Sidan 20 av 20 FörstaFörsta ... 10181920
Resultat 191 till 198 av 198

Ämne: Diskussionstråd kring Snowbikes/Bandsater av alla märken för hojar

Yxans avatar

MC: Ett par st.
    Gör: SVK
    Reg.datum
    sep 2009

Standard

Vart kommer kolvbytarhysterin ifrån?

Håkke_Bs avatar

MC: KTM 500 EXC -12 samt 500 EXC sixdays -15
    Gör: b
    Reg.datum
    feb 2012

Standard

Lite bilder från helgens körning i Vuoggatjålme

Här skråar vi i det hårda föret uppför testarbacken vid Gojaur
    http://www.youtube.com/watch?v=w6ushV4w8v0
    Senast redigerat av Håkke_B den 2014-03-17 klockan 18:59.

Yxans avatar

MC: Ett par st.
    Gör: SVK
    Reg.datum
    sep 2009

Standard

Livar upp tråden, vill inte stöka i HåkkeBs
    Titt fin filmen av Redbull!! Sjukt Nice film och åkning
    http://youtu.be/D1c6W8xbF_s

Vart kommer kolvbytarhysterin ifrån?

Håkke_Bs avatar

Reg.datum
    feb 2012

Standard

Snöskotertillverkaren Arctic Cat ser ut att komma ut med sin snowbike under 2017.
    Om jag fattat rätt är denna gjord enbart för att köra på snö och kan inte utrustas med hjul.
    Tittar man på bilderna ser den inte ut att vara byggd på en Yamaha utan en Sherco vilket kan tyckas märkligt med tanke på Arctic cats samarbete med Yamaha.
    Intressant lösning på mattan med bara en skena i mitten.

Man påstår som sagt att detta ska vara en "purpose built" snowbike vilket känns tveksamt. Mer en fortsättning på det koncept vi ser idag.
    Det finns saker som kunde göras mer genomtänkt utan de kompromisser vi är hänvisade till då man bygger på en endurohoj.

Exempel:
    -Tunnelkylare istället för luftkylare
    -Bättre och smartare infästning av skidan mot gaffeln
    -Större tank där möjligen denna placeras bak på banddelen
    -Inkapslad motor som förhindrar oönskad nedkylning eller isbildning.
    -Bättre lyse
    -Gärna ett mer anpassat plastkitt som påminner om annat än en endurohoj.

Administrator odens avatar

MC: 2
    Gör: Jobbar med datamaskiner
    Reg.datum
    jun 2010

Standard

Ha ha ha, den blir i så fall först ut att bli laglig och jämnställd med en vanlig snöskoter. Nu får myndighetssverige problem...

MC: 2 st Gsxr 1000 08 1 st R6 07 1 st Crf 450 13
    Gör: Egen företagere
    Reg.datum
    nov 2017

Standard

Är det någon som använt dessa för att köra på vatten med? Såg en video och blev sugen att testa, har aldrig kört en sådan hojj tidigare men nu kommer ju vintern så jag har ju tid på mig att testa dem innan ja tar den ut på sjön.

Har hittat en RMZ450-14 med LT 137" band skulle det kunna vara något att ha på vatten? Tänkte att desto längre å större band desto bättre lär de vell gå att köra på vatten med den?
    Andra tips och råd tas gärna emot om ni gör några andra justeringar på hojjarna innan ni kör på sjön med dem =)?

Håkke_Bs avatar

Reg.datum
    feb 2012

Standard

Ja, vi testade köra på vatten för några år sedan.
    Det funkar men kanske inte lika bra som en skoter.
    Det krävs bra med effekt i hojen. Det blev inga snäva svängar vid testet men ändå lite kul!
    Här en litet filmklipp från körningen för den som inte sett det tidigare.

Bearwoods avatar

MC: 350 exc-f 6D -17
    Gör: OFP-tekniker
    Reg.datum
    jun 2013

Standard

Satt och googlade lite på bandsatser sugen som man är. Då dök denna artikel från 2016 upp i flödet: https://www.expressen.se/motor/ombyg...maste-stoppas/

Jag hittade ingen länk till artikeln någon annanstans, så jag vet inte om detta diskuterats tidigare. Tyckte det var mycket okunskap och skitsnack i den artikeln. Känns som att VD för Snöfo mest är rädd för att dessa snowbikes ska inkräkta på försäljningen av traditionella skotrar.

Lika var det när jag hittade en återförsäljare för Timbersled som hävdar att Polaris som äger Timbersled har beslutat att stoppa försäljningen av dessa då det enligt dem inte finns något lagligt sätt att framföra dessa. http://www.hanseriksson.se/snoskoter/bandsats-mx/
    Sen när har en återförsäljare börjat ta något moraliskt beslut rörande deras produkter och vad vet de var/hur köparen isf kommer att framföra den? Känns ju också som att de är rädda för att det ska minska försäljningen av traditionella snöskotrar om man ska vara lite konspiratorisk.

Hur upplever ni som kör mycket "snowbike" att attityden är jäntemot era fordon? Jag har ingen erfarenhet, men blev som sagt lite förvånad när jag snubblade över den länkade artikeln. Jag har inte hört eller läst något gnäll om dessa tidigare.

Undrar då hur de ska motarbeta de fordon som nu kommer som helfordonsgodkända med bandsats. T ex den där Arctic cat'en/Sherco 450 med Camsobandsats. Sedan har ju även en firma i Ö-vik börjat tillverka KTM-baserade helfordonsgodkända "snowbikes": http://www.fastbikes.se/index.php/sv...oernskoeldsvik

Jobbigt läge för Mr Snöfo.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •