Announcement

Collapse
No announcement yet.

Steg Pegz - What?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Steg Pegz - What?

Kan nån förklara vad detta är?
    Fattar inte hur dom funkar... får man bättre grep med stöveln i överkant?

http://www.stegpegz.com.au/

Vart kommer kolvbytarhysterin ifrån?

Originally posted by Yxan View Post

Jag har precis monterat det på min husa, de håll i dina stövlar när du lutar dig bakåt.
    Eller rättare sagt när 570n flyger fram som en raket vid acceleration så slipper du hänga i styret utan du vilar mot vaden.
    / Blutor

Comment

Originally posted by Yxan View Post

Användes av väldigt många i Australian Safari, funderade också vad fan det var när jag såg dem, men förklaringen är som Blutor säger.

Comment

Blutor: Aha, ja jag misstänkte de. Hunnit köra något med dom? Dvs gör de nån avsevärd skillnad för en glad amatör? Va ju inte så jättedyr investering.. jämför med andra "hjälp-medel" du kan köpa.

Vart kommer kolvbytarhysterin ifrån?

Comment

Jag har egentligen bara testat de på en väldigt knixig endurobana med väldigt få raksträckor. Men de gånger det var det så blev jag snabbt uppmärksammad att de avhjälpte armarna.

Kör man bara mesig långsam enduro som det är i Sverige, (det är ju så farligt när man kan peta i fyran) skulle jag lagt pengar på gympaskor, styrdämpare, träningsläger istället.

Men långa dagar i sadeln på grusbus kommer det hjälpa helt klart.

Det landade på knappt 1600 spänn i handen.
          Last edited by Blutor; 03-09-2012, 01:25 PM.
          / Blutor

Comment

nu öppnar jag en gammal tråd, mest för o låta dom som inte vet redan, hur briljant detta verkar!
            efter att tittat på bilder på vinkelhusa pegz o mätt på min egen stövel mot hoj så byggde jag mig ett par egna på enkelt sätt för o prova.
            man får en helt annan känsla ihop med hojen. nu har jag bara kört en liten runda för snön kom tbx inatt. men jag gillade det stort.
            det behöver inte kosta 1600 spänn! jag gav en 50 lapp o kan placera dom vart jag vill
            /Palle

Comment

Pics, or it didn't happened

/J
              Övrabyar'n KTM 350 SXF -16
              Gökuret KTM 350 SXF -12
              Smygrökarn KTM 125 EXC -04

Blurren: Yamaha DT125 10V -82

The road to success is not a path you find - It's a trail you blaze.

Comment

jaja. tjata =)
                klart du ska få se. om jag visste hur man lägger in en bild från datorn. hmm, får ju ba upp url!
                ska man behöva ladda upp bilder på en adress för o ladda upp dom här eller?
                Last edited by polle; 03-06-2016, 08:48 PM.
                /Palle

Comment

Click image for larger version

Name:	bifoga.JPG
Views:	1
Size:	36.6 KB
ID:	848525

Comment

Pics

Ingredienser för billiga stegz:
                    260x30x3mm aluminium
                    blandade småskruv brickor ur egen ficka
                    2 st dörrstoppar från valfri bygghandel
                    gjorde en version med 40 mm vilket e rätt mkt. men jag kommer prova mig fram till vad som passar mig bäst.

sammanlagd kostnad 35kr för dörrstopparna resten hade jag hemma

Click image for larger version

Name:	pegz3.jpg
Views:	1
Size:	62.5 KB
ID:	848531

Lite färg skadar ju aldrig

kröka aluminiumet efter önskad vinklar o längd borra två hål o ba dit me skiten o provkör!

Glöm inte sätta brickor i gummit så den inte flyger loss så enkelt, kör extrem loctite där man inte tänker lossa nån dag snart!

Hemmamek ftw!
                    Men förbannade jävla datorer som inte gör som jag vill!!! fan ska jag sitta vid en dator för o köra motorcykel för!!
                    ni får kolla bilderna nedan. detta gick inte som jag vill ändå!
                    Attached Files
                    Last edited by polle; 03-07-2016, 04:46 PM.
                    /Palle

Comment

Denna snubbe (som gör en del sköna instruktionsfilmer etc) verkar gilla dem:
                      https://www.youtube.com/watch?v=gPyg20KnP7I

Comment

Intressant. Detta måste testas.

Comment

har precis bytt gummina mot 30 mm höga istället för 40. men visst, det måste testas en lagom stund i fält. men jag tror jag kommer få göra om stagen till något längre för o få bak foten något.
                          siktade på o ha gummina framför skruven till bakplasten från början. så imorrn blir det nya prototyper för o ha lite o jämföra med
                          /Palle

Comment

Jag testade detta på min 570 och hade det på ganska länge och visst, sprarar underarmarna om man har problem med det och även rygg om man är otränad, men anser att mkt "hojkänsla" går förlorat med dessa. Var en befrielse att ta bort dom. Jag upplevde det som en pensionärsgrej, så hade nog passat nån av bröderna Berglund eller t.ex. Henrik Rahm bättre.
                            KTM 570 SXS m. MRS
                            ---------------------------------------
                            Blogg om Tuareg-rallyt 2010
                            Blogg om vårt "projekt" 6-Dagars 2009
                            www.raiddesigns.com

Comment

Originally posted by David P. View Post
                              Jag testade detta på min 570 och hade det på ganska länge och visst, sprarar underarmarna om man har problem med det och även rygg om man är otränad, men anser att mkt "hojkänsla" går förlorat med dessa. Var en befrielse att ta bort dom. Jag upplevde det som en pensionärsgrej, så hade nog passat nån av bröderna Berglund eller t.ex. Henrik Rahm bättre.

jag tycker man ska prova o lära sig skillnaden . kanske uppskattar man det mer utan efter ett tag som du säger. men tills dess kanske jag förbättrat min körteknik så det passar bättre utan.
                              eller så förblir jag en otränad slapptask som dricker whiskey så fort jag kommer hem o måste ha stödhjul på husan för att orka hänga kvar i styret! =)

i vilket fall ska det provas. det o andra fotpinnar så jag kan känna mig mer hemma på hojen som jag inte e riktigt överäns med ännu.

Allt detta är ju faktiskt o kommer alltid vara ditt fel david!
                              /Palle

Comment

Working...
                              X