Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dainese bröstharnesk ett skämt

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Dainese bröstharnesk ett skämt

Sitter med värkande revben efter helgens vurpa. Har kört med Dainese bröst rygg arm/ axelskydd och kan konstatera att de ej funkar för enduro, ok om man vill riskera revbensbrott. Plattan som ska skydda bröstet består av 2 plattor som inte skyddar sidan eller mitten av revbenen!
    Bra för offroad eller landsväg, så mitt tips är köp riktiga harnesk

Jag har då aldrig sett någon skyddsväst som skyddar sidorna, min 661 har en stor platta som skyddar slagframifrån och min gammla UFO hade en delad platta med dragkedja i mitten. Förstår inte vilka skydd du menar skulle vara bättre.
    Last edited by snoogans; 02-27-2008, 06:18 PM.

Comment

Originally posted by acke View Post
      Sitter med värkande revben efter helgens vurpa. Har kört med Dainese bröst rygg arm/ axelskydd och kan konstatera att de ej funkar för enduro, ok om man vill riskera revbensbrott. Plattan som ska skydda bröstet består av 2 plattor som inte skyddar sidan eller mitten av revbenen!
      Bra för offroad eller landsväg, så mitt tips är köp riktiga harnesk

Comment

Det går inte att skydda sig till 100%, dina skydd minskade säkert skadorna rätt rejält jämfört med om du åkt utan.

Comment

Har också Dainese skyddsväst och ett brutet revben

Landade med armbågen på en upptickande grästuva på marken och sen kroppen ovanpå. Revbenet bak i ryggen/sidan trycktes in. Ryggplattan är ju inte tilräckligt bred

Vad ska man ha för skydd som täcker mer utåt sidorna bättre?
          Såna där formgjutna crossvästar i plast eller?
          Vad rekommeneras?
          Enduro förenar gjyttja med nöje!

Comment

sitta hemma och titta på enduro filmer kanske är bästa skyddet. Det finns ju inte en chans i världen att göra ett skydd som gör en oskadlig. I alla fall inte om man vill köra hoj på samma gång som man bär det fina skyddet.
            rodrickblomdahl@gmail.com || 070 270 35 65 || GravelTravelAdventure || Lite statistik från GTA-event || Så fungerar en roadbook

Comment

NI får väll rulla in er i bubbelplast om ni ska ge er ut och brassa i skogen.

Comment

Med två nyläkta revben efter min landning på armbåge under revbenen kan jag bara konstatera:
                Vilken tur att det var revbenen som bröts.
                Skyddsvästen (armbågsskyddet) kanske räddade den svårläkta armbågen från skador.
                Trasiga revben är ju bara smärta under läketiden och sen är problemet borta.
                Ett skydd som även skulle klara revbenen vid landning på sidan skulle nog bli rejält klumpigt.
                Krya på dig.
                Elving
                Låt inte omgivningen stå i vägen för din inneboende glädje.

Comment

Originally posted by Elving View Post
                  Med två nyläkta revben efter min landning på armbåge under revbenen kan jag bara konstatera:
                  Vilken tur att det var revbenen som bröts.
                  Skyddsvästen (armbågsskyddet) kanske räddade den svårläkta armbågen från skador.
                  Trasiga revben är ju bara smärta under läketiden och sen är problemet borta.
                  Ett skydd som även skulle klara revbenen vid landning på sidan skulle nog bli rejält klumpigt.
                  Krya på dig.
                  Elving
                  Hur fick du in armbågen UNDER revbenen hehe?
                  Bäst i test!

Comment

Här är skyddet jag menar

fastbikes.se - gratis motorcykeltidning på nätet om motorcykel, sporthoj, enduro och motocross. Motorcycles, enduro, offroad, fmx, roadracing och andra motoriserade tvåhjulingar...

Comment

Men så ser alla skydd ut, jag tror inte det skyddet som du söker finns nog inte.

Comment

skydd

Jag har tidigare brukat en ufo-kasslerjacka som jag inbillade mig att den var bra.
                        Upptäckte att den sög upp så mycke svett att den luktade som en soltorkad grävling, att den på varma sommardagar var olidligt varm och att skydden nog knappast var bättre än ett ordinärt crossharnesk gjorde att jag böt till just ett sådant.

Comment

Originally posted by Krikonlund View Post
                          Upptäckte att den sög upp så mycke svett att den luktade som en soltorkad grävling,

AHAHAHAHAHA Tack för att du förgyllde min dag! Nu kommer jag att flina tills i kväll
                          Tidigare synder. XT600, XR600, XR650, WR400, EXC250, XTZ750 super ténéré.

-Uppdaterad version nu med dyslexi och dyskalkyli-

Offroad åkare borde få kulturbidrag, för att dom håller stigarna rena!

Comment

Ja exakt sånt har jag med. Men det är ju sant som Elving säger...hade inte varit kul att knosa sönder armbågen mellan marken och ett hårdplastskydd.

Hellre ett brutet revben och två paket Citodon
                            Enduro förenar gjyttja med nöje!

Comment

Originally posted by snoogans View Post
                              Men så ser alla skydd ut, jag tror inte det skyddet som du söker finns nog inte.
                              Precis!

Någonstans måste ju kraften tas upp, om du skulle ha ett skydd som täckte revbenen helt och hållet så får du väl whiplashskador istället eftersom då troligen kraften vid vurpan skulle förflytta sig från där det inte går att absorberas till ett annat ställe!
                              Tror inte heller att det skulle vara så praktiskt att åka med ett "helskydd", tänker på riddare med sina plåtburkar runt magen och kroppen, de är ju inte så smidiga...

Det man kan göra är ju att försöka köpa så bra skydd som möjligt och där hjälper ju EN-märkningen till att iaf visa att man testat skydden!?
                              Jag är inte ung nog att veta allt
                              XR650R -00

Det är den enkla vägen att dela ut ett slag
                              Det är värsta tricket att låta det va
                              (Ohlson har semester production)

Comment

Working...
                              X