Sidan 17 av 17 FörstaFörsta ... 7151617
Resultat 161 till 168 av 168

Ämne: Vilken GPS skall jag köpa?

SvenBs avatar

MC: Skallerorm
    Gör: Tryckeri
    Reg.datum
    okt 2006

Standard

För att citera MZKjelle

"TopoGPS = Svaret på frågan alla ställer, som ingen vill höra"

Håller med till 100. Garmin på styret är dött för min del. Möjligen om jag åker till Albanien igen.
    I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

HMRs avatar

MC: 690 Adventure Black 2015
    Gör: Tidsmiljonär
    Reg.datum
    jun 2004

Standard

Citat Ursprungligen postat av mudfacetony Visa inlägg
    Hej! Letar efter en GPS där man kan klicka fram kartbild och sedan peka ut waypoints på skärmen direkt. Detta UTAN massa krångliga dataprogram och skit.. Har frågat på elgiganten odyl, om de finns en sådan enkel finess på någon GPS, men de gick dom bet på... Någon här som har ett tips, kanske?
    Inte så enkelt att det finns någon GPS eller app som är bäst. Även om nästan alla kan göra det du frågar efter så är deras egenskaper rejält olika. Garmin t ex lider av höga priser medan mobilapparna lider av dålig läsbarhet i dagsljus. Själv anser jag att t ex Montanan är helt överlägsen alla mobilappar på MC. Hustrun föredrar sin iPhone i bilen. Till fots och i hyrbil finns inget, som jag ser det, som kan mäta sig med min urgamla Samsung S3 med en garminapp och för tillfället lämplig karta - OSM i östländer, lokala topokartor i övriga länder. City Navigator på landsvägen. Helt överlägsen läsbarhet och storlek.

Ett absolut krav jag har är att kunna lägga in waypoints via datorn. På tok för tidsödande att pilla in 40 punkter på en mobil - vilket hustrun gärna gör...

I min bil har jag en Garmin Camper med extrstor skärm.

Bottom line - se till att skaffa något som DU trivs med. Grundtipset är att prova sig fram. Mobilappar är bra för att man kan oftast prova billigt.

HMR

mudfacetonys avatar

MC: 3555 kubik KTM.
    Gör: chaufför
    Reg.datum
    mar 2007

Standard

Har f.n en gammal billig garmin bilnavigator. varken vattentät eller vibrationstålig. Behövs bara 3 duttar på skärmen för att få en waypoint. Karta, valfri waypoint och sedan kör. Finns det ingen GPS som har en så smidig lösning, fast med möjligheten att lägga fler waypoints? Tar 10 sek. att skapa en ny waypoint, men vill ju gärna ha fler för att få flyt i körningen och inte behöva stanna så ofta. Priset är för mig helt irrelevant, sålänge det funkar som jag önskar. HMR, har du något exempel på en GPS som man kan lägga in fler WP`s på, utan dator och utan att vara datatekniker så skulle jag bli jätteglad! Pratade med en säljare nyss som kollade hos Garmin. Beskedet var att någon sådan möjlighet inte fanns...!?
    Senast redigerat av mudfacetony den 2018-07-28 klockan 15:56. Anledning: ..

sundströms avatar

MC: XR 650R
    Gör: snickare
    Reg.datum
    aug 2007

Standard

Glöm garmin om du inte vill stirra på en skärm , var nöjdare med min 60csx än montanan .
    ska prova mobilvarianten nästa gång jag ska försöka finna nånstans :)
    Gsxr750 -85 gsxr750 -98 Yamaha r1 -00 xt600k -93 gsxr1000 -01 xr650r -01 KTM 690r -10

Blutors avatar

MC: XT500 i delar, FE570, 950AdvS
    Gör: Ventilerar
    Reg.datum
    mar 2007

Standard

Jag köpte en vattentät 8tums androidplatta för navigering.
    Svinbra att använda så länge det inte kommer vatten på skärmen, då går det inte att trycka någonstans.

Så min garmin montana har jag kvar än så länge.
    / Blutor

RDX*s avatar

MC: KTM 690 E, FE450 09
    Gör: Elektronik
    Reg.datum
    aug 2005

Standard

Med GPSmap287 kan du skapa en rutt med flera waypoints. Man lägger till en slutdestination, och sedan lägger till mellan destinationer (via) mha karta och piltangenter eller andra sparade waypoints.
    Ingen uppges ha skadats, en mård dog.
    https://vimeo.com/user8505625

HMRs avatar

MC: 690 Adventure Black 2015
    Gör: Tidsmiljonär
    Reg.datum
    jun 2004

Standard Vilken GPS skall jag köpa?

Mudface, det du beskriver funkar på alla Garmin jag provat. Dvs man kan peka på skärmen och köra dit. Man kan oxå skapa några punkter som man sedan enkelt lägger in i en rutt.

Eller varianter av ovanstående. Om du t ex har en rutt igång och skapar en ny punkt så frågar GPSen om du vill ha en ny rutt eller lägga in punkten i befintlig rutt.

Rutterna du skapar kan sparas och användas senare. Visst funkar det bäst på Garmin 278 men även nyare modeller såsom Montana, Zumo och Nuvi funkar.

Vanligtvis gör jag rutter i förväg på datorn eftersom det är enklast men ofta skapar jag bara en uppsättning punkter som jag tankar upp till GPSen. T ex 30 alppass. Väl på plats låter jag GPSen rutta från pass till pass till pass.

Tekniken att peka på en plats och rutta dit använder jag bara vid oplanerad körning där jag vill hålla mig på en viss vägtyp. Typiskt antingen grus eller kurvig asfalt. Men det funkar nästan bara på 276/278/478 eftersom de är de enda där inte ruttlinjen döljer vägtypen.

Bottom line: Nästan alla GPSer kan göra det du vill. Inte bara Garmin. Det handlar bara om att skaffa sig kunskap om hur man gör. Kunskap får man INTE genom att fråga en säljare.

HMR
    Senast redigerat av HMR den 2018-07-31 klockan 18:55.

mudfacetonys avatar

MC: 3555 kubik KTM.
    Gör: chaufför
    Reg.datum
    mar 2007

Standard

Tack alla för era svar! uppskattas! MVH Tony

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg