Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tipps om en sval enduro jacka?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Tipps om en sval enduro jacka?

Sista åket för i år avklarat och nu ska de stormekas med hojen en tid framöver.

Åkte i går (söndags) och temperaturen låg runt + 6 skulle jag tro.

Försökte för första gången använda min enduro jacka (Lindstrands STR) All foder ut taget och alla ventilationshåll öppna. Körde ett varv innan jag tog av den pga var för varmt. De slutade med att jag körde i de vanliga sommar utrustningen, dvs skyddströja och ovanpå de en vanlig crosströja. Så har jag kört hela sommaren och jag frös inte nu heller. Så vad ska man med en enduro jacka till?

Är de bara jag som är för varmblodig för att kunna köra med endurojacka? Jag tror inte STR jackan är för tjock, de finns gott om ventilationshåll på den.

Fler som har samma problem som jag?

Kan någon tipsa om en riktigt sval jacka? Jag hade hellre kört i jacka än i tröja pga de är alltid trevligt med fickor.

PS verkade omöjlig att hitta bild på jackan jag har men den ska matcha till de hära byxorna. Så nu kanske någon får en annig om vilken jacka jag menar.
    Mitt hjärta slår i 4 takt.

Grejer till salu: http://forum.soe.se/showthread.php?5...ight=husqvarna

Underställ, skydd, crosströja och väst. Funkar ner till -10 om man håller igång i skogen och inte tokgasar på ev gärden och vägar.

Comment

Är det inte löstagbara ärmar på lindstrands jackan?Då brukar det bli perfekt!

Comment

Originally posted by Janko View Post
        Kan någon berätta varför det finns löstagbara? Blir så förbannad varje gång man varit ute och det regnat .

Pappa klagade och Lindstrands försäljare skickade ett par fina mc handskar helt gratis

Comment

För att det inte ska bli för varmt vid aktiv körning,dessutom har man mängder med fickor så man kan ha lite prylar o verktyg med sig på ett enkelt sätt.det är så jag använder den i alla fall.

Comment

För att det inte ska bli för varmt vid aktiv körning,dessutom har man mängder med fickor så man kan ha lite prylar o verktyg med sig på ett enkelt sätt.det är så jag använder den i alla fall.
            Tråkigt om man skulle krascha och ha uppskrapade armar sen.

Comment

Det finns en sval Lindstrands som heter Sahara, annars är Rukka Allroad utan foder väldigt sval, men den finns ju inte längre, kanske Rukka Kalahari kan vara något?
              Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

Originally posted by Pellracer View Post
                Underställ, skydd, crosströja och väst. Funkar ner till -10 om man håller igång i skogen och inte tokgasar på ev gärden och vägar.
                De skulle säkert få ungifär samma effekt som om jag bara hade min STR jacka och skydden under. Fast det är inte dit jag vill komma. Jag vill hitta en jacka jag kan ersätta med crosströjan även när det är varmare än +0.

Jo det är det nog men då blir man så himmla skitig om armarna i leran och gruset om man skulle köra på de viset.

Originally posted by DigiMan View Post
                Det finns en sval Lindstrands som heter Sahara, annars är Rukka Allroad utan foder väldigt sval, men den finns ju inte längre, kanske Rukka Kalahari kan vara något?
                Den skall jag kolla närmare på nästa gång jag är i en hoj affär. Lindstrands Sahara såg ju riktigt fin ut.
                Last edited by enduroemil; 11-02-2010, 10:21 AM.
                Mitt hjärta slår i 4 takt.

Grejer till salu: http://forum.soe.se/showthread.php?5...ight=husqvarna

Comment

Jag är också på jakt efter något lagom varmt. Åker ofta från garaget till ev spår vill ha något vindtätt som man kan öppna upp när det börjar man börjar böka runt och inte ha någon fartvind att kyla sig med. Ska kolla Sahara, vilka västar ska man annars kolla på?
                  Det är töntigt med avåkningszoner.

Comment

Väcker Emils gamla tråd..

Har någon kommit fram till något nytt i ärendet sedan sist?
                    Har under sommaren kört i skyddströja med en crosströja över för att stå ut med värmen.
                    Det fungerar mycket bra förutom när det kommer en regnskur, inte alls skönt att bli genomvåt på en gång.
                    Så nu när hösten är i antågande med svalka och skurar vill jag ha tag på en smidig sval jacka att ha utanpå skyddströjan istället för crosströjan.
                    Tjocka goretexjackor som Lindstrandsjackorna det skrivits om tidigare går helt bort eftersom de är för varma.

/ Tommi
                    Där asfalten tar slut, börjar vägen..

Comment

jag har en sån här

Finns billigt att inhandla här:
                      http://www.mdracingproducts.co.uk/pr.../clearance/12/

Inget foder o avtagbara armar, ventilations öppningar + camelbak slangs genomförning. Självklart så är en jacka för varm på sommaren men så fort man kör lite fortare o hösten kommer krypande så funkar den kanon. Användes även i vintras under iskörningarna, men då hade jag underställ+ collegetröja+skydd vilket räckte helt perfekt..
                      Last edited by ktmnisse; 08-02-2011, 11:34 AM.
                      Filmer:
                      Old As Hell Production:
                      http://www.youtube.com/user/OldAsHellProduction1
                      Ligger några här också:
                      http://www.vimeo.com/user2741352/videos

Comment

Tack för tipset!
                        Ska kolla upp den där, verkar vara något sådant jag vill ha.

/ Tommi

Comment

Originally posted by ktmnisse View Post
                          jag har en sån här

Finns billigt att inhandla här:
                          http://www.mdracingproducts.co.uk/pr.../clearance/12/

Inget foder o avtagbara armar, ventilations öppningar + camelbak slangs genomförning. Självklart så är en jacka för varm på sommaren men så fort man kör lite fortare o hösten kommer krypande så funkar den kanon. Användes även i vintras under iskörningarna, men då hade jag underställ+ collegetröja+skydd vilket räckte helt perfekt..
                          Verkar ju vara precis vad jag söker!
                          Vilken storlek passar mig 188cm/85kg? X eller XL ??
                          För transportsträckorna i livet: Terrano -88
                          När vägen är målet: Husqvarna TE450 -04 (annars XT600 eller XR650R))
                          I skogen: Husqvarna 245dx & 42
                          För ölen: Husqvarna kylskåp

Comment

Originally posted by Jonas S View Post
                            Verkar ju vara precis vad jag söker!
                            Vilken storlek passar mig 188cm/85kg? X eller XL ??
                            Jag e 179/83(tjockis) o har L
                            Kortet taget av Skinny himself ( på bilden så ryms förutom kroppen underställströja,ufo scorpionkopia o sen en collegetröja under jackan )
                            Attached Files
                            Last edited by ktmnisse; 08-04-2011, 11:28 PM.
                            Filmer:
                            Old As Hell Production:
                            http://www.youtube.com/user/OldAsHellProduction1
                            Ligger några här också:
                            http://www.vimeo.com/user2741352/videos

Comment

Jag har beslutångest om storlek på sådan där jacka, har ungefär samma mått och viktsiffror som ktmnisse.
                              Min vanliga mc-jacka har stl.56, crosströjan xl och skyddströjan xxl, vad tusan ska jag ta på jackan tro..

/ Tommi

Comment

Working...
                              X