Announcement

Collapse
No announcement yet.

Handskydd med aluskena

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Handskydd med aluskena

Heej!

Såg en bild nyss där en åkare hade handskydd med en utanpåliggnade aluskena.

Då slog tanken mig. Säg att man av någon anledning skulle krocka med ett träd så pass att man träffar med handskyddet. Hur lätt skulle det blir att använda kopplingen/ frambromsen? för skenan ger välan vika beroende på hur kraftig smällen blir. Det är välan inte världens lättaste att böja ut den om man skulle få till en sådan smäll...

Vad säger ni som har så?
    Tanken är att jag ska köpa till min sen. Men man kanske ska tänka om.
    Dirt freaks www.humleodumle.se

Beror nog på vilket handskydd vi pratar om. Har själv EMX och jag är ganska säker på att antingen går styret av eller snarare så vrider sig aluskenan runt innan den deformeras. Den är minst sagt stöddig.

/Håkan

Comment

Originally posted by Håkan Månsson View Post
      Beror nog på vilket handskydd vi pratar om. Har själv EMX och jag är ganska säker på att antingen går styret av eller snarare så vrider sig aluskenan runt innan den deformeras. Den är minst sagt stöddig.

/Håkan
      Oki, var har du köpt det någonstans?

Comment

Kommer inte ihåg, återförsäljare och katalog hittar du här:

Representing Premium quality brands for Motocross and Enduro motorcycles in the Nordic Countries. Rekluse, DEP Pipes, SM Pro, Galfer, Motion Pro, Zeta, DRC, Tsubaki Chains, CP Pistons, DirtTricks, End

/Håkan

Comment

Originally posted by Håkan Månsson View Post
          Kommer inte ihåg, återförsäljare och katalog hittar du här:

Representing Premium quality brands for Motocross and Enduro motorcycles in the Nordic Countries. Rekluse, DEP Pipes, SM Pro, Galfer, Motion Pro, Zeta, DRC, Tsubaki Chains, CP Pistons, DirtTricks, End

/Håkan
          Tack så mycket! Ska ta och kolla närmare på dom. :)

Comment

Originally posted by Smirrkoff View Post

Då slog tanken mig. Säg att man av någon anledning skulle krocka med ett träd så pass att man träffar med handskyddet. Hur lätt skulle det blir att använda kopplingen/ frambromsen? för skenan ger välan vika beroende på hur kraftig smällen blir. Det är välan inte världens lättaste att böja ut den om man skulle få till en sådan smäll...

Vad säger ni som har så?
            Har du kört in så hårt i ett träd att tex kopplingshandtaget ligger tryckt mot styret så har du troligen slitit av dig höger armen eller fått dig en flygtur så att du endå inte vill köra mer.

Mina har testats hårt och ofta, dom har aldrig svikit och jag tackar mig själv varje gång jag inser att mina fingrar klarar sig pga av dom. Mina sitter dock inte extremt stumt utan dom kan röra sig vid en vurpa. Detta enbart för då kan man putta till dom rakt efteråt plus att om man nu skulle flyga över styret så minskar man risken att bryta handlederna.
            Om jag fick välja så bryter jag hellre handleden än fingrar.

/Simon - Fd bandymålvakt med fingrar som vet vad smärta är.

Edit: Jag har Team10
            Last edited by simon; 08-28-2008, 09:37 PM. Reason: Tillägg
            "Ja, ramlar han av så sitter han ju inte på cyklen. Det är nästan lögn i fan att köra då." - Sudden

Comment

Zetaskydden som EMX kränger finns på hyllan hos Karlströms, stod och sneglade lite på dem idag - dyra dock...runt 800 för bågen, sedan en bunt hundringar till för plastbitarna. :)

Team10 har ett liknande skydd som funkar, och ligger på ~600 komplett (jag hade sådana på min KTM300:a). :)

/J
              GI / AI SMC Västmanland

Comment

Har KTMs egna i plast och dom har fått gå före in i många tallar och har funkat klanderfritt,fast dom inte har någon Aluskena.

Comment

Tack för era svar..Jag hade dom med aluskena i på mitt ex ex..Där hade kopplingen en förmåga att fastna så att säga, tack vare aluskenan, visst, man kunde flyttat in kopplingen lite så spelrummet mellan koppling och skena var större men...man vill välan ändå utnyttja hela styret. Det slutade med att man böjde ner hela skyddet så det peka neråt..Och att försöka rätta till skenan var då inte så lätt..Tänkte man använda en brännare så skulle plasten har deformeras och hammare var inget alternativ heller, Ifall att plasten spricker.Försökte med stor tång.. Men den gick tillbaka till samma läge.

Men av era svar så är det välan inget att fundera över..Bara att skaffa sånna. :D

Comment

Originally posted by Smirrkoff View Post
                    man kunde flyttat in kopplingen lite så spelrummet mellan koppling och skena var större men.
                    Tips!

Om man flyttar in kopplingsgreppet en bra bit så får du större kraft och det kräver mindre jobb för en två fingersmanövrering, då man automatiskt kommer längre ut mot greppets ände. Om du nu kör med två kopplings fingrar annars kanske det kvittar.
                    rodrickblomdahl@gmail.com || 070 270 35 65 || GravelTravelAdventure || Lite statistik från GTA-event || Så fungerar en roadbook

Comment

Originally posted by Rodde View Post
                      Tips!

Om man flyttar in kopplingsgreppet en bra bit så får du större kraft och det kräver mindre jobb för en två fingersmanövrering, då man automatiskt kommer längre ut mot greppets ände. Om du nu kör med två kopplings fingrar annars kanske det kvittar.
                      Jo, sant förstås.. Men kopplingen jag hade på den hojen var så hård så man var tvungen att använda fyra fingrar. Var en så kallad "manlig koppling"...

På den hoj jag får på måndag, (ktm 530 exc-r 09:a) har ju hydralkoppling, blir som en dans på rosor då man blir nästan lite bortskämd..

Comment

Working...
                      X