Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tipps om en sval enduro jacka?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Är det någon som testat Fly Patrol jackan och har något att säga om den?
    Priset är ju helt rätt och min 10 år gamla Scott-jacka börjar tacka för sig.. Vill ha nåt som är svalt nog att köra grus/lera/skog med och som funkar bra med mina lösa skydd..

Comment

Dags att lyfta en gammal tråd igen.
      UFO jackan som det skrivits om i tråden har fungerat bra länge nu, men med nya kroppsskyddet och tjocktröja blir den för trång i ärmarna.
      Vad finns det för liknande jackor som inte är så slimmade?

/ Tommi
      Där asfalten tar slut, börjar vägen..

Comment

Hänger också på den här tråden då jag letar nåt typ alpinestars venture ,nån som har synpunkter på det stället ? Är kläderna beräknade så att skyddsjackan får plats under ? Bäst hade givetvis varit att prova men här i skogen finns ju Inga vettiga säljställen att kolla in
        Gsxr750 -85 gsxr750 -98 Yamaha r1 -00 xt600k -93 gsxr1000 -01 xr650r -01 KTM 690r -10

Comment

Originally posted by sundström View Post
          Hänger också på den här tråden då jag letar nåt typ alpinestars venture ,nån som har synpunkter på det stället ? Är kläderna beräknade så att skyddsjackan får plats under ? Bäst hade givetvis varit att prova men här i skogen finns ju Inga vettiga säljställen att kolla in
          Jackan använder jag och med 2XL sitter den lagom löst med skydd under till mina 182cm/~90kg.Passar bra med nackskydd dessutom.

Comment

Är som vanligt då att tillverkarna inte tar till storlekarna för skydd under , 180/70-75 kg borde ju luta åt large på jacka och 34 på byxor isf knepigt att man inte kan beställa som man brukar
            Gsxr750 -85 gsxr750 -98 Yamaha r1 -00 xt600k -93 gsxr1000 -01 xr650r -01 KTM 690r -10

Comment

Originally posted by sundström View Post
              Jag har denna jacka i storlek L med FOX TITAN skyddsjacka under och den sitter lagom tajt på mig som är 180cm lång och väger 80-85kg men då har jag dragit in justeringarna i midjan ca:5cm per sida och detta är nära max gränsen som går att spänna åt.

Storlek L är ca: 116cm i midjan

Jag är mycket nöjd med denna jacka och det enda jag kan klaga på är att "dragtappen" på bröstfickornas dragkedja är i miniatyr format och svåra att hitta även utan handskar.

/ Andreas

Comment

Originally posted by stocksjo View Post
                Jag har denna jacka i storlek L med FOX TITAN skyddsjacka under och den sitter lagom tajt på mig som är 180cm lång och väger 80-85kg men då har jag dragit in justeringarna i midjan ca:5cm per sida och detta är nära max gränsen som går att spänna åt.

Storlek L är ca: 116cm i midjan

Jag är mycket nöjd med denna jacka och det enda jag kan klaga på är att "dragtappen" på bröstfickornas dragkedja är i miniatyr format och svåra att hitta även utan handskar.

/ Andreas
                Blev ett sådant sett i storlek medium/32 ,hittills skitnöjd med det fodret i byxan var en tendens att fastna i knäskydden när dom ska av det är det mest negativa jag har att säga

Comment

Trådlyft.

Söker en skaljacka för Höst/Vinter/Vår.

Behöver inte vara fodrad, då jag kör med underställ och tröjer under.
                  Fick hem denna idag: https://www.motoaction.se/thor-endur...svart-p1109132
                  Men den åker på retur. Skum i storleken, är Large, men armarna va ju superkort, halsen tight, å framsidan visade halva magen då man lyfte på armarna ovan bröstkorg.

Typ 1500kr

Vart kommer kolvbytarhysterin ifrån?

Comment

Originally posted by Yxan View Post
                    Trådlyft.

Söker en skaljacka för Höst/Vinter/Vår.

Behöver inte vara fodrad, då jag kör med underställ och tröjer under.
                    Fick hem denna idag: https://www.motoaction.se/thor-endur...svart-p1109132
                    Men den åker på retur. Skum i storleken, är Large, men armarna va ju superkort, halsen tight, å framsidan visade halva magen då man lyfte på armarna ovan bröstkorg.

Typ 1500kr
                    Fox Legion kan vara värd att kolla på. Verkar finnas lite olika versioner (årsmodeller?).

https://lellesmcklader.se/fox-jacka-legion-svart.html
                    https://lellesmcklader.se/fox-legion...ad-jacket.html

Jag kör med väst-modellen och gillar den, men pillade en del på jack-modellen när jag köpte. Var dock ganska tajta i storlek.

Comment

https://www.24mx.se/crossutrustning/..._pid-PP-059093
                      Antingen eller...båda :)
                      KTM Exc150TPI-20 EXC350F-17 FC250-15 Te125-14 Exc-F350-13 Yz250F-14 Exc-F350SD-14 Yz250F-12 Sx250-12 Sx350F-11 Exc450F-09 Exc250F-08 SX450F-10 SX250F-11 EXC200-10 KLX450R-08 SX250F-08 SX250F-08 SX250F-07 RM125-07 RM125-06 TE450-07 KXF250-07 KX85-06 SXC625-05 CRF250X-05 SX85-05 KX250F-04 KX85-03 WR250-03 XR80R-02 FE400-00 WR250-01 SX50-01 KLX650R-95 CR250R-98 MM50-80 CR500R-98 TC610-98 WR360-94 XR600R-91 XR600R-91 TT350-89 XS750V-82 TT350-88 KX250/600-87 XR500-82 DT250-81 DT125LC-82 Wr400-78

Comment

Jag kör med jacka som man kan ta bort ärmarna på. Och ärret enduro så räcker det med bara västen även fast det är några grader kallt.

Comment

Jag provar att väcka tråden lite, i hopp om bra svar!

Jag söker lite nya kläder för grusbus och avstickare genom något gegghål.
                          Jag kör idag i ett ganska tungt ADV-ställ som begränsar rörligheten och blir våldsamt varmt när det börjar bli lite stökigt. Till det cross-stövlar och skyddsjacka.

Jag letar efter några nya kläder som är lite luftigare och framför allt ger bättre rörlighet.
                          Hur är s.k "endurojackor/byxor"? Skyddar dom över huvud taget om man går omkull på grus/asfalt och glider en bit? De verkar ju vettiga i övrigt vad gäller funktioner och ventilation?

Vad ska man satsa på?

Budgeten är inte riktigt klar, men helst under 4000 :- för jacka + byxor.
                          Jag behöver inte goretex, vindtätt eller vattentätt.

Comment

Ja det är svårt de där, blev inge endurojacka för mig i höstas, hittade en gammal softshell jacka noname som dög fint, och skydden passade under.
                            Slog dock till på KTM´s Tourrain WP MC-jacka och byxor i vinter på Bike Trollhättan: KTM Tourrain WP MC-Jacka - 52% REA - Bike Trollhättan (biketrollhattan.se) + KTM Tourrain WP MC-Byxa Svart/Grå | En riktig MC-butik online och i Trollhättan (biketrollhattan.se)
                            Kändes klart prisvärt med jacka/byxa för under 2500kr. Jag har visserligen kompletterande skydd under jacka, och knäskydd.
                            Känns ganska lätta och rörliga. Tänkt för lite längre turer.

Blir det en till uppsättning så hade jag tänkt satsa på Leatt Moto 5.5 Endurojacka +byxa. Dock spräcker du 4000kr budgeten.. du hamnar på ~5400kr från svenska sidor. Men du kan säkert hitta tusenlappen billigare utanför gränserna.

Vart kommer kolvbytarhysterin ifrån?

Comment

Tack för tipsen. Jag ska fortsätta läsa på :)

KTM kläderna från bike ser vettiga ut, men verkar ändå lite för tunga för min smak. Jag vill helst undvika allt vad membran och sånt heter, det brukar bli varmt.

Comment

Mitt heta tips.
                                Billiga arbetskläder .se Kör en softshell för 215 kr som hittils gått två säsonger, både med regn, slask, lera, grusbus. Men., ingen marksyning i hög fart. Köper en till.
                                I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Comment

Working...
                                X