Sidan 10 av 11 FörstaFörsta ... 891011 SistaSista
Resultat 91 till 100 av 104

Ämne: Knäskydd, modell värre

EEs avatar

MC: YZ250F -14
    Gör: IT...
    Reg.datum
    aug 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Fraden Visa inlägg
    Tack för tipset!
    Köpte ett par M.
    Aha fanns det M, jag skulle nog ha provat ett par såna. L kanske var lite stora trots allt, bredden över knä är OK men jag kan inte riktigt spänna "krysset" bakom tillräckligt...
    Fanns det fler på lager eller hittade ute i butik?

Fradens avatar

MC: KTM 990 Adv R -09
    Gör: Lastbilschaufför
    Reg.datum
    dec 2005

Standard Knäskydd, modell värre

Citat Ursprungligen postat av EE Visa inlägg
    Aha fanns det M, jag skulle nog ha provat ett par såna. L kanske var lite stora trots allt, bredden över knä är OK men jag kan inte riktigt spänna "krysset" bakom tillräckligt...
    Fanns det fler på lager eller hittade ute i butik?
    Stod SM på förpackningen.
    Enligt säljaren skulle det vara både Small och Medium. Jag vet inte. Passade gjorde dom i alla fall :)

Fanns bara en kartong sådana tyvärr. I alla fall i butiken.

Edit: nu när jag läser på nätet så är tydligen SM = Small.
    Så glöm vad jag skrev att jag köpte medium.
    Säljaren på carlbarks verkar haft lika dålig koll som jag hade.
    Tyckte att det var konstigt att han sa att det var både small och Medium. Visserligen medföljde det ju extra "pads" osv med i lådan.
    Senast redigerat av Fraden den 2017-08-15 klockan 08:35.
    /Andreas

Silverados avatar

MC: WR250R
    Gör: Pedagog
    Reg.datum
    jan 2015

Standard

Hej grussprättare! Mitt första inlägg här efter många års läsning.

Efter att ha blivit med WR250R den här säsongen så inser jag att jag kommer vilja utforska alla oemotståndliga små endurospår man stöter på i skogen samt att farten och självförtroendet ökar så knäskydd av modell värre är att föredra. Har läst hela den här tråden och även en hel del på advrider och snävat ner mina alternativ till Asterisk Cyto Cell, Mobius X-8 och POD K4.

Mina frågor är om det här med knästöd är som med hjälmar, att man MÅSTE prova dem först? Är det så tighta toleranser i passformen? I Stockholm verkar det vara ont om handlare som saluför dylika skydd.
    Andra frågan är om ni som har fetingknäskydd också kan kombinera det med skyddskalsong? Det är på marginalen redan idag med mina svarta små biltemaknäskydd och vad jag har förstått så är knästödsskydden mycket större.

Det var allt för nu. :)
    Peace!

Petter Ivarssons avatar

MC: Snart för många
    Gör: IT
    Reg.datum
    maj 2011

Standard

Välkommen som skribent får man väl säga då!
    Citat Ursprungligen postat av Silverado Visa inlägg
    MÅSTE prova dem först? Är det så tighta toleranser i passformen?
    Nej inte när jag köpe Asterix Ultra Cell iaf. Jag gick på deras storlekstabell där man mäter runt knät med måttband och det funkade kanon.
    Andra frågan är om ni som har fetingknäskydd också kan kombinera det med skyddskalsong?
    Jag kombinerar "Asterixerna" med skyddskalsong "MX Tanked" och det går bra. Däremot ogillar jag de hårda plattorna på skyddskalsongerna för det blir för stelt men det är en annan femma.
    Senast redigerat av Petter Ivarsson den 2017-08-28 klockan 21:19.

Silverados avatar

Reg.datum
    jan 2015

Standard

Tusen tack för svar Petter!

Återkommer i tråden efter inköp.

Silverados avatar

Reg.datum
    jan 2015

Standard

Har fått hem mina Asterisk Cyto Cell knästöd nu och justerat in dom efter mina ben. Känns ju helst klart styva och restriktiva för knärörelserna, som sig bör, men inga problem att böja knäna så som man behöver vid hojkörning. Det enda jag inte fick till var att fästa tether-remmen till mina stövlar på ett vettigt sätt. Hade lite för brådis antar jag och hade problem att få remmen att komma ut till mina Sidi Crossfire genom de flera lager som finns där. Eftersom lagren överlappar varandra så blev det bara konstigt på mitt första försök så jag får nog göra om och göra rätt. Det är ju en av asteriskernas unika egenskaper jämfört med andra knästöd så jag måste lösa det.

Annars kändes de skitbra under körning, styva men bekväma nog att ha på sig en hel dag. Dock inte vurptestade ännu :)
    Skydden kostade 4699:- på JGsTrading och efter lite lagerstrul (som de kommunicerade till mig) så skickades varorna snabbt. Happy camper på den punkten.

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	FullSizeRender 9.jpg 
Visningar:	124 
Storlek:	255,5 KB 
Id:	84658

Tolans avatar

MC: Nåt med 2 hjul
    Gör: jobbar
    Reg.datum
    dec 2004

Standard

Har fått hem mina Asterisk Cyto Cell knästöd nu och justerat in dom efter mina ben. Känns ju helst klart styva och restriktiva för knärörelserna, som sig bör, men inga problem att böja knäna så som man behöver vid hojkörning. Det enda jag inte fick till var att fästa tether-remmen till mina stövlar på ett vettigt sätt. Hade lite för brådis antar jag och hade problem att få remmen att komma ut till mina Sidi Crossfire genom de flera lager som finns där. Eftersom lagren överlappar varandra så blev det bara konstigt på mitt första försök så jag får nog göra om och göra rätt. Det är ju en av asteriskernas unika egenskaper jämfört med andra knästöd så jag måste lösa det.

Annars kändes de skitbra under körning, styva men bekväma nog att ha på sig en hel dag. Dock inte vurptestade ännu :)
    Skydden kostade 4699:- på JGsTrading och efter lite lagerstrul (som de kommunicerade till mig) så skickades varorna snabbt. Happy camper på den punkten.

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	FullSizeRender 9.jpg 
Visningar:	124 
Storlek:	255,5 KB 
Id:	84658
    Är du fortfarande nöjd med dem. Provade ett par Mobius X8 medium. Har kraftiga vader och nja låren är väl också lite kraftiga. Mätte omkretsen och kom in på 53,5cm och gränsen för medium slutar vid 53 där Large tar vid upp till 58cm. Mobius väljer helst en storlek mindre om man ligger där på gränsen. När jag provade dem så var jag tvungen att byta padsen vid knäskålen då knäskyddet skar in på insidan av knät. Hjälpte inte att byta till mindre pads så ska prova Large imorgon tänkte jag men vi får se. Funderar på POD K4 alt dessa som du kör med.
    Lite smått & gott ifrån det jag fotograferat.
    www.fastlinephotos.se

Silverados avatar

Reg.datum
    jan 2015

Standard

Citat Ursprungligen postat av Tolan Visa inlägg
    Är du fortfarande nöjd med dem. Provade ett par Mobius X8 medium. Har kraftiga vader och nja låren är väl också lite kraftiga. Mätte omkretsen och kom in på 53,5cm och gränsen för medium slutar vid 53 där Large tar vid upp till 58cm. Mobius väljer helst en storlek mindre om man ligger där på gränsen. När jag provade dem så var jag tvungen att byta padsen vid knäskålen då knäskyddet skar in på insidan av knät. Hjälpte inte att byta till mindre pads så ska prova Large imorgon tänkte jag men vi får se. Funderar på POD K4 alt dessa som du kör med.

Jag är nöjd! Körde en tredagars hård grustur med dom i helgen och det känns bra. Passformen runt knät är tight men okej, inget som besvärar under dagen. Däremot finns det ingen justering att göra just runt knäskålen, bara uppe vid lår och nere vid vaderna. Ja och hur mycket man kan sträcka ut knät. Jag chansade på att beställa och det gick vägen men kan du prova så är det ju optimalt.

Tolans avatar

MC: Nåt med 2 hjul
    Gör: jobbar
    Reg.datum
    dec 2004

Standard

Chansade också men åkte tillbaka till Lelles mc med dem för att prova annan storlek. Slutade med att jag köpte POD K4 istället, kom inte överens med Mobius trots större storlek.

Skickat från min F5321 via Tapatalk
    Lite smått & gott ifrån det jag fotograferat.
    www.fastlinephotos.se

KTMmarkuss avatar

MC: KTM 350 EXC-F Six Days 2014
    Gör: Student
    Reg.datum
    dec 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Kazagger Visa inlägg
    Hejhopp!
    Har hittills kört med ett par Leatt Dual Axis http://www.karlstrommotor.se/sv/arti...ual-axis-svart inköpta för i första hand grusåka men förstått att det rotationsskydd de ger är otillräckligt för enduro/cross. Som omväxling har jag därför nu, innan knäna pajar, beställt ett par riktiga knäskydd, Össur CTI Custom. Svindyrt men ett tags bortovaro från jobb och träning kostar mer. Återkommer med rapport när jag provat dem på mina gamla artrosknän ...
    Stämmer det att dom inte har något skydd för slag mot knäskålen?? :O
    KTM 350 EXC-F Six Days 2014
    ---------
    KTM 300 EXC Six Days 2013
    KTM 450 EXC-R 2008
    Suzuki 450 RM-Z 2008
    KTM 450 EXC-R 2008
    KTM 250 SX/F 2007
    KTM 450 EXC-R Factory 2007
    KTM 450 EXC-R 2006
    KTM 250 EXC 2004
    KTM 250 EXC 2000