Sidan 955 av 962 FörstaFörsta ... 455855905945953954955956957 ... SistaSista
Resultat 9 541 till 9 550 av 9617

Ämne: KTM 690-Tråden

HMRs avatar

MC: 690 Adventure Black 2015
    Gör: Tidsmiljonär
    Reg.datum
    jun 2004

Standard 690 eller 701?

Det är tvärt om nog så att nyare 690E har färre problem än andra MC. Men dom som har problem med sina hör av sig högt och tydligt. Jag är inne på min tredje 690E (2015) och den har under 1700 mil inte visat upp några konstigheter. F n är oljeförbrukningen noll och bensinförbrukningen är runt 0.42. Undrar om vipparmarna håller 4000 mil? Tveksamt men dom är inte särskilt dyra.

Vad jag förstår så går f n inte 690E att beställa. Men det gör inget. Man kan ju köpa 701 istället.

690E fick 2014 med dubbelstiftmotorn en dramatiskt förbättrad motorgång och jag är helnöjd med min. Men jag körde för en tid sedan en 2017 HVA 701 och kunde då konstatera att den nya motorn går ännu bättre. Framförallt vibrerar den mindre och varvar lättare. Känns därför inte så rå eller ansträngd. Men i praktiken matar dom på lika grymt kraftfullt båda två! Största "försämring" med 701 är att den är lite för hög för mina 180 cm.

Inte uppenbart vilken av dessa två jag skulle köpa om jag skulle köpa en ny idag. Sannolikt hade det blivit en 701 försedd med Koubalink sänksats. Fast jag har problem med att den inte finns i svart!

I alla händelser så rekommenderar jag bestämt provkörning av båda före köp. Dom har rätt olika karaktär. Hittar du ingen ny 690E att prova så duger det bra med en beg 2014-2017.

elemjis avatar

MC: KTM 690 E/R -14
    Gör: IT/Automationstekniker
    Reg.datum
    mar 2012

Standard

Frågade på mässan vilka delar som går att flytta över ifrån 690 2014 till nya 701 men jag fick bara säljarsvar "om det inte passar så sätter vi på en ny". Jo, men det kanske kostar. Motorskyddsplåten borde väl passa? Hur är det med pakethållaren? Någon som testat?

MC: HD Wide Glide / KTM 690 Enduro
    Gör: Pensionär
    Reg.datum
    nov 2016

Standard

Citat Ursprungligen postat av Kalle85 Visa inlägg
    Jag funderar på att köpa en helt ny 2017 KTM 690 Enduro R men man blir ju lite mörkrädd när man nästan uteslutande läser om problem som folk har med sina hojar, gamla som nya, oavsett om det är svenska eller utländska forum man läser på.

Det verkar också vara vanligt att folk säljer sina hojar vid eller runt 1000 mil. Är det då som problemen börjar? För 1000 mil är ju ingenting. Det kan inte vara en slump att så många säljer sina hojar runt detta miltal.

Varför är KTM-återförsäljarna så dryga? Försökt få till en provkörning men det går inte för det "finns inga demohojar och nya hojar kan vi ju inte låta dig köra för då kan vi inte sälja den som ny". Ursäkta, men det är inte mitt problem utan det får ni ta med KTM. Jag vill provköra en hoj för närmare 100,000 kr innan jag köper.

Fått kommentarer från återförsäljare som "KTM säljer sig själv så om du inte köper bara för att du inte får provköra så köper någon annan, så jag oroar mig inte".

Har aldrig blivit bemött så här av återförsäljare som säljer Suzuki, Yamaha, Kawasaki, Honda och Harley-Davidson. Där har jag alltid fått provköra, oavsett vilken hoj jag än funderat på att köpa.

På KTMs svenska hemsida är 690 Enduro R bortplockad men det finns på andra länders sidor. Någon som vet varför? Utgående modell här i Sverige?
    Kan hålla med om att återförsäljarna är lite annorlunda.....
    Köpte själv en ny 2017 KTM 690 Enduro R i maj efter att ha jämfört den med 701:an och är väldigt nöjd hittills, för mig tror jag inte hojen kommer att sätta några begränsningar utan det är nog jag som aldrig kommer att kunna utnyttja allt den kan.
    Största nackdelen är väl den hårda sadeln efter några timmar.

MC: HD Wide Glide / KTM 690 Enduro
    Gör: Pensionär
    Reg.datum
    nov 2016

Standard

Hej
    Var och köpte biltemas offroadlyft, men när jag provar den på min 690 så kommer den inte under hasplåten ?
    Jag trodde 690 var en hög hoj, vad använder ni för offroadlyft ?

MC: 690R-!6
    Gör: Brandman
    Reg.datum
    jul 2012

Standard

Hej! Jag använder biltemas MC-lyft artnr:82-414

pepes avatar

MC: KTM 690R-12 Kawasaki Z1000 -83, KTM 990 SUPERDUKE
    Gör: Husbils trimmare
    Reg.datum
    dec 2009

Standard

Jag har gjort en liten ramp för bakhjulet som jag rullar upp på och skjuter in lyften under motorn, Häpp sen är det bara att lyfta ��
    Nam durus est via invia = För den envise är ingen väg ofarbar

MC: Ktm 690-15 enduro
    Gör: XX
    Reg.datum
    okt 2015

Standard

Citat Ursprungligen postat av Kalle85 Visa inlägg
    Jag funderar på att köpa en helt ny 2017 KTM 690 Enduro R men man blir ju lite mörkrädd när man nästan uteslutande läser om problem som folk har med sina hojar, gamla som nya, oavsett om det är svenska eller utländska forum man läser på.

Det verkar också vara vanligt att folk säljer sina hojar vid eller runt 1000 mil. Är det då som problemen börjar? För 1000 mil är ju ingenting. Det kan inte vara en slump att så många säljer sina hojar runt detta miltal.

Varför är KTM-återförsäljarna så dryga? Försökt få till en provkörning men det går inte för det "finns inga demohojar och nya hojar kan vi ju inte låta dig köra för då kan vi inte sälja den som ny". Ursäkta, men det är inte mitt problem utan det får ni ta med KTM. Jag vill provköra en hoj för närmare 100,000 kr innan jag köper.

Fått kommentarer från återförsäljare som "KTM säljer sig själv så om du inte köper bara för att du inte får provköra så köper någon annan, så jag oroar mig inte".

Har aldrig blivit bemött så här av återförsäljare som säljer Suzuki, Yamaha, Kawasaki, Honda och Harley-Davidson. Där har jag alltid fått provköra, oavsett vilken hoj jag än funderat på att köpa.

På KTMs svenska hemsida är 690 Enduro R bortplockad men det finns på andra länders sidor. Någon som vet varför? Utgående modell här i Sverige?
    Sulas har 2 år i rad haft stor provkörning av hojar i Västerås, bl.a. 701 han kanske har en sån du kan prova i Strängnäs eller Uppsala. Om du hade skrivit var du bor så hade jag kunnat föreslå att du får prova min 690-15 jag är iaf väldigt nöjd med den. Speciellt efter att gaffeln är åtgärdad.
    Senast redigerat av Gixxer 1000 den 2017-06-23 klockan 15:36.

MC: 690R-!6
    Gör: Brandman
    Reg.datum
    jul 2012

Standard

Kan bara hålla med HMR och GIXXER, nyare 690 som kom -14 är jag också nöjd med. Upplevde framgaffeln lite stötig original, men Kumlins har fixat till den. Så jäkla nöjd nu. Jag tror personligen att de problem vissa haft, har dom fixat själva.

Jonatans avatar

MC: 690 Enduro R - 2010
    Gör: Ruttnar vid datorn
    Reg.datum
    okt 2009

Standard

Ska kolla på en från 2010 ikväll. Hur var det med vipparmarna? Hur kollar jag läget utan att riva allt.
    Andra kända fel?
    Det är töntigt med avåkningszoner.

Tolans avatar

MC: Nåt med 2 hjul
    Gör: jobbar
    Reg.datum
    dec 2004

Standard

Det blir att ta bort ventilkåpan. Tror något kablage låg och skavde mot kylaren med läckage som följd.

Skickat från min F5321 via Tapatalk
    Lite smått & gott ifrån det jag fotograferat.
    www.fastlinephotos.se

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •