Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uppgradering överkroppsskydd

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Ljunghusen View Post
    Ser bra ut!

Är ryggskyddet hårt? Vet du om det är klass 1 eller 2?

Hur är värme/ventilation?
    Nä. Alla skydd är absorberande, dämpande om man säger så. Så du bryter ryggen mot ett trä. Den stagar inte upp ryggen. Man kan ju ha ett utanpå typ skalman. Men jag brukar landa på revbenen och höften. Oftast är det ju inte jätte hög fart man sopar dit i utan 40 max 50. Jag har vant mig rätt bra vid o krasha.
    Man svettas lite om ryggen men jag kör med ett linne under för piercingar o så.
    Har inte krashat med det ännu konstigt nog. Som alltid krashar!
    Så vi får väl se hur det känns
    /Palle

Comment

Originally posted by Ljunghusen View Post
      Jag såg dock att den, samt IXS´en har bara level 1 på ryggplattan. Känns fel att inte köpa högsta skyddsklassen på just ryggen :(
      Jag blev mer sugen på denna efter att ha läst/tittat på lite recensioner. Level 2 på ryggskyddet och bra skydd för bröstkorg och revben.

http://www.ridestore.se/fox-raptor-v...psskydd-orange

Comment

Sommaren 2012 köpte jag en "Dainese jacket wave pro" (se bild) på Lelles i Uppsala, men nu börjar den bli lite sliten så jag är ute efter en ny. Men nu verkar det svårt att få tag på en med lika bra skydd.
        Dainese verkar ha slutat med hel bröstplatta + att ryggskyddet inte går så högt upp. Ja även ryggskyddet utan nackskydd. Lelles i Uppsala hade bara såna med delad bröstplatta och det är inget som tilltalade mig.

Det får väl bli nåt annat märke, men var ska jag leta, nån som har nåt tips?

Hojresor
        Hojresor's YouTube kanal

Comment

Leatt 5.5 ?
          Just for fun ... https://www.youtube.com/channel/UCHf...w=57&flow=list

Comment

Funkar skyddsjackorna Thor Sentry eller Fox Titan med leatt nackskydd?
            F.d. Evil Invader

M Motoadventures Hojresor

Comment

Originally posted by Thomas i Järvsö View Post
              Funkar skyddsjackorna Thor Sentry eller Fox Titan med leatt nackskydd?
              Fox Titan nej.
              Inte hittat något nackskydd över huvud taget som passar bra till Fox Titan. Testade ett Atlas Air i helgen, sitter ok om man har det innanför baktill. Men inte optimalt.

Comment

Har alltid kört med mc jacka tidigare, nu är det dax att skaffa något mer svalt och tight.
                Vad ska man gå på, något med bra skydd, komplett "jacka".
                Är 191 o väger 100kg, men ska ner till 90kg inom snar framtid.
                Kollade leatt 5.5 o där stod xxl som rekommendation?
                Det finns nog inte att testa här i Umeå......
                Livet är inte alltid som alla andra tror.

Comment

Kolla med NDMX och Northbike båda har den i sitt sortiment men om rätt storlek finns hemma är en annan femma.
                  /Andreas

Originally posted by Mhassic View Post
                  Har alltid kört med mc jacka tidigare, nu är det dax att skaffa något mer svalt och tight.
                  Vad ska man gå på, något med bra skydd, komplett "jacka".
                  Är 191 o väger 100kg, men ska ner till 90kg inom snar framtid.
                  Kollade leatt 5.5 o där stod xxl som rekommendation?
                  Det finns nog inte att testa här i Umeå......

Comment

Jag har fått hem ett Alpinestars A-10 och tycker att det har en bra bröstplatta samt ryggskydd. Men det som saknas är njurbälte, skydd för ländryggen samt armbågsskydd.
                    Nån som har tips om vad jag ska komplettera med?
                    Click image for larger version

Name:	Alpinestars A-10-klippt.jpg
Views:	1
Size:	146.1 KB
ID:	851379
                    Hojresor
                    Hojresor's YouTube kanal

Comment

Letar skyddsjacka och hittade denna
                      https://sharkspeed.se/level2safetyata

Är den något att ha. Jag är ganska stor 193cm 110kg
                      Andra förslag om man har lite tight budget

Comment

Originally posted by Andreas_Johansson View Post
                        Letar skyddsjacka och hittade denna
                        https://sharkspeed.se/level2safetyata

Är den något att ha. Jag är ganska stor 193cm 110kg
                        Andra förslag om man har lite tight budget
                        Förstod inte riktigt, kan man ta bort det yttre lagret? Såg väldigt varm ut i alla fall. Annars såg det bra ut, men lite oklart vad man ska med revbensbältet till?

Har inget budgetförslag men jag är 1.90 och väger 120 och har provat både Scott Soft Con 2 och Leatt 3DF, både i XXL funkar bra för mig.
                        Vit KTM FE 350 2019
                        ----------------------------
                        KTM 350 EXC-F Six Days 2014
                        KTM 300 EXC Six Days 2013
                        KTM 450 EXC-R 2008
                        Suzuki 450 RM-Z 2008
                        KTM 450 EXC-R 2008
                        KTM 250 SX/F 2007
                        KTM 450 EXC-R Factory 2007
                        KTM 450 EXC-R 2006
                        KTM 250 EXC 2004
                        KTM 250 EXC 2000
                        KTM 200 EXC 2000

Comment

Originally posted by KTMmarkus View Post
                          Förstod inte riktigt, kan man ta bort det yttre lagret? Såg väldigt varm ut i alla fall. Annars såg det bra ut, men lite oklart vad man ska med revbensbältet till?

Har inget budgetförslag men jag är 1.90 och väger 120 och har provat både Scott Soft Con 2 och Leatt 3DF, både i XXL funkar bra för mig.
                          Tack för svaret. Då får jag kolla lite på dom. Ha ingen affär i närheten så inte så lätt att testa. Vi verkar ju vara ungefär i samma storlek.
                          Testade Biltemas skyddsjacka bara för att få ett hum om storleken. Den fanns bara i XL och den var väldigt tight. Så XXL stämmer nog bra

Comment

Beställde det från Sharkspeed jag länkade till ovan. Tog xxl jag är 193cm +100kg. Satt faktiskt kanon. Inga skydd som hamnade på fel ställe. Har inte kört något med skydden men känns smidiga. Sen finns det säkert bättre skydd än dessa. Än så länge är jag nöjd. Beställde på en söndag fick dom på tisdag efter

Comment

Originally posted by Andreas_Johansson View Post
                              Beställde det från Sharkspeed jag länkade till ovan. Tog xxl jag är 193cm +100kg. Satt faktiskt kanon. Inga skydd som hamnade på fel ställe. Har inte kört något med skydden men känns smidiga. Sen finns det säkert bättre skydd än dessa. Än så länge är jag nöjd. Beställde på en söndag fick dom på tisdag efter
                              Gött, skriv gärna lite hur det funkat när du hunnit köra lite.

Comment

Originally posted by Petter Ivarsson View Post
                                Gött, skriv gärna lite hur det funkat när du hunnit köra lite.
                                Javisst. Tänkte eventuellt ha den när jag kör landsvägsmcn också så behöver man inte skinnjackan om det är riktigt varmt ute. Så jag kommer nog få en del användning av den framöver

Comment

Working...
                                X