Sidan 3 av 600 FörstaFörsta 123451353103503 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 5993

Ämne: Honda XR650R - Tråden

MC: ----
    Gör: Marbodal
    Reg.datum
    mar 2003

Standard

Hur märks det att bussningen är dålig?
    Om du ska byta den så dokumentera gärna med bilder.

//Lars

Stens avatar

MC: Ingen för tillfället.
    Gör: Maskinsnickare
    Reg.datum
    dec 2006

Standard

Problemet är väl att när man märker att bussningen är dålig så kan det vara för sent,bussningens funktion är den att när man kopplar så glider kopplingskorgen och axeln som löper innuti och när den blir dålig så kan den skära på axeln med följd av att man måste byta både axel,kopplingskorg och hylsan/bussningen.Den nya bussningen har tydligen bättre möjligheter att bli riktigt smord.

Kan tyvärr ej länka annars så kan jag rekomendera den här sidan http://www.xr650r.us/

Hahahaaa...kunde tydligen länka...

Stens avatar

Reg.datum
    dec 2006

Standard

Nu är det ju så att XRen är otroligt skön att stegra med,men läste någonstans att man ej skulle köra längre än en kilometer på bakan pga smörjningen...Sant eller falskt?

MC: Yamaha TT-600 84 (spe)
    Gör: tradarchaufför
    Reg.datum
    jan 2005

Standard

var lite problem med styrlagret på 00 med +kopplingsbussningen,hade man tur så var det åtgärdat innan de kom ut från honda med det är från ett visst ramnummer o bakåt som det gällde,ska ta reda på det nr som jag har uppskrivet i garaget men detta gäller då bara styrlagret.bussningen vet jag inget om.
    vässad TT600-84

Henkas avatar

MC: Husaberg FE250
    Gör: Truckar...
    Reg.datum
    jun 2002

Standard

Kopplingsbussningen gällde bara till och med ett visst motornummer. Min '00:a hade den nya modellen, har kört 1700mil utan problem.

Har hojen körts som motard tar ju kopplingen stryk, vilken kan åtgärdas med hårdare kopplingsfjädrar, finns orginal. Min är inte motard körd har därför inte heller haft det problemet. Annars kan kopplingen börja slira redan efter 500-600mil beroende på hur mycket motard den har körts.

Länkage bussning/lagret till stötdämparen, (nedre), glappar ganska ofta och behövs bytas ut. Gör det i tid så blir det billigare. Dräneringsslangen från fuggen går gärna ut precis på lagret, så dra om den så gott du kan.

Annars är det ju som vanligt med Japsar, jävligt snålt med fett, tex styrlagret, ta isär fyll med fett.

Sedan var det ju sörjan till framdämparna, töm, rengör, fyll på med ny och du har en helt annan hoj.

Bultarna till fotpinnarna, och kicken har en tendes att lossna, förmodligen KTM bultar ;) Ta bort, återmontera med gänglåsning.

Vad gäller service så är ju filter och olja billigt så jag servar med c:a 75mil's mellanrum. Kollar även ventilspelet var 150:e mil, hittils har jag inte varit tvungen att justera något alls.

Sen kan man ju porra ner hojen hur hårt man vill. Med krökar, bullerburk, kamm, filter, HRC, styrhöjare, bredare fotpinnar, stålspunna slangar, hårdare fjädrar, Öhlinare, stortank, pakethållare, barkbusters, Mikuni, hasplåt....... Det är bara fantasin som sätter gränserna.

/Henka
    .........and lightning stood still when I passed and ended up in the ditch..........

An3Azzs avatar

MC: Kawasaki KLX450R & Super Tenere & Honda CBR900RR
    Gör: Tekniker
    Reg.datum
    okt 2003

Standard

Citat Ursprungligen postat av Henka Visa inlägg
    Kopplingsbussningen gällde bara till och med ett visst motornummer. Min '00:a hade den nya modellen, har kört 1700mil utan problem.

Har hojen körts som motard tar ju kopplingen stryk, vilken kan åtgärdas med hårdare kopplingsfjädrar, finns orginal. Min är inte motard körd har därför inte heller haft det problemet. Annars kan kopplingen börja slira redan efter 500-600mil beroende på hur mycket motard den har körts.

/Henka
    Snabb fråga bara för i stilla min nyfikenhet, varför skulle kopplingen ta mer stryk när hojen körs som motard på gata? Antar att du menade gata, för 650:n är väl inte så vanlig som rejsmotard.

/Andreas

Stens avatar

Reg.datum
    dec 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av Henka Visa inlägg

/Henka

Tack för bra info,du har ingen aning från vilket motornummer?

Engens avatar

MC: FE570 -09
    Gör: El & Elektronik
    Reg.datum
    jun 2002

Standard

Mera info om kopplingen.
    Det står tyvärr inte till och med vilket motornummer den monterades.
    http://xr650r.us/clutch/index.shtml

Stens avatar

Reg.datum
    dec 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av Engen Visa inlägg
    Mera info om kopplingen.
    Det står tyvärr inte till och med vilket motornummer den monterades.
    http://xr650r.us/clutch/index.shtml
    Jag har redan länkat till den hemsidan,men bara bra att det fylls på med info!

1200/650s avatar

MC: r1200gs, xr650r
    Gör: vatten
    Reg.datum
    mar 2007

Standard

hej Henka,
    Är du en rackare på ventiljustering får du gärna höra av dig till mig på 011-153601 eftersom jag behöver prakiska tips för att klara detta.

Jag har kollat ventiltråden på meksidan och tror mig första principen, men har problem att få in bladmåttet?! Det verkar också trångt på utbåssidan hur mycket brukar du lossa för att ha en rimlig chans att utföra jobbet?

mvh/lasse

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •