning tog alla papper och drog iväg tillsammans med Maria. I vanlig ordning lite kaos. Ryssar måste ha någon inbyggd reflex, att är det kö så måste du försöka smita före. Fick lov att vekla ut min lekamen och höja röstnivån lite tillsammans med onda ögat och det vart ordning på torpet igen.

I övrigt gick det bra även om jag glömt något viktigt papper men det märkte dom inte och snart var vi igenom och det var dags för teknisk besiktning, fram med alla säkerhetsprylar för koll och monterning av Irritrac och GPS. Var först igenom besiktningen och fick en tid då hojen skulle vara i Parc Ferme i hamnen i Monaco.

Var inte så mycket tid att spela på så det var bara att klä på sig och dra iväg, fick guidning av en annan åkare som tog hyrbilen till Monaco eftersom hans hotel var i Monaco.
    Väl framme i Monaco var det bara att parkera hojen.

Tog hyrbilen tillbaka till Menton tillsammans med Pal Anders. Vi pratade lite om skolan han sponsrar via ”Fabrizio Meonis Foundation” och vi kom överens om att Pal Anders tar hand om min del av sponsringen från Centrala Gummi och Atlas Copco till ”Fabrizio Meonis Foundation” eftersom han har bra koll på vart pengarna går.

Fredagmorgon började med att köra Maria och Sveinung Lund till flygplatsen i Nice, för vidare färd mot svedala och returnering av hyrbil, sedan tog jag en buss tillbaka till Menton.

Eftermiddagen spenderades med att plocka iordning rallylådan och lite annat små pyssel sedan avslutade jag och Henrik dagen med en middag inne i Menton.

Lördag morgon började lite kaotiskt eftersom det var ont om taxibilar som kunde köra oss till Monaco men tillslut fick vi dela en taxi med två andra förare, väl framme i Monaco var det lite väntan innan vi fick hämta hojarna i Parc Ferme och göra oss klara för att rulla upp på startpodiet. Men tillslut var vi på väg mot Sete och färjan, ca 400km transport. Kom ca 10km innan jag såg att det rann olja från motorn.

Bara att stanna och börja felsöka och det visade sig att det var olje trycksensorn som läckte. Som tur var hade jag plockat med mig original pluggen så det var relativt enkelt fixat och 30 minuter senare var jag på rull igen.

Solsken och vackert väder men tidvis kallt, sedan är det ingen höjdare att börja ett rally med 400km motorväg.

Allt verkade fungera förutom trippen eftersom framhjulet som satt på saknade magnet. Lånade en ny bromskiva i färjelägret av PAU men fick inte trippen att fungera innan vi rullade på färjan.
    Skulle tydligen bli en lugn sjöresa eftersom dom inte surrade hojarna något.

Vi skulle bo 4 personer i hytten och jag kan lova att det blev trångt med alla rallykläder. Fick dela hytt med en Östrikare och hans hustru samt av någon anledning Henrik trots att han beställt en egen hytt, så efter någon timme fick Henrik sin hytt och vi var bara 3 kvar i hytten vilket var skönt. Vi kunde då dumpa allt bagage på hans säng.

Jag och Hernrik slog till med en Nyårssupe i resturangen med lite vin och världens största bakelse till efterrätt.

Strax efter 12 slaget vart det läggdags medans några andra forsatte att fira lite längre. Nyårsdagen spenderades med att köa för diverse pappers jobb för att få komma in i Marocko med hojen samt diverse information från organisationen samt RB för dag 1. Tidigt i säng eftersom vi skulle anlända till Nador tidigt på morgonen.

Blutors avatar

MC: XT500 i delar, FE570, 950AdvS
    Gör: Ventilerar
    Reg.datum
    Mar 2007

Standard

Haha underbart!
    / Blutor

Reg.datum
    Aug 2007

Standard

Dag 2

NADOR > MOULAY DOMAIN

Stage 1 - januari 2nd 2017

STAGE N°1 : 610 km

LIAISON : NADOR / AMEZIANE : 51 km

SPECIAL STAGE : AMEZIANE / DAR MIMOUN : 86 km

LIAISON: DAR MIMOUN/JORF EL HAMAM: 473 km

This first stage will be short. Traced not far from Nador where the AFRICA ECO RACE® caravan will arrive in the morning after crossing the Mediterranean from Sète, in the south of France, this selective sector will contain all the ingredients of an off-road rally except the Dunes. The track will be gravelly and rocky as a whole. The route will evolve in the heart of an agricultural zone with a relatively hard terrain, with many tracks, not always visible. Navigators will therefore need to be focused from the beginning. But by following the road book to the letter and anticipating a little, everything should go well. The drivers will have to be vigilant because in the last two years, two participants in the car category had to retire in this first stage. After the finish, there will still be another 473km of liaison to the first bivouac located near Errachidia

.
    105 BERGLUND Anders (SUE) Position stage 16 total 16 Time 01:32:49

Så efter 4 dagar i Menton och 1 dags transport i Frankrike samt 2 dygn på färjan är det äntligen race time.

Upp tidigt och vi rullade av färjan vid 7 tiden fick lite frukost och kaffe av organisationen vid hamnen och efter den vanliga passkontrollen var det dags att påbörja transporten ut till första sträckan.

Som vanligt lite nervöst vid start, typiskt Marocko sträcka med mycket navigering, kändes lite stelt på hojen men inte så konstigt eftersom jag inte kört på 3 månader. Tog det lite lugnt för att komma in i navigeringen och det var en kort sträcka bara 86km. Sist jag tävlade i norra Marocko 2012 så slutade dag 1 med att jag fick tillbringa 2 dagar på bår i en Nissan Pajero med krossat knä och fullpumpad med skojiga droger innan ett ambulans flyg kom ner och hämtade mig.

Fixade sträckan och klädde på mig allt som fanns för en lång och kall transport på 45 mil till Jorf El Hamam. Stannade och tankade efter vägen och noterade att baktanken läckte kraftigt och det rann soppa ner på avgasröret, det var packningen mellan tank och tanklocks fäste som krympt, stannade och fixade läckan med lite silikon några lokala kids gjorde mig sällskap så jag fick praktisera lite av min gamla Saudi arabiska. Språk är underligt kan fortfarande mera arabiska än vad jag kan Mongoliska och då har jag varit 5 år i Mongoliet man börjar väl bli gammal så att språk cellerna inte kopplar mera.

Tillslut efter en jävligt kall transport så kom jag till depån runt 6, bytte olja och filter en hel del spån på olje pluggen, beslutade för att köra en dag till för att se om det blir bättre motorn är renoverad och var min reservmotor till Dakar som jag då planerade att byta på vilodagen, nu gjorde jag inte det och det var med facit i hand en jävla tur för då har jag förmodligen inte kommit i mål i Dakar men vi återkommer till motorn om någon dag. Fixade även GPS antennen, bytte framhjul och samt tripp mätaren. Kom i säng runt midnatt och inga problem med att somna en generator 10 meter bort och Kazak Opel team som skruvade och testade motorn hela natten 5 meter från tältet.

Senast redigerad av Åmme den 2017-06-08 klockan 02:45

Administrator StefanWs avatar

MC: KTM 500 EXC
    Gör: Bananleverantör
    Reg.datum
    Jun 2004

Standard

Härlig morgonläsning!!
    070 650 32 31 || GravelTravelAdventure || Lite statistik från GTA-event || Så fungerar en roadbook

Regler för att posta