Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hasplåtar -Kolfiber,plast eller Alu?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Hasplåtar -Kolfiber,plast eller Alu?

Har köpt mig en floschig hasplåt i Kolfiber och kom att fundera på detta med dom olika materialen.
    Min XRR hade ju Plast och den gör ju jobbet för det som den är ämnad. Alu är ju jämrans populärt och har sina fördelar. Nackdelarna skulle väll vara att det kan spegla en massa otäcka ljud ifrån motorn och att det skulle "suga" fast bättre i stenar osv medans dom plastbaserade glider över lättare?
    Så,vad e eran åsikt angående dom olika hasplåtarna?
    PS:Min floschiga kolfiberplåt e till Salu,PMa eller ring 0708 5ett fem90två.

jösses, ge mig din kolfiberpåt, för jag är den värsta posören!
    guld om du tjänar ett halvt kilo, annars www.poser.com
    450exc m dekaltrim

Comment

En grov aluminiumplåt alla dagar i veckan, det sitter där för att skydda mot riktigt dyra olyckor, inte för att se stilig ut - ljud är kraftigt sekundärt.

Fastnar gör man i alla fall, tvivlar på att någon kompositplast skulle vara någon överdriven räddare i nöden när det krånglar till sig.

/J
      GI / AI SMC Västmanland

Comment

Jag slog igenom en 4.8mm tjock duralaluminium hasplåt, så jag skulle aldrig köpa någe svagare xP
        Vit KTM FE 350 2019
        ----------------------------
        KTM 350 EXC-F Six Days 2014
        KTM 300 EXC Six Days 2013
        KTM 450 EXC-R 2008
        Suzuki 450 RM-Z 2008
        KTM 450 EXC-R 2008
        KTM 250 SX/F 2007
        KTM 450 EXC-R Factory 2007
        KTM 450 EXC-R 2006
        KTM 250 EXC 2004
        KTM 250 EXC 2000
        KTM 200 EXC 2000

Comment

Komposit kan klara betydligt mer än alumiium om den e konstruerad rätt. därimot så tror jag inte att de kolfiberskydden på marknaden är de pga att kolfiber antagligen skulle va ett sämre alternativ än både glas och kevlar i många fall.
          Men glasfiber skulle ju inte se så snyggt ut ;)

Comment

Det finns väl kompositplast som är betydligt stryktåligare och hållbarare än både stål och aluminium, så jag förstår inte varför en hasplåt inte skulle kunna vara av plast. Men vilket som är bäst har nog en hel del att göra med hur smällen tar i plåten.
            En plastplåt är trots allt flexibel, vilket i vissa situationer kanske kan rädda en motorkåpa, medan en aluplåt kanske trycker sönder kåpan. Men det kan lika gärna vara tvärt om, att pga. flex i plasten så trycktes kåpa sönder medan aluplåten bara fick en liten bula.
            En "bling bling" haspålt med kolfiberlook skulle jag dock inte montera.
            Jag skall prova plastplåt på min nya, återstår att se om det håller. En stor fördel är att den har snabbfästen och kan monteras av på 2 sekunder.
            Jag kommer bli mycket snabbare nu när jag inte har någon motorbroms som bromsar mig.

Comment

För seriös svenskenduro funkar inte en hasplåt i kolfiber då du kommer att ha massakerat den totalt efter några ordentliga stenpassager.
              Var mitt inlägg användbart. Donera gärna pengar till SOS Barnbyar

Comment

Originally posted by Westman View Post
                Det finns väl kompositplast som är betydligt stryktåligare och hållbarare än både stål och aluminium, så jag förstår inte varför en hasplåt inte skulle kunna vara av plast. Men vilket som är bäst har nog en hel del att göra med hur smällen tar i plåten.
                En plastplåt är trots allt flexibel, vilket i vissa situationer kanske kan rädda en motorkåpa, medan en aluplåt kanske trycker sönder kåpan. Men det kan lika gärna vara tvärt om, att pga. flex i plasten så trycktes kåpa sönder medan aluplåten bara fick en liten bula.
                En "bling bling" haspålt med kolfiberlook skulle jag dock inte montera.
                Jag skall prova plastplåt på min nya, återstår att se om det håller. En stor fördel är att den har snabbfästen och kan monteras av på 2 sekunder.
                Jag har sån som du har beställt och både jag och min handlare tror (han kanske tillomed vet?) att plasten absorerberar smällen bättre som du sa och inte blir bulig.. Jag fick visserligen min plast att spricka..
                www.teamfjunisar.se

Comment

Fördelen med aluplåt är ju att skulle den bli bucklig så är det ju bara att ta fram släggan o slå ut bucklan tillbaka..har riktat min aluplåt flera gånger utan problem med vare sig pass form lr att den blir vek där ja rikta rätt den..Så ja skulle välja aluplåt före plast..

Comment

Fördelen med "plast" (något allmän benämning) är att man inte behöver buckla tillbaka den.
                    Kör "nån jävla moppegrej"! lol
                    (™Geggamoja)
                    http://www.youtube.com/watch?v=I_MBIlAkn6Q&t=0m47s

Comment

Originally posted by Jonas K View Post
                      Fördelen med aluplåt är ju att skulle den bli bucklig så är det ju bara att ta fram släggan o slå ut bucklan tillbaka..har riktat min aluplåt flera gånger utan problem med vare sig pass form lr att den blir vek där ja rikta rätt den..Så ja skulle välja aluplåt före plast..
                      Är det inte coolt med bucklig hasplåt? Har lyckats buckla hasplåten på min Dominator ganska bra. Skulle stå en varning på den där hojen, "Brukas ej som endurofordon"

Jag tar alu/plåt alla dagar i veckan. Svenskt stål för svensk skog.
                      Mitt hjärta slår i 4 takt.

Grejer till salu: https://forum.soe.se/showthread.php?...ight=husqvarna

Comment

Originally posted by enduroemil View Post
                        Är det inte coolt med bucklig hasplåt? Har lyckats buckla hasplåten på min Dominator ganska bra. Skulle stå en varning på den där hojen, "Brukas ej som endurofordon"

Jag tar alu/plåt alla dagar i veckan. Svenskt stål för svensk skog.
                        Nu är det väl så att just svensk bauxit är lite sälsynt... fast du kanske menar alla omgjutna norrlandsburkar?
                        Ja, jag har plast på WR:n nu... det känns inge bra. Ska dit en i alu så småningom. Så jag föredrar helt klart alu jag med.
                        //Tobbe
                        Bepansrat garage försett med larm och totalt galen hojägare....

Comment

Får väl flika in jag med. Oavsett om jag skulle köra gata/grus eller enduro så är alu hasplåt alltid att föredra. Vill inte ha spräckt motorblock.
                          Lite smått & gott ifrån det jag fotograferat.
                          www.fastlinephotos.se

Comment

Jag tror att en has-plast Av tjock industri nylon är det mest stryktåliga alternativet. 5mm hård och seg nylon har man inte sönder i första taget..
                            Så jag skulle välja en "has-plast"
                            Tidigare synder. XT600, XR600, XR650, WR400, EXC250, XTZ750 super ténéré.

-Uppdaterad version nu med dyslexi och dyskalkyli-

Offroad åkare borde få kulturbidrag, för att dom håller stigarna rena!

Comment

RIKTIGA hojar har galler av rör som hasplåt
                              då talar vi om XT 600

Comment

Working...
                              X