Sidan 208 av 209 FörstaFörsta ... 108158198206207208209 SistaSista
Resultat 2 071 till 2 080 av 2084

Ämne: Hjälmljus-lösningar! Den officiella tråden

WestWs avatar

MC: KTM EXC 350 Six Days -17
    Gör: MC
    Reg.datum
    dec 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Slup Visa inlägg
    Tänkte att jag slänger upp lite bilder & länkar på hur jag fick drivning från hojen för en 7,4v & 8,4v batteripacks led lampa ... kan ju kanske var lätt & pedagogiskt om nån annan också ledsnat på batterier i ryggan som inte räcker tillräckligt länge.

Grundförutsättning: Hade redan 12v-kabel med Biltemas kontaktdon framdraget bakom lyktmasken med strömbrytare på styret ...

En overview bild:
    1 från lampan Magicshine ms-628 (7,4v) i GoPro-fäste https://www.xxl.se/magicshine-magics...092257_1_style
    2 via ordinarie runda ogängade kontaktkoppling (klippt en förlängningskabel) https://www.xxl.se/magicshine-mj-808...068357_1_style
    3 till ett BT kontaktdon http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...on-2000031729/
    4 in på en Monacor highly flexible 1,5mm2 kabel från BRL https://www.brl.se/sv/artiklar/strom...ex-2x15mm.html
    5 vidare till en "ryck"-skarv med XT60+ också från BRL https://www.brl.se/sv/artiklar/xt60-...par-60amp.html
    6 in i en DC-DC omvandlare från 12v till 9v god för 10A 90w från Ebay (stor som en mindre tändsticksask) https://www.ebay.com/itm/291639375006
    7 och slutligen anslutning in på hojens 12v via befintlig kabel med BT kontaktdon (går direkt mot batteri & avsäkrad för 10A)
    8 Och lite diverse BT limmad krympslang & lite kabelhölje

Bifogad fil 84722

Närbilder:

Lamp/Hjälm kopplingar
    Bifogad fil 84723

DC-DC omvandlaren klar med kontaktdon & skyddshöljen/krympslang
    Bifogad fil 84724

Ryck-kontakt med XT60+ (ännu inte ditsatt)
    Bifogad fil 84725

Funktionskoll av ansluten DC-DC omvandlare ... funkar galant, både på 7,4v & 8,4v lampor, vid uppmätning så gav den ut 9,08v
    Bifogad fil 84726

Så nu slutligen återstår att löda dit XT60 kontakterna & krimpa dit ett BT kontaktdon ... sen är det bara att börja kvällsåka utan risk för batteritorsk :) kommer ändå ha en bat.pack i ryggan så att jag lite snabbt kan koppla in den så jag har lyse utan att vara fast i hojen, bra vid varvpauser & om nåt skulle börja strula med hojelen mitt på spåret. Nu behöver jag bara bestämma om ryckkabeln skall dras längst med armen eller dras ut vid midjan innan jag sätter tången i den.

Hela min ljuslösning borde möjliggöra fortsatt motionsenduro även efter solnedgången ... hoppas jag :)

På hojen 4500 lumen med en Endurotech dual5:
    Bifogad fil 84727

Och på huvudet 3200 lumen med riktigt,riktigt bra spridning med en Magicshine ms-628 på endast 130gram inkl. GoProfäste & hjälmfäst kabel
    Bifogad fil 84728
    Ljusbild endast hjälmlampa:
    Bifogad fil 84729

Sådär ... nu var allt färdigmonterat & testat. Då jag siktade på att dra kabeln genom höger ärm samtidigt som ryck-kontakten placerades på vänstra sidan av styret så ger det tillräcklig rörelsefrihet att t.ex höja armen ovan hjälmen eller kanske ner mot höger stövel utan problem, vid körning så löper slacket parallellt med styret och är inte ivägen alls. Längden är också tillräcklig för att dra ut vid midjan om man skulle föredra det nån gång.

Ryck-kontakten monterad på styre med tillräckligt utstick så att den kan böjas lite i alla tänkbara dragriktningar:
    Bifogad fil 84735

DC-DC omvandlaren monterad med 3M Dual lock kardborre på lyktmaskens insida (https://www.kjell.com/se/sortiment/d...rreband-p40127)
    Bifogad fil 84736 Bifogad fil 84737

Och så till sist ljusresultatet :)

Fullt flås på både Magicshine ms-628 & hojlampan Endurotech dual5, känns som om det kommer att funka galant under motionssvängarna i endurospåret:
    Bifogad fil 84738

Bara Endurotech dual5 helljus:
    Bifogad fil 84739

Bara Endurotech dual5 halvljus:
    Bifogad fil 84740

Bara Magicshine ms-628 på hjälmen:
    Bifogad fil 84741

Tack för den. Bra tips med ryckkontakten på styret. Ska ändra om min som du gjort.

WestWs avatar

MC: KTM EXC 350 Six Days -17
    Gör: MC
    Reg.datum
    dec 2007

Standard

..........
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	56844.jpg 
Visningar:	45 
Storlek:	41,0 KB 
Id:	84748  
    Senast redigerat av WestW den 2017-11-06 klockan 07:45.

MC: KTM 250 EXC-F 2012
    Gör: mek
    Reg.datum
    aug 2013

Standard

Jag har ett lipo batteri, 11.1V 3 cell 8 A, om jag sätter det i laddaren (imax b6)så säger den att det är fulladdat, men då jag testar med alarmet man sätter på batteriet, då visar cell 1. 0.5 cell 2. 6.7 cell 3. 3.8 är det bara att kassera det?
    jag körde med larm förut, men det bara lossnade så sen slutade jag med larm, kan väl ha knäckt batteriet nån gång.
    men hur räknar man ut hur länge jag kan köra på batteriet, har 60 w illuminium, det är väl under 3 v man inte bör gå?
    alltså är det 9 v man ska räkna på?

Reg.datum
    aug 2013

Standard

Har 3 lipo batterier, testade ett batteri med hjälmlyset efter 1 timme var det 0 i en cell 3,2 i dom andra, ska det inte dra ur lika mycket i varje cell?
    om man vill slippa bekymret med lipo batterier, vilka batterier med bra effekt ska man köpa då,

dr-Linuss avatar

MC: gasgas, scorpa
    Gör: Grejar och donar
    Reg.datum
    aug 2003

Standard

Citat Ursprungligen postat av mattehow Visa inlägg
    Har 3 lipo batterier, testade ett batteri med hjälmlyset efter 1 timme var det 0 i en cell 3,2 i dom andra, ska det inte dra ur lika mycket i varje cell?
    om man vill slippa bekymret med lipo batterier, vilka batterier med bra effekt ska man köpa då,
    Har förbrukat några lipo de senaste åren och börjat tröttna på det. Funderar på att köpa dessa https://www.brl.se/sv/artiklar/li-io...volt-10ah.html

Reg.datum
    aug 2013

Standard

Såg intressant ut, hittar inget hur stora dom är, men ser väl ut att vara som Lip on
    batterierna?

rosenas avatar

MC: Ktm
    Gör: Besare
    Reg.datum
    nov 2006

Standard

Lipo ackar är bra batterier helt klart. MEN är mycket känsliga för för stor urladdning, man måste ha en cutoff brytare som bryter när volten sjunker för mycket i någon cell.
    Ett lipo ack kan vid felaktig användning bli riktigt farligt då det kan svälla och i värsta fall börja brinna.
    Kan även vara känsliga för ett allt för kraftigt effektuttag. Nu är är uttaget för belysning väldigt linjärt om man jämför med radistyrda bilar tex. Så ingen större fara.
    Sen gäller ju allmänt att man "aldrig" lämnar ett lipo ack utan uppsikt vid laddning samt använder laddpåse.
    Som sagt riktigt bra batterier men kräver att man vårdar och använder dom korrekt.
    Talar utifrån egen erfarenhet.

Som svar på tidigare fråga. 0 volt i en cell.. jag skulle kasserat direkt.
    Sök på lipo fire på youtube sånser ni vad som kan hända.

KTMmarkuss avatar

MC: KTM 350 EXC-F Six Days 2014
    Gör: Student
    Reg.datum
    dec 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Slup Visa inlägg
    Och på huvudet 3200 lumen med riktigt,riktigt bra spridning med en Magicshine ms-628 på endast 130gram inkl. GoProfäste & hjälmfäst kabel
    Bifogad fil 84728
    Ljusbild endast hjälmlampa:
    Bifogad fil 84729

Jag upplever personligen att det är just spridning man inte vill ha på hjälmen, utan man vill ha en spot där man kollar (speciellt när det är lite sämre väder). Beror så klart på vilken åkning man utför...
    KTM 350 EXC-F Six Days 2014
    ---------
    KTM 300 EXC Six Days 2013
    KTM 450 EXC-R 2008
    Suzuki 450 RM-Z 2008
    KTM 450 EXC-R 2008
    KTM 250 SX/F 2007
    KTM 450 EXC-R Factory 2007
    KTM 450 EXC-R 2006
    KTM 250 EXC 2004
    KTM 250 EXC 2000
    KTM 200 EXC 2000

Slups avatar

MC: KTM EXC500-16, BMW F800GS-10
    Gör: Projektledare
    Reg.datum
    okt 2012

Standard

Citat Ursprungligen postat av KTMmarkus Visa inlägg
    Jag upplever personligen att det är just spridning man inte vill ha på hjälmen, utan man vill ha en spot där man kollar...
    Allt är som vanligt en personlig preferens ... själv vill jag ha en spridning precis så pass att jag kan använda mitt perifiera seende som på dagen, därav också behovet av jämt ljus utan en spot som tar över i mitten. Känns annars som att köra i ett rör & kräver för mycket aktivt tittande åt sidorna för att se. Just jämnt ljusflöde sägs vara lättare för ögat att hantera än skillnader i ljusstyrka, med en avsevärt starkare spot i mitten så ser man inte en svagare upplyst periferi.

MC: KTM 350 EXC, Husaberg FE 570
    Gör: Konstruktör/produktutvecklare
    Reg.datum
    sep 2006

Standard

Jag kör med Baja Designs Squadron pro (4200 lumen) med 60° spridning = "arbetsljus/flood" på hojen. Detta för att få extremt bra spridning och periferiseendet . Sedan har jag Illumin NW på hjälmen. Denna kombo har funkar riktigt bra. Innan hade jag betydligt mer "spot" på hojen, men det blev irriterande med en guppande ljusstrut (blev nästan lite sjösjuk av det upplevde jag).

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •