Detta är snabba tips för dig som inte riktigt har koll på detta med grusåka. Detta är inga rekomendationer eller officiellt testade fakta, utan tips hur du kan göra. En idélista alltså. Utrustningen kring motorcykeln avgör hur skoj, säker och bra körningen blir. Du får räkna med åtminstone 10 000:- för en komplett utrustning.
Hojen
Ta reda på var du ska köra och med vem. Att köra ensam är trist och farligt och ingen kan bekräfta dina historier på ljugarbänken hemma hos grannen efter. En lättare endurohoj är enklare att hantera på svåra ställen, men är inte byggda för höga farter och transporter. Tvärtom med stora hojar. Grymt bra att lasta och köra långt med, men för tunga för endurospåret. Har du ingen aning, kan du köpa en medelhoj och köra lite överallt och kolla vad som är roligt. KÖP BEGAGNAT!
Är du stor till växten: Tyngre hoj
Är du liten till växten: Lättare hoj
Enduro: Lättare hoj
Semester med tjejen: Tyngre hoj
Pendla till jobbet: Tyngre hoj
Tjej: Lättare hoj
Endurohojar: Honda XR250/400, Yamaha WR400/426 eller Suzuki DR400. 120 kg och 25-40 hästar
Lättare hojar: Honda XR650, KTM LC4 640, Honda TT600. 145 kg och 45- 50 hästar.
Medelhojar: Suzuki DR650, Yamaha XT600 eller Honda NX650. 160 kg och 40-45 hästar.
Tyngre hojar: Honda XRV750, Tenere eller KTM adventure 660. >180 kg och 50 hästar.
Det är mycket mer mek på en lättare hoj, eftersom de tar mer stryk och har mindre olja än större moppar.
Skyddskläder
Nedan följer en snabbguide till skyddskläder. Är det någonting du inte ska snåla på, så är det din egen säkerhet. Se till att kolla upp vad du köper och att allt passar. Surfa.
Exempel sommar:
Skydd: Hjälm, axelskydd, ryggskena, armbågsskydd, knäskydd och kängor.
Kläder: Crosströja, crossbrallor, handskar. (Endurojacka, endurobrallor)
Exempel vinter:
Skydd: Hjälm, ryggskena, kängor.
Kläder: Rånarluva, snusnäsduk, mc-ställ, skinnhandskar.
Hjälm
Om man åker i skogen har man crosshjälm, De är lätta och har kepsskärm, som man använder till att parera stenar och grenar med. Integralhjälmar är tyngre, immar och funkar inte i skogen. Crosshjlm har du glasögon till som inte immar, eftersom du inte andas i dem. När du köper hjälm ska den självklart sitta bra och inte glappa. Den ska kännas för liten då du köper den, för den töjer sig en del. En annan viktig grej är att med en crosshjälm ser du cool ut och kan lägga in snusen utan att ta av den. Var inte rädd för kyla eller regn, det finns en uppsjö av hjälmtillbehör som tar hand om dessa petitessen. Nedan en helt vanlig crosshjälm.

Mc-ställ
När du kör i skogen kan du glömma skinnställ. De är alldeles för varma och orörliga. Det kryllar av kläder för olika väder och användningsområden. Det vanligaste och dyraste är Goretex-ställ som andas, men är vattentätt. Goretex är bra till det mesta, men är varmt på sommar eller om du kör enduro eller cross och kostar som en halv hoj. Ställ har ofta insydda skydd. Se till att köpa kläder med hårda skydd. Insydda skydd gör saken enkel, men de skyddar sämre vid vurpa. Lösa skydd under kläderna sitter närmare inpå kroppen och oberoende av varandra. Om du har lösa skydd är det bara att ha fler lager om det blir kallt eller regnar. Se till att fickorna sitter där du vill ha dem. Enligt bliden verkar man få brudar också.

axelskydd
Skyddar mot stenskott och fördelar slag på överkroppen. Funkar bra under crosströjor och endurojackor. Bra komplement till vanliga ryddskenan, som inte skyddar mor stenskott och slag framifrån.

Ryggskena
Även om du kör med cross-axelskydd är en ryggskena nödvändig. Ett fot/arm/benbrott kan väl gå an, men bryter du ryggen är risken för förlamning överhängande och absolut inte värt att snåla in på. Skenor med njurbälte och hängslen sitter bra. Bara att testa. Det finns många olika sorter, men kolla med handlare om vad du ska ha den till. Hårda plattor som böjer sig efter ryggen är vanligt och sitter bra. Finns i flera längder och prisklasser. Köp en med njurbälte.
Armbågsskydd
Det finns inga armbågsskydd som sitter kvar vid marksyning. Köp ett par som sitter skönt. Ufo har med korslagda band, som inte klämmer armvecket för 300 spänn.

Knäskydd
De insydda brukar faktiskt sitta bra, men att par lösa är att föredra. Testa att de passar ner i kängan och att du kan böja benen som vanligt.

Kängor
Jag trodde jag körde säker i mina m90-kängor med plasthätta, men inte efter min fotled gått rakt av. Crosskängor är fula som stryk, men absolut nödvändiga. Har de dessutom tåhätta slits de inte lika fort. Köp kängor som du kan ha sockor i på vintern.(Det kan inte jag, och fryser). De är stenhårda när du köper dem, men det första du gör är att fylla dem med varmt vatten och låta det vara så i en halvtimme. Sedan tar du på dig dem blöta och kör en dag. Då får de rätt passform. Crosskängor är fula som stryk, men det får man ta.

Handskar
Köra med lovikavantarna eller dina svindyra skoterhandskar kan du också glömma. Riktiga mchandskar i skinn håller bra om du trillar. Du tar vare sig du vill eller inte emot dina fall med händerna. Cross och endurohandskar funkar i endurospåret, men är inte så bra vid högre hastigheter. Två par alltså: Ett par för kallt väder, snö och regn, och ett par ofodrade för sommar och skog.
Packlista för grusåka
Vatten - Absolut nödvändigt. En vattensäck med slang är toppen
Rätt kläder till rätt väder, fryser man är det inte kul, ha med en tröja
Framslang (passar även i bakhjulet) Finns också tjockare
Pump - köpes i cykelaffär
3 Däckjärn - biltema 19:-
Punkalagning - samma som för cykel
Tändstift och säkringar - Ok/Q8
Ståltråd, silvertejp och buntband
Verktyg för ovanstående - har du ingen, så köp på Claes Olsson
Pengar - man måste ju tanka ibland
Telefon - ambulans eller pizzaexpressen
Försäkring
Organiserad brottslighet i Svea rike. Få dem att bjuda under varandra. Du kan få pröjsa upp till 5000 spänn om du är ung kille i stan, men du bör komma under 3000. Vinteruppehållet för en grushoj är kort, så att ha helårsförsäkring kan löna sig. På vintern kan man sätta på dubbdäck och köra israce på sjöar, där förresten inte försäkringen gäller.
Söndagskörning
Dyk upp i tid, klockan 9 drar vi enligt schema. Se till att ha vettiga däck och kläder, så kommer allt bli bra. Kolla packlistan ovan. Läs under körningar.
Kommentarer postas i denna tråd.
Hojen
Ta reda på var du ska köra och med vem. Att köra ensam är trist och farligt och ingen kan bekräfta dina historier på ljugarbänken hemma hos grannen efter. En lättare endurohoj är enklare att hantera på svåra ställen, men är inte byggda för höga farter och transporter. Tvärtom med stora hojar. Grymt bra att lasta och köra långt med, men för tunga för endurospåret. Har du ingen aning, kan du köpa en medelhoj och köra lite överallt och kolla vad som är roligt. KÖP BEGAGNAT!
Är du stor till växten: Tyngre hoj
Är du liten till växten: Lättare hoj
Enduro: Lättare hoj
Semester med tjejen: Tyngre hoj
Pendla till jobbet: Tyngre hoj
Tjej: Lättare hoj
Endurohojar: Honda XR250/400, Yamaha WR400/426 eller Suzuki DR400. 120 kg och 25-40 hästar
Lättare hojar: Honda XR650, KTM LC4 640, Honda TT600. 145 kg och 45- 50 hästar.
Medelhojar: Suzuki DR650, Yamaha XT600 eller Honda NX650. 160 kg och 40-45 hästar.
Tyngre hojar: Honda XRV750, Tenere eller KTM adventure 660. >180 kg och 50 hästar.
Det är mycket mer mek på en lättare hoj, eftersom de tar mer stryk och har mindre olja än större moppar.
Skyddskläder
Nedan följer en snabbguide till skyddskläder. Är det någonting du inte ska snåla på, så är det din egen säkerhet. Se till att kolla upp vad du köper och att allt passar. Surfa.
Exempel sommar:
Skydd: Hjälm, axelskydd, ryggskena, armbågsskydd, knäskydd och kängor.
Kläder: Crosströja, crossbrallor, handskar. (Endurojacka, endurobrallor)
Exempel vinter:
Skydd: Hjälm, ryggskena, kängor.
Kläder: Rånarluva, snusnäsduk, mc-ställ, skinnhandskar.
Hjälm
Om man åker i skogen har man crosshjälm, De är lätta och har kepsskärm, som man använder till att parera stenar och grenar med. Integralhjälmar är tyngre, immar och funkar inte i skogen. Crosshjlm har du glasögon till som inte immar, eftersom du inte andas i dem. När du köper hjälm ska den självklart sitta bra och inte glappa. Den ska kännas för liten då du köper den, för den töjer sig en del. En annan viktig grej är att med en crosshjälm ser du cool ut och kan lägga in snusen utan att ta av den. Var inte rädd för kyla eller regn, det finns en uppsjö av hjälmtillbehör som tar hand om dessa petitessen. Nedan en helt vanlig crosshjälm.

Mc-ställ
När du kör i skogen kan du glömma skinnställ. De är alldeles för varma och orörliga. Det kryllar av kläder för olika väder och användningsområden. Det vanligaste och dyraste är Goretex-ställ som andas, men är vattentätt. Goretex är bra till det mesta, men är varmt på sommar eller om du kör enduro eller cross och kostar som en halv hoj. Ställ har ofta insydda skydd. Se till att köpa kläder med hårda skydd. Insydda skydd gör saken enkel, men de skyddar sämre vid vurpa. Lösa skydd under kläderna sitter närmare inpå kroppen och oberoende av varandra. Om du har lösa skydd är det bara att ha fler lager om det blir kallt eller regnar. Se till att fickorna sitter där du vill ha dem. Enligt bliden verkar man få brudar också.

axelskydd
Skyddar mot stenskott och fördelar slag på överkroppen. Funkar bra under crosströjor och endurojackor. Bra komplement till vanliga ryddskenan, som inte skyddar mor stenskott och slag framifrån.

Ryggskena
Även om du kör med cross-axelskydd är en ryggskena nödvändig. Ett fot/arm/benbrott kan väl gå an, men bryter du ryggen är risken för förlamning överhängande och absolut inte värt att snåla in på. Skenor med njurbälte och hängslen sitter bra. Bara att testa. Det finns många olika sorter, men kolla med handlare om vad du ska ha den till. Hårda plattor som böjer sig efter ryggen är vanligt och sitter bra. Finns i flera längder och prisklasser. Köp en med njurbälte.
Armbågsskydd
Det finns inga armbågsskydd som sitter kvar vid marksyning. Köp ett par som sitter skönt. Ufo har med korslagda band, som inte klämmer armvecket för 300 spänn.

Knäskydd
De insydda brukar faktiskt sitta bra, men att par lösa är att föredra. Testa att de passar ner i kängan och att du kan böja benen som vanligt.

Kängor
Jag trodde jag körde säker i mina m90-kängor med plasthätta, men inte efter min fotled gått rakt av. Crosskängor är fula som stryk, men absolut nödvändiga. Har de dessutom tåhätta slits de inte lika fort. Köp kängor som du kan ha sockor i på vintern.(Det kan inte jag, och fryser). De är stenhårda när du köper dem, men det första du gör är att fylla dem med varmt vatten och låta det vara så i en halvtimme. Sedan tar du på dig dem blöta och kör en dag. Då får de rätt passform. Crosskängor är fula som stryk, men det får man ta.

Handskar
Köra med lovikavantarna eller dina svindyra skoterhandskar kan du också glömma. Riktiga mchandskar i skinn håller bra om du trillar. Du tar vare sig du vill eller inte emot dina fall med händerna. Cross och endurohandskar funkar i endurospåret, men är inte så bra vid högre hastigheter. Två par alltså: Ett par för kallt väder, snö och regn, och ett par ofodrade för sommar och skog.
Packlista för grusåka
Vatten - Absolut nödvändigt. En vattensäck med slang är toppen
Rätt kläder till rätt väder, fryser man är det inte kul, ha med en tröja
Framslang (passar även i bakhjulet) Finns också tjockare
Pump - köpes i cykelaffär
3 Däckjärn - biltema 19:-
Punkalagning - samma som för cykel
Tändstift och säkringar - Ok/Q8
Ståltråd, silvertejp och buntband
Verktyg för ovanstående - har du ingen, så köp på Claes Olsson
Pengar - man måste ju tanka ibland
Telefon - ambulans eller pizzaexpressen
Försäkring
Organiserad brottslighet i Svea rike. Få dem att bjuda under varandra. Du kan få pröjsa upp till 5000 spänn om du är ung kille i stan, men du bör komma under 3000. Vinteruppehållet för en grushoj är kort, så att ha helårsförsäkring kan löna sig. På vintern kan man sätta på dubbdäck och köra israce på sjöar, där förresten inte försäkringen gäller.
Söndagskörning
Dyk upp i tid, klockan 9 drar vi enligt schema. Se till att ha vettiga däck och kläder, så kommer allt bli bra. Kolla packlistan ovan. Läs under körningar.
Kommentarer postas i denna tråd.
Comment