Announcement

Collapse
No announcement yet.

Den officiella glasögontråden(?)

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Den officiella glasögontråden(?)

    Har ett par Scott 89 xi no sweat (+ säkert några bokstäver till) med roll off och tear off.
    Hur är det egentligen tänkt att man ska förankra tear off_filmen så den inte hänger framför glajjorna när man tryckt dit tre-fyra stycken?
    Speed kills!
    Live forever - Ride a four stroke

    #2
    Hmm, sålänge du har köpt rätt tearoffs borde dom sitta ganska så slickat. Ett tips är dock att köpa laminerade tearoffs...
    Vit KTM FE 350 2019
    ----------------------------
    KTM 350 EXC-F Six Days 2014
    KTM 300 EXC Six Days 2013
    KTM 450 EXC-R 2008
    Suzuki 450 RM-Z 2008
    KTM 450 EXC-R 2008
    KTM 250 SX/F 2007
    KTM 450 EXC-R Factory 2007
    KTM 450 EXC-R 2006
    KTM 250 EXC 2004
    KTM 250 EXC 2000
    KTM 200 EXC 2000

    Comment


      #3
      Du viker ju in 1:a tear-off så den sitter fast in under nr:2 och fortsätter så. När du sliter bort en tear-off så kommer "flärpen" på nästa fram. Lite svårt att förklara men det stora "hålet" ska fästas runt pliggen som sitter på glasögonremmen och hålls fast av nästa tear-off. Rätt gjort har du bara en flärp hängande på sidan o ett gäng "invikta" inunder den.
      Gilbert

      Honda
      CRF250-RX

      Comment


        #4
        Köpte mig ett par Smith Fuel men är riktigt missnöjd, funkar bra på transportsträckor :D men så fort man börjar bröta i spåren så immar de igen direkt. Har nu beställt dubbelglas så hoppas det blir bättre.

        Förstår inte varför det är dubbelglas orginal. Kollar man på skid/snowboard-glasögon så är det nästan omöjligt att hitta glasögon utan dubbelglas...
        Kör: KTM 200 EXC

        Comment


          #5
          Kör med ett par vanliga Scott 83ór, 299 spänn. Dessa tyckte jag fyllde sitt syfte bra, för grusbus.

          Men då jag blivit trött på att vid jämna mellanrum, vilket blev ganska ofta vid regn, blåsa rent dom från imma med hjälp av avgaserna så köpte jag ett High flow glas och de är , rekomenderas starkt!
          // Christian

          Grusbus I Jönköping!
          www.fraggel.se

          Delar till din Africa Twin!
          http://forum.soe.se/showthread.php?t=45593

          Comment


            #6
            Originally posted by zander View Post
            Förstår inte varför det är dubbelglas orginal. Kollar man på skid/snowboard-glasögon så är det nästan omöjligt att hitta glasögon utan dubbelglas...
            Av den enkla anledning att det är dyrare med dubbelglas förmodligen =)
            Vit KTM FE 350 2019
            ----------------------------
            KTM 350 EXC-F Six Days 2014
            KTM 300 EXC Six Days 2013
            KTM 450 EXC-R 2008
            Suzuki 450 RM-Z 2008
            KTM 450 EXC-R 2008
            KTM 250 SX/F 2007
            KTM 450 EXC-R Factory 2007
            KTM 450 EXC-R 2006
            KTM 250 EXC 2004
            KTM 250 EXC 2000
            KTM 200 EXC 2000

            Comment


              #7
              Scott Enduro rockar hårt. Dubbelgals från fabrik.

              Comment


                #8
                Det är detta jag undrar över, fliken pekar rakt fram, det blir ju så pga rolloffsystemet.
                Attached Files
                Speed kills!
                Live forever - Ride a four stroke

                Comment


                  #9
                  Tycker Scotts glasögon är bra men har alltid föredragit Oakley. Komforten mot ansiktet känns bättre och priset är ungefär densamma.

                  Lite synd att man inte får med ett dubbelglas på de flesta glasögonen. Ser man på priserna så är det oftast linsen som utgör största delen av priset. Ett par crossglasögon med klart enkelglas kostar en spottstyver medans samma modell med dubbelglas och spegellins kostar skjortan...

                  Comment


                    #10
                    Originally posted by KTMmarkus View Post
                    Av den enkla anledning att det är dyrare med dubbelglas förmodligen =)
                    Ja men kollar du på skidglasögon för samma pris så är det garanterat dubbelglas :) Det är det jag tycker är konstigt.
                    Kör: KTM 200 EXC

                    Comment


                      #11
                      Originally posted by Gilbert View Post
                      Du viker ju in 1:a tear-off så den sitter fast in under nr:2 och fortsätter så. När du sliter bort en tear-off så kommer "flärpen" på nästa fram. Lite svårt att förklara men det stora "hålet" ska fästas runt pliggen som sitter på glasögonremmen och hålls fast av nästa tear-off. Rätt gjort har du bara en flärp hängande på sidan o ett gäng "invikta" inunder den.
                      Ursäkta va nog lite flummig o beskrev mina Pro-grip
                      Kör även med Scott (vid mass-start typ GGN har jag flera tear-off) o de rycker man ju bort ganska fort så om det fladdrar lite i vänsterkanten stör mig inte så mkt. Annars vid start 2 o 2 har jag bara 1 tear-off, tycker det samlar sig fukt (om det regnar o ä blött) under tear-offen så att roll-offen kärvar sen.
                      Gilbert

                      Honda
                      CRF250-RX

                      Comment


                        #12
                        Jag har oftast kört med Scott Enduro, nu senast köpte jag 2 par Oakley MX O FRAME superbilligt på ebay endast 19.99USD/st och dom funkade kanon dom med.
                        http://stores.ebay.com/RideNow-Outlet
                        Last edited by DigiMan; 10-26-2008, 12:45 PM.
                        Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

                        Comment


                          #13
                          Jag är klöven angående brillor. Crossbanan är inget problem men när det går långsamare i skogen har jag inte hittat vad jag söker. Just nu fuskar jag och kör utan, vilket är bara dumt. Skyddsglasögen är svala men kan imma igen och ramlar ut lätt när man vurpar. crossbrillor blir så jäkla varmt att svetten rinner ner i ögonen.

                          Jag funtar på att köpa dessa.(Dyra och inte avsedda för enduro= kanske perfekt)
                          http://www.terrang.se/produktdel.cgi?pid=3934
                          "Ja, ramlar han av så sitter han ju inte på cyklen. Det är nästan lögn i fan att köra då." - Sudden

                          Comment


                            #14
                            smith har ju också en variant med fläkt, vore kul att testa om det funkar
                            http://www.smithoptics.com/Snow-Turb...TG_17_718.html
                            Attached Files
                            2 hjul i backen ? ...då går det för sakta.....

                            http://www.davidssonmedia.com

                            Passiv medlem (bara gathoj)

                            Comment


                              #15
                              Vad ska man ha för glasögon när det är mörkt ute och bilarnas bromsljus lyser som 1000watt och gör att man inte ser nåt annat än RÖTT!!!

                              Just det röda verkar förstärkas för utan glasögon känns världen mycket mera synbar.

                              Å för att inte tala om MÖRKER, LITE DUGG REGN Å ETT STOPPLJUS....man ser ju ingenting annat !!!

                              Finns det nå speciell variant med nån slipning/optik som kan hjälpa ?

                              Comment

                              Working...
                              X