Sidan 46 av 47 FörstaFörsta ... 3644454647 sistasista
Visar resultat 451 till 460 av 462

Ämne: Den officiella däckvalstråden för enduro och cross

dr-Linuss avatar

MC: gasgas, scorpa
    Gör: Grejar och donar
    Reg.datum
    Aug 2003

Standard

Golden tyre gt 216 är dom ett trial-däck i gummit fast mef enduromönster. Ohyggligt bra fäste men hjulspinn är förbjudet då nöter du ner däcket jäkligt snabbt. Är nog det vanligaste däcket på tävlingar som erzberg eller romaniacs.

Finlirs avatar

MC: KTM EXC-F 250
    Gör: Finlirar
    Reg.datum
    Oct 2014

Standard

Snart är det GGN igen och då börjar man ju förstås fundera på om det är dags för ett däckbyte. Bridgestone Battlecross X20/X30, är det någon som har en känsla för att om de kan vara GGN-mässiga?

MC: Cross, Enduro
    Gör: Byggentreprenör
    Reg.datum
    Apr 2013

Standard

Jag har tränat på x20 bak och ed663 fram och det har funkat fint, så jag funderar på att köra på dem. Men jag har aldrig kört ggn innan. Så jag har samma fråga som du..

MC: KTM 350 EXC 2014, KTM 690 Enduro R 2014
    Gör: Konstruktör/produktutvecklare
    Reg.datum
    Sep 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av Steinbok Visa inlägg
    Jag har tränat på x20 bak och ed663 fram och det har funkat fint, så jag funderar på att köra på dem. Men jag har aldrig kört ggn innan. Så jag har samma fråga som du..
    Den kombon kommer funka fin fint på GGN!

Även x30 bak funkar riktigt bra. ED663 är ett säkert kort till det mesta enligt mig.

SvenBs avatar

MC: Skallerorm
    Gör: Tryckeri
    Reg.datum
    Oct 2006
    I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

MC: Xcf350
    Gör: Det mesta
    Reg.datum
    Oct 2014

Standard

Kört med s12 fram o bak förut på ggn och det har funkat fint. Men hörde att 663 var bättre än s12 fram. Mindre sprättig. Så nu börja jag fundera på ed663 eller om mitas c18 är rätt väg att gå nu när det kommer vara lite lagom blött

Tolans avatar

MC: Nåt med 2 hjul
    Gör: jobbar
    Reg.datum
    Dec 2004

Standard

Skulle behöva hjälp!

Flickvännen ska på enduroläger i April och behöver nya däck. Hon har en Suzuki DRZ250 2004 och kör väldigt lite. Hon vill ha däck med riktigt bra grepp som passar det mesta. Hennes däcksdimensioner är lite udda men ni kanske kan komma med lite tips på bra varianter. Har tittat lite på Michelin Starcross bla.
    Det kommer bli blandad körning på lägret med både gräs/skog och crossbana (förmodligen jord)

Front tyre:80/70-21 Rear tyre:100/90-18
    Lite smått & gott ifrån det jag fotograferat.
    www.fastlinephotos.se

k1322s avatar

MC: 250 EXC, EC300, WR250R, F650GS, XR650R
    Gör: -
    Reg.datum
    Oct 2012

Standard

Citat Ursprungligen postat av Tolan Visa inlägg
    Skulle behöva hjälp!

Flickvännen ska på enduroläger i April och behöver nya däck. Hon har en Suzuki DRZ250 2004 och kör väldigt lite. Hon vill ha däck med riktigt bra grepp som passar det mesta. Hennes däcksdimensioner är lite udda men ni kanske kan komma med lite tips på bra varianter. Har tittat lite på Michelin Starcross bla.
    Det kommer bli blandad körning på lägret med både gräs/skog och crossbana (förmodligen jord)

Front tyre:80/70-21 Rear tyre:100/90-18
    Mitas C18 (bakdäck) & C19 (framdäck) finns i olika hårdheter (grön/gul/röd) samt ganska många storlekar.
    C18/C19 i gröna "super soft" utförande fungerar riktigt bra, imponerande grepp speciellt i vått och svårt underlag för enduro.
    Fungerar kanske inte like optimalt på jordbana eller högre hastighet, men det är inte där jag vill att däcket ska ha sina bästa egenskaper. De är löjligt mjuka och lär ta slut snabbt.

Så jäkla petigt är det ju inte med exakt profil höjd/bredd, dessutom verkar ju tillverkarna mäta olika. Sedan olika mätmetod om det är ett FIM-godkänt däck. Ta det närmsta och hoppas det inte tar i svingen eller ljuddämpare. Äldre japaner verkar ju ibland ha helt skumma dimensioner specificerade som standard, bara för att det var någon wang chang fuk chu-modell som satt på när den tillverkades.

Mitas hittar du prisvärt via däckonline (kom ihåg SMC-rabatt). En uppsättning C18/C19 för mig går på 900 kr med frakt. Jag har C18/C19 om ni vill komma och klämma. Har ett löst C18 120/90-18 om du vill provkränga för att se om det går att köra så brett på DRen, men det lär nog vara i bredaste laget. Ju bredare profil du får på, desto bättre grepp.

Jag köpte ett par Michelin AC10 till andra hojen. De anses ofta vara ett poppis allaround-alternativ för blandad körning med bra livslängd, men är därav också hårdare. Starcross 5 Soft påstås vara bättre för enduro, men håller också kortare.

Om pris inte är ett problem så har du Goldentyre GT216/GT230 mfl. Poppis bland extremenduroåkare, samt har ett framdäck med extra bred profil.

I mitt tempo är skick+lufttryck betydligt viktigare än modellen av däck. Greppet blir inte dubbelt så bra av dubbelt så dyra däck.

MC: Transalp
    Gör: Ingen gör
    Reg.datum
    Apr 2013

Standard

Hej!
    Någon som vet om det åkmässigt är någon skillnad på Bridgestone 663 och X30. Tänker på framdäcket.
    663 har ju varit med ett tag men verkar få vara kvar.
    Kör 250 tvåtakt och mycket sten.
    Erfarenheter?

KTMmarkuss avatar

MC: KTM 350 EXC-F Six Days 2014
    Gör: Student
    Reg.datum
    Dec 2005

Standard

Länge kört 663 men börjat kört på X30 och tycker inte det är någon enorm skillnad, kanske lite bättre livslängd på X30n. Tycker dom verkar likvärdiga i fästet, både två riktigt bra allround.
    KTM 350 EXC-F Six Days 2014
    ---------
    KTM 300 EXC Six Days 2013 - Såld
    KTM 450 EXC-R 2008 - Såld
    Suzuki 450 RM-Z 2008 - Såld
    KTM 450 EXC-R 2008 - Såld
    KTM 250 SX/F 2007 - Såld
    KTM 450 EXC-R Factory 2007 - Såld
    KTM 450 EXC-R 2006 - Såld
    KTM 250 EXC 2004 - Såld
    KTM 250 EXC 2000 - Såld
    KTM 200 EXC 2000 - Såld