Announcement

Collapse
No announcement yet.

Den nya tidens GPS -pekskärmsmobilen, det senaste inom navigering

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Den nya tidens GPS -pekskärmsmobilen, det senaste inom navigering

Nu är dom äntligen här- pekskärmsmobilerna med öppna operativsystem och inbyggd GPS + A-GPS som gör det möjligt att lägga till vilka funktioner och programvaror man vill.
    Fick igår hem min nya Sony-Ericsson XPERIA X-10 och har nu testat GPS-funktionen med bl.a google maps och några andra kartprogram som är gratis att ladda ner på Android market.

Fantastiskt att även kunna logga in från en annan telefon eller dator och kunna följa mig på google maps satellit och terrängkarta.
    Att köra omkring med bilen och kunna se på satellitbilden hur man förflyttar sig mellan husen i max-inzoomning är nåt helt nytt som verkligen ger nya perspektiv på GPS användandet. Att det sen finns program som man samtidigt kan ha igång som visar var polisen har radarkontroll eller var det finns fartkameror som vanliga navigatorer kan, gör det ännu mer fantastiskt.

Nu längtar man bara till man kan börja köra hoj efter skogsvägarna och utforska denna nya värld med programvaror som kan allt och lite till .

Jag säger bara en sak; skaffa en androidtelefon med snabb processor så du kan ha många program igång samtidigt och börja lek med oändliga navigeringsmöjligheter.

Låter spännande! Skall bli intressant att höra hur du tycker det funkar med skärmen utomhus i dagsljus och hur pekskärmen fungerar med handskarna på.
    Ingen idé att vara snabbast om man kör åt fel håll... www.mcgpsinfo.com ... www.facebook.com/mcgpsinfo
    wannabe från Borås, aka Magnus Jinstrand

Comment

Haha, nu sabbade du det helt och hållet ju!!

Skärmen fungerar bara utan handskar... Skärmen är inte så rolig i dagsljus, särskilt inte X10ans... Njae Ja e själv inbiten HTC-Användare som kanske e bra att tillägga....

Mvh Björne

Originally posted by konfucius View Post
      Låter spännande! Skall bli intressant att höra hur du tycker det funkar med skärmen utomhus i dagsljus och hur pekskärmen fungerar med handskarna på.
      www.bajstema.se

Comment

Jag väntar på en HTC Desire.....som ska komma under nästa vecka
        Dags att steget över till Android, den har en helt otrolig bildskärm 3,7" Active Matrix OLED 16,7 Milj färger.
        Senaste Android Eclair Ver 2.1
        PS
        SE X10 kör Android Donut Ver 1.6 och har en omodernare 4" TFT-skärm...
        Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

Lär ju vara en stor fördel att ha allt i samma paket som knappt tar ngn plats.
          Blir också lättare att bli hittad ifall ngt skulle hända där ute i bushen.

Comment

Nu tänker jag inte främst på den traditionella hojanvändningen där man spänner fast den på styret och plöjer genom nån blötmyr, utan att man har koll på kompisen som vart långt efter redan för en halvtimme sen så att man kanske hinner ta en cigge eller snus i lugn och ro. Har alla varsin telefon med samma programvara så har man ju full koll på var alla är.
            Sen som elof säger så är det ju suveränt att anhöriga och vänner har koll på var man är i skogen ifall man inte går att få tag i, åtminstone så ser de var man hade kontakt sist med telefonen vilket underlättar mycket vid eftersök.

Att vissa områden finns på högupplösta satellitbilder är ju också otroligt intressant då man i detalj ser vilken terräng som verkar vänta en bit fram.

Under själva körningen på styret använder man än så länge sin gamla vattentäta 500 som tål en hel del.

Angående vilken telefon jag köpte så har jag velat fram och tillbaka mellan en desire och x10 + nån till i flera veckor men efter att ha kollat på för och nackdelar så vägde det över till X10 till slut.

Ska man annars ha en utpräglad navigeringstelefon med android ska man ju satsa på nuvifone som är ett samarbete mellan garmin och asus.

http://www.youtube.com/watch?v=EpipLPUa_pA

Källa: http://www.alltomprylar.se/2010/02/1...avigatormobil/

Comment

Originally posted by DigiMan View Post
              Jag väntar på en HTC Desire.....som ska komma under nästa vecka
              Dags att steget över till Android, den har en helt otrolig bildskärm 3,7" Active Matrix OLED 16,7 Milj färger.
              Senaste Android Eclair Ver 2.1
              PS
              SE X10 kör Android Donut Ver 1.6 och har en omodernare 4" TFT-skärm...
              Sitter med en Desire nu. Kanonmobil!
              Hembio och MC
              http://www.bredbild.se

Yamaha TDM850 -00 | KTM 525 EXC -03

Comment

Vågar ni verkligen ha med en såndär på en mc tur? Tyvärr brukar inte kvaliteten vara den bästa på liknande telefoner.
                Kör: KTM 200 EXC

Comment

Väntar också på en Desire, får den vilken dag som helst...

Får se hur lång tid det tar innan man vågar sig ut i endurospåret med den, en vecka eller två kanske
                  Barnsligt förtjust i skogskörning med MC!
                  KTM EXC 250F

Comment

En litan ruggad tablet PC med tuchscreen är kanske framtiden för nvaigering på hojen.

Tänk... inbyggd gps, blåtand, wlan, simplats, hela webben åtkomlig, osv...

Nåt likande den här.

http://www.handheld.se/regions/se/da...uma-sv-web.pdf

Comment

Originally posted by zander View Post
                      Vågar ni verkligen ha med en såndär på en mc tur? Tyvärr brukar inte kvaliteten vara den bästa på liknande telefoner.
                      Helt rätt, även om byggkvaliteten känns prima så har de ju tryckt in väldigt mycket avancerad teknik i ett litet skal. Om jag vågar ta ut den när jag kör? Tja, vi får se. Det är en företagsmobil i mitt fall så reparation fixar sig ju, men kanske lite pinsamt att lämna in en mobil som är full med lera och har en gren rakt igenom.
                      Hembio och MC
                      http://www.bredbild.se

Yamaha TDM850 -00 | KTM 525 EXC -03

Comment

Originally posted by Nicke Lilltroll View Post
                        En litan ruggad tablet PC med tuchscreen är kanske framtiden för nvaigering på hojen.

Tänk... inbyggd gps, blåtand, wlan, simplats, hela webben åtkomlig, osv...

Nåt likande den här.

http://www.handheld.se/regions/se/da...uma-sv-web.pdf
                        Bara ett litet problem med den här typen av prylar, de brukar kosta ungefär lika mycket som hojen.

Comment

Originally posted by andershz View Post
                          Bara ett litet problem med den här typen av prylar, de brukar kosta ungefär lika mycket som hojen.
                          En "future pryl" du vet andershz.. vad kostade de första mobiltelefonerna?

Klart det är dyrt med en ruggad tablet pc då det idag är en väldigt lågt efterfrågad produkt. Och dom som använder dom är beredd att betala.

Men jag tycker redan man kan se en trend i dagens gpser att mer och mer teknik och tjänster "lyfts in" i gpserna.

Comment

Det är ett rugged case på G till Ipaden, jag är ingen fan av Apple's lösningar och kommer nog inte att falla i det träsket men.det blir nog ganska prisvärt i USA, i Sverige brukar det bli 2-3ggr dyrare.....
                            http://www.otterbox.com/ipad-case-coming-soon
                            Det kommer garanterat att komma en uppsjö av billigare "plattor" för/med PC/Windows/Linux Intel/Amd.
                            De enklare E-Booksläsarna tror jag inte kommer att finnas länge till.
                            Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

iPad nja e skeptisk. :)

http://www.youtube.com/watch?v=MI99t9k4aEE
                              www.cr500.se - För nördar, av nördar.

Comment

Working...
                              X