Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 31 till 40 av 43

Ämne: Miljö och vår sport

S-näss avatar

MC: 3½
    Gör: Maskiningenjör
    Reg.datum
    jan 2006

Standard jepp

Försiktighet!

På min brors jobb skar de 4st motorsågar på det viset, verkar som att man antingen kör på Apen eller inte, altså inte hoppa fram och tillbaka (detta gäller väl främst 2t) Kör man sedan maskinen är ny så ska det nog inte vara några probs.

4t klarar sig nog på att de har egen smörjning.

/J
    Övrabyar'n KTM 350 SXF -16
    Gökuret KTM 350 SXF -12
    Smygrökarn KTM 125 EXC -04

Blurren: Yamaha DT125 10V -82

The road to success is not a path you find - It's a trail you blaze.

lizzards avatar

MC: KTM lc4
    Gör: lite av varje.
    Reg.datum
    sep 2006

Standard

Hmmm Hmmm... blev dessa sågar justerade när aspen soppan börgade användas, en såg är ju kännsligare än en hojj. var det oljeblandad aspen (har en bekant som köpte aspen hos husqvarna handlaren här. sedan skar sågen, när han var in å klagade. såg de att han hadde köpt ren aspen)

ett annat fenomen är ju att man kör en såg länge på vanlig soppa å billig olja. då bildas mycket sot i toppen, när man sedan kör på aspen så går motorn renare å torkar ut sotet i toppen. det får till följd att sotet spricker å rasar ner i cylinder loppet, och motorn sotskär. det är ett vanligt fel på sågar som ägs av människor som säger: det ska vara lite extra olja i bensinen då håller det bättre!
    dessa komentarer har jag hört så många gånger av folk, när jag jobbade med service av sågar (husqvarna och sthil) åt,f.
    man frågar vad dom har kört på för soppa, när man ser att rep objektet har sotskurit. då brukar man få svaret: jag har kört på den där färdigblandade bensinen som ska vara så bra, å ändå hälde jag i en skvätt okq8 olja för å va på den säkra sidan...
    Tidigare synder. XT600, XR600, XR650, WR400, EXC250, XTZ750 super ténéré.

-Uppdaterad version nu med dyslexi och dyskalkyli-

Offroad åkare borde få kulturbidrag, för att dom håller stigarna rena!

Newlunds avatar

MC: EXC 450 -08
    Gör: VVS-prylar
    Reg.datum
    jun 2003

Standard

Hoke:
    Var får man tag i sådandär bensin tex här i Sth/Sollentuna då?
    Jag hoppas denna lista över möjliga platser att tanka Aspen från pump kan hjälpa någon:
    http://www.aspen.se/Files/PDF/ovrigt...kopstallen.pdf
    OK/Q8 i Vällingby ligger väl inte allt för långt från Sollentuna? Verkar som att dom har pump:
    http://62.20.1.213/funktioner_okq8/p...hp?estab=37528

Hoke:
    Behöver man bestycka om för att använda alkylatbensinen förresten, eller tänka på något annat?
    Tom med min stora svångrem skulle jag kunna tänka mig köra på den i 2-taktarn för 15.-/liter -om det går att få tag i den utan stök...
    Jag har aldrig behövt göra något med lillemans tvåtaktscrossar och dom har funkat utmärkt.

Text från Naturvårsdverkets hemsida ang. Alkylatbensin:
    Alkylatbensin
    För motorer som saknar avgasreningsutrustning, som exempelvis utombordare, snöskotrar, gräsklippare och motorsågar finns en specialbensin, så kallad alkylatbensin. Särskilt för tvåtaktsmotorer, vilka släpper ut uppemot en tredjedel av bränslet oförbränt, är det angeläget att man använder alkylatbensin. Alkylatbensin minskar mycket kraftigt avgasernas giftighet. De studier som gjorts visar på en reduktion på 80-90 procent av polyaromatiska kolväten som är de i särklass allvarligaste utsläppen från till exempel tvåtakts båtmotorer. Alkylatbensinen får innehålla högst 0,5 procent aromater jämfört med vanlig bensin som kan ha upp till 35 procent, och endast 0,1 procent bensen. Bensinen har hittills sålts mest i dunkar men det börjar bli allt vanligare att alkylaten säljs i pumpar vid både båtmackar och vanliga mackar. Alkylatbensin är cirka 1:50 kr dyrare att tillverka och distribuera än vanlig bensin. För att stimulera användandet har riksdagen sänkt skatten på alkylatbensin så att salupriset blir marginellt över priset för normal bensin. Därmed kommer också oljebolagen att mer allmänt sälja alkylatbensin i vanliga bensinpumpar. Tillgången på alkylatbensin är begränsad och den ska inte användas i bilar utan bara i enkla motorer utan avgasrening. "Den bästa bensinen i de sämsta motorerna!" – det är där den verkligen gör nytta!
    Sista meningen är ganska klok.
    Liten info från Svenska Petrolium Institutet, SPI: http://www.spi.se/fprw/files/Alkylatbensin_72dpi.pdf

Vill man så går det // Micke
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	GetImage.jpg 
Visningar:	104 
Storlek:	29,8 KB 
Id:	16786  

Hokes avatar

MC: istället för rollator!
    Gör: Överselögnfjant
    Reg.datum
    jan 2003

Standard

Sådärja, Bromma är helt ok (Vällingby har ju bara 4-takt = inte intressant enligt ovan)

Hmm mycket snack om "äldre motorer".. Skulle inte vilje säga att min KTM har en "äldre" motor.. Lustig indelning och något oklar..
    Kör "nån jävla moppegrej"! lol
    (™Geggamoja)
    http://www.youtube.com/watch?v=I_MBIlAkn6Q&t=0m47s

KLX-Martins avatar

MC: 1 cylinder & 1000 problem
    Gör: Miljötekniker
    Reg.datum
    nov 2003

Standard

Newlund, var hittade du bilden? Det ser precis ut som pumpen jag pratade om, jättelikt den ena mekanikern som jobbar där dessutom!
    "Mina" pumpar är nere i Ronneby iallafall.
    KLX 650 C -94
    - Har man mer än en cylinder behöver man mer än en motorcykel -

Saxbys avatar

MC: Husaberg Fe501e och Lånar Dr 800 ibland...
    Gör: Trafiklärare
    Reg.datum
    nov 2004

Tummenupp

Jag har kört en hel del på Alkylat, brukar tanka upp en dunk på OK/Q8 Vällingby... kör ju 4 takt...

har funkat bra för mig iaf... använder det både till hojen och gräsklipparen ....och det är märkbart "fräschare"... Slipper "oset"...

Känns faktiskt rätt skönt att veta när man möter fredliga vandrare i skogen.

Har även hört flera säga att hojen går bättre på detta bränsle, är dock inte själv kapabel att köra på ett sådant sätt att jag märkt någon skillnad.

Och prisskillnaden vanlig bensin och alkylat vid pumptankning är försumbar.

Testa vetja!

/Rikard
    Senast redigerat av Saxby den 2007-03-07 klockan 22:09. Anledning: glömde ange vilken mack.
    F.d Boheme

Husaberg Fe 501e ´01
    Lånar Dr 800 ibland
    Krupps Kaffebryggare

"En del säger omöjligt.... andra kallar det utmaning!"

Jonas Ss avatar

MC: Husqvarna te450
    Gör: Pensionär
    Reg.datum
    jan 2004

Standard

Hörde ett reportage på vetanskapsradion P1 om miljöanpassade oljor. Motoroljor från växtriket kanske inte riktigt är klara för oss ännu men det är ingen omöjlighet. Kanske mest en prisfråga. Lyssna på reportaget här:
    http://sr.se/cgi-bin/p1/program/sand...?programID=412
    För transportsträckorna i livet: Terrano -88
    När vägen är målet: Husqvarna TE450 -04 (annars XT600 eller XR650R))
    I skogen: Husqvarna 245dx & 42
    För ölen: Husqvarna kylskåp

MC: KTM 250 EXC-F 2007
    Gör: Hacker
    Reg.datum
    okt 2013

Standard

Tänkte att det kunde vara på sin plats att lyfta denna tråd då det var många år sedan ämnet diskuterades. Jag fick precis upp ögonen för miljöbensin då jag läste att MX Indoor säljer Aspen. Skulle gärna höra erfarenheter från er som provat miljöbensin i era cyklar. Förutom Aspen verkar OKQ8 ha sin egen variant som de kallar Ultima. Finns det fler alternativ?

KTMmarkuss avatar

MC: KTM 350 EXC-F Six Days 2014
    Gör: Student
    Reg.datum
    dec 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av nfalke Visa inlägg
    Tänkte att det kunde vara på sin plats att lyfta denna tråd då det var många år sedan ämnet diskuterades. Jag fick precis upp ögonen för miljöbensin då jag läste att MX Indoor säljer Aspen. Skulle gärna höra erfarenheter från er som provat miljöbensin i era cyklar. Förutom Aspen verkar OKQ8 ha sin egen variant som de kallar Ultima. Finns det fler alternativ?
    Finns många olika "kopior" av Aspen, eller varianter av alkylatbensin. Jula har sin egen till exempel.
    KTM 350 EXC-F Six Days 2014
    ---------
    KTM 300 EXC Six Days 2013
    KTM 450 EXC-R 2008
    Suzuki 450 RM-Z 2008
    KTM 450 EXC-R 2008
    KTM 250 SX/F 2007
    KTM 450 EXC-R Factory 2007
    KTM 450 EXC-R 2006
    KTM 250 EXC 2004
    KTM 250 EXC 2000
    KTM 200 EXC 2000

Bommens avatar

MC: 500SD -13; 525exc -03
    Gör: Lägger kabel
    Reg.datum
    jan 2011

Standard

Citat Ursprungligen postat av nfalke Visa inlägg
    Vi har 102 oktan på pump här i stan. Bättre o köra på det :D Kostar bara 29:95 kr/litern..
    Metallsmak i munnen

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •