Announcement

Collapse
No announcement yet.

Grusåkarens överlevnadsguide

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Grusåkarens överlevnadsguide

    Detta är snabba tips för dig som inte riktigt har koll på detta med grusåka. Detta är inga rekomendationer eller officiellt testade fakta, utan tips hur du kan göra. En idélista alltså. Utrustningen kring motorcykeln avgör hur skoj, säker och bra körningen blir. Du får räkna med åtminstone 10 000:- för en komplett utrustning.

    Hojen
    Ta reda på var du ska köra och med vem. Att köra ensam är trist och farligt och ingen kan bekräfta dina historier på ljugarbänken hemma hos grannen efter. En lättare endurohoj är enklare att hantera på svåra ställen, men är inte byggda för höga farter och transporter. Tvärtom med stora hojar. Grymt bra att lasta och köra långt med, men för tunga för endurospåret. Har du ingen aning, kan du köpa en medelhoj och köra lite överallt och kolla vad som är roligt. KÖP BEGAGNAT!
    Är du stor till växten: Tyngre hoj
    Är du liten till växten: Lättare hoj
    Enduro: Lättare hoj
    Semester med tjejen: Tyngre hoj
    Pendla till jobbet: Tyngre hoj
    Tjej: Lättare hoj

    Endurohojar: Honda XR250/400, Yamaha WR400/426 eller Suzuki DR400. 120 kg och 25-40 hästar
    Lättare hojar: Honda XR650, KTM LC4 640, Honda TT600. 145 kg och 45- 50 hästar.
    Medelhojar: Suzuki DR650, Yamaha XT600 eller Honda NX650. 160 kg och 40-45 hästar.
    Tyngre hojar: Honda XRV750, Tenere eller KTM adventure 660. >180 kg och 50 hästar.

    Det är mycket mer mek på en lättare hoj, eftersom de tar mer stryk och har mindre olja än större moppar.

    Skyddskläder
    Nedan följer en snabbguide till skyddskläder. Är det någonting du inte ska snåla på, så är det din egen säkerhet. Se till att kolla upp vad du köper och att allt passar. Surfa.

    Exempel sommar:
    Skydd: Hjälm, axelskydd, ryggskena, armbågsskydd, knäskydd och kängor.
    Kläder: Crosströja, crossbrallor, handskar. (Endurojacka, endurobrallor)
    Exempel vinter:
    Skydd: Hjälm, ryggskena, kängor.
    Kläder: Rånarluva, snusnäsduk, mc-ställ, skinnhandskar.

    Hjälm
    Om man åker i skogen har man crosshjälm, De är lätta och har kepsskärm, som man använder till att parera stenar och grenar med. Integralhjälmar är tyngre, immar och funkar inte i skogen. Crosshjlm har du glasögon till som inte immar, eftersom du inte andas i dem. När du köper hjälm ska den självklart sitta bra och inte glappa. Den ska kännas för liten då du köper den, för den töjer sig en del. En annan viktig grej är att med en crosshjälm ser du cool ut och kan lägga in snusen utan att ta av den. Var inte rädd för kyla eller regn, det finns en uppsjö av hjälmtillbehör som tar hand om dessa petitessen. Nedan en helt vanlig crosshjälm.


    Mc-ställ
    När du kör i skogen kan du glömma skinnställ. De är alldeles för varma och orörliga. Det kryllar av kläder för olika väder och användningsområden. Det vanligaste och dyraste är Goretex-ställ som andas, men är vattentätt. Goretex är bra till det mesta, men är varmt på sommar eller om du kör enduro eller cross och kostar som en halv hoj. Ställ har ofta insydda skydd. Se till att köpa kläder med hårda skydd. Insydda skydd gör saken enkel, men de skyddar sämre vid vurpa. Lösa skydd under kläderna sitter närmare inpå kroppen och oberoende av varandra. Om du har lösa skydd är det bara att ha fler lager om det blir kallt eller regnar. Se till att fickorna sitter där du vill ha dem. Enligt bliden verkar man få brudar också.


    axelskydd
    Skyddar mot stenskott och fördelar slag på överkroppen. Funkar bra under crosströjor och endurojackor. Bra komplement till vanliga ryddskenan, som inte skyddar mor stenskott och slag framifrån.


    Ryggskena
    Även om du kör med cross-axelskydd är en ryggskena nödvändig. Ett fot/arm/benbrott kan väl gå an, men bryter du ryggen är risken för förlamning överhängande och absolut inte värt att snåla in på. Skenor med njurbälte och hängslen sitter bra. Bara att testa. Det finns många olika sorter, men kolla med handlare om vad du ska ha den till. Hårda plattor som böjer sig efter ryggen är vanligt och sitter bra. Finns i flera längder och prisklasser. Köp en med njurbälte.

    Armbågsskydd
    Det finns inga armbågsskydd som sitter kvar vid marksyning. Köp ett par som sitter skönt. Ufo har med korslagda band, som inte klämmer armvecket för 300 spänn.


    Knäskydd
    De insydda brukar faktiskt sitta bra, men att par lösa är att föredra. Testa att de passar ner i kängan och att du kan böja benen som vanligt.


    Kängor
    Jag trodde jag körde säker i mina m90-kängor med plasthätta, men inte efter min fotled gått rakt av. Crosskängor är fula som stryk, men absolut nödvändiga. Har de dessutom tåhätta slits de inte lika fort. Köp kängor som du kan ha sockor i på vintern.(Det kan inte jag, och fryser). De är stenhårda när du köper dem, men det första du gör är att fylla dem med varmt vatten och låta det vara så i en halvtimme. Sedan tar du på dig dem blöta och kör en dag. Då får de rätt passform. Crosskängor är fula som stryk, men det får man ta.


    Handskar
    Köra med lovikavantarna eller dina svindyra skoterhandskar kan du också glömma. Riktiga mchandskar i skinn håller bra om du trillar. Du tar vare sig du vill eller inte emot dina fall med händerna. Cross och endurohandskar funkar i endurospåret, men är inte så bra vid högre hastigheter. Två par alltså: Ett par för kallt väder, snö och regn, och ett par ofodrade för sommar och skog.

    Packlista för grusåka
    Vatten - Absolut nödvändigt. En vattensäck med slang är toppen
    Rätt kläder till rätt väder, fryser man är det inte kul, ha med en tröja
    Framslang (passar även i bakhjulet) Finns också tjockare
    Pump - köpes i cykelaffär
    3 Däckjärn - biltema 19:-
    Punkalagning - samma som för cykel
    Tändstift och säkringar - Ok/Q8
    Ståltråd, silvertejp och buntband
    Verktyg för ovanstående - har du ingen, så köp på Claes Olsson
    Pengar - man måste ju tanka ibland
    Telefon - ambulans eller pizzaexpressen

    Försäkring
    Organiserad brottslighet i Svea rike. Få dem att bjuda under varandra. Du kan få pröjsa upp till 5000 spänn om du är ung kille i stan, men du bör komma under 3000. Vinteruppehållet för en grushoj är kort, så att ha helårsförsäkring kan löna sig. På vintern kan man sätta på dubbdäck och köra israce på sjöar, där förresten inte försäkringen gäller.

    Söndagskörning
    Dyk upp i tid, klockan 9 drar vi enligt schema. Se till att ha vettiga däck och kläder, så kommer allt bli bra. Kolla packlistan ovan. Läs under körningar.

    Kommentarer postas i denna tråd.
    Platserna och människorna min motorcykel tar mig till.

    #2
    Skitbra text Calle! Risken är att tråden försvinner ner bland allt annat efter ett tag.
    Den bör ligga under "Körningar" eller kanske "Meksidan". Eller skapa en ny knapp som passar bättre.


    Comment


      #3
      Originally posted by Björklund
      Skitbra text Calle! Risken är att tråden försvinner ner bland allt annat efter ett tag.
      Den bör ligga under "Körningar" eller kanske "Meksidan". Eller skapa en ny knapp som passar bättre.

      Men den är ju klistrat JU! Då åker den ingenstans minsann! :)
      DR650SE -98

      Comment


        #4
        Originally posted by Björklund
        Skitbra text Calle! Risken är att tråden försvinner ner bland allt annat efter ett tag.
        Den bör ligga under "Körningar" eller kanske "Meksidan". Eller skapa en ny knapp som passar bättre.


        Går det inte att lägga till nåt typ: (Recensioner)Skulle man kunna lägga ett sånt inlägg som skrevs här tidigare av Calle.
        Där folk kan Recensera Mc,kläder,tillbehör,butiker mm
        Bara ett litet förslag vet inte om det kan vara nåt!
        //Lars

        Comment


          #5
          Tråden är klistrad, och eftersom den innehåller mestadels bad man ska ha med och på sig tycker jag den ska ligga här under utrustning. Fyller på den efterhand och då kanske den passar bättre i något annat forum.

          Recentioner är en bra idé, men ska nog ha sin egen tråd. Jag slänger upp en lite senare.

          Förresten; Tack.
          Platserna och människorna min motorcykel tar mig till.

          Comment


            #6
            Bara en rättelse: du har skrivit Honda TT600 bland "lätta hojar", antar att du menar Yamaha. Finns visserligen Triumph TT600 också men den har ju lite annan inriktning.

            Annars är det en bra text, någon gång ska jag skaffa alla dessa grejor.
            --------------------------------
            Borde köra mer...

            Comment


              #7
              Originally posted by Svekke
              ...Annars är det en bra text, någon gång ska jag skaffa alla dessa grejor.
              Så många hojar du ska ha alltså. [img]download.php?id=654[/img]
              DR650SE -98

              Comment


                #8
                Fyller på med en jämförelse mellan 4-takt och 2-takt för de som står i valet att välja.

                * 4-takt är något dyrare än 2-takt i inköp.

                * En rasad 4-taktare dyrare att renovera om den rasar än en 2-taktare.

                * Normal service är ganska lika på hojarna, på en 4-taktare behöver man dock ställa ventiler men det är ganska lätt att göra själv när man lärt sig.

                * Det är olika körstil mellan 4-takt och 2-takt. En 450 4-taktare kan du köra mer på vridmomentet än med en 250 2-taktare. Vad som är bäst är en smaksak.

                * En 250 väger ca: 10kg mindre än en 450. En stor/stark 4-taktare kräver något bättre kondis för att köra hårt med länge än en mindre 2-takts hoj.

                * 2-stroke freaks brukar hävda att ett en frisk motor tänder på varje varv, men ett är säkert, dessa 2-smoke luktar illa och låter som mopeder.
                For a living planet, protect Over Powered Enduros in the forest

                Comment


                  #9
                  Originally posted by Pasi
                  Fyller på med en jämförelse mellan 4-takt och 2-takt för de som står i valet att välja.

                  * 4-takt är något dyrare än 2-takt i inköp.

                  * En rasad 4-taktare dyrare att renovera om den rasar än en 2-taktare.

                  * Normal service är ganska lika på hojarna, på en 4-taktare behöver man dock ställa ventiler men det är ganska lätt att göra själv när man lärt sig.

                  * Det är olika körstil mellan 4-takt och 2-takt. En 450 4-taktare kan du köra mer på vridmomentet än med en 250 2-taktare. Vad som är bäst är en smaksak.

                  * En 250 väger ca: 10kg mindre än en 450. En stor/stark 4-taktare kräver något bättre kondis för att köra hårt med länge än en mindre 2-takts hoj.

                  * 2-stroke freaks brukar hävda att ett en frisk motor tänder på varje varv, men ett är säkert, dessa 2-smoke luktar illa och låter som mopeder.
                  Låter som mopeder? Det var det värsta
                  Vit KTM FE 350 2019
                  ----------------------------
                  KTM 350 EXC-F Six Days 2014
                  KTM 300 EXC Six Days 2013
                  KTM 450 EXC-R 2008
                  Suzuki 450 RM-Z 2008
                  KTM 450 EXC-R 2008
                  KTM 250 SX/F 2007
                  KTM 450 EXC-R Factory 2007
                  KTM 450 EXC-R 2006
                  KTM 250 EXC 2004
                  KTM 250 EXC 2000
                  KTM 200 EXC 2000

                  Comment


                    #10
                    en första förbandslåda borde man väl ha med sig. jag har kastat ut plåstren och lagt i en rulle sporttejp i stället. det kan man tejpa ihop ganska mycket med.

                    hur är det med kedjelås och kedjebrytare, är det bara för riktigt hardcoreåka eller kan det vara bra för en fegis att bära med sig?
                    DRZ 400 S

                    Comment


                      #11
                      Kan nån göra så bilderna funkar =)
                      4-strokes are like tampons... Everypussy has one..

                      Comment


                        #12
                        Jag tycker man ska ha ett bra nackskydd först och främst=). Det är värre att knäcka nacken än ryggen. Se på Stålmannen. Han fick käka med sugrör resten av livet. Annars många bra tips!

                        Comment


                          #13
                          Originally posted by JohnnyMannen View Post
                          Jag tycker man ska ha ett bra nackskydd först och främst=). Det är värre att knäcka nacken än ryggen. Se på Stålmannen. Han fick käka med sugrör resten av livet. Annars många bra tips!
                          Har funderat på nackskydd ett tag men aldrig kommit till skott. Vilket nackskydd ska man köpa tycker ni?

                          Comment


                            #14
                            Originally posted by Dalmasen View Post
                            Har funderat på nackskydd ett tag men aldrig kommit till skott. Vilket nackskydd ska man köpa tycker ni?
                            Den frågan här inte hemma i den här tråden, så sök rätt på en tråd i ämnet, läs igenom och fortsätt där!
                            KTM 250 EXC-F 2013 Sixdays

                            Comment


                              #15
                              Zlideon fixar dragkedjan

                              Det finns en riktigt bra att ha grej som är bra på resan.
                              Zlideon det är ett dragkedjelås som man kan ersätta det trasiga med och det tar endast några sekunder så har man fixat jackan eller byxan som gått sönder.
                              Jag såg det på clas ohlson.
                              http://www.clasohlson.se/Siteseeker/...aspx?q=zlideon

                              Comment

                              Working...
                              X