Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bästa skydden?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Bästa skydden?

Jag skall köpa en uppsättning med skydd.
    Vilka är de säkraste som man kan köpa?
    Jag kommer köra enduro.

Är alla lika bra eller skiljer det mycket?

Jag behöver även råd på stövel, tänkte köpa Tech 7 men såg att många klagade på denna...

//M

Skydd11

Godkännda & så bekväma som möjligt.
    Lev NU... I morgon kan det vara för sent.

"Be who you are and say what you feel because those who mind don't matter and those who matter don't mind" Dr.Seuss

Comment

Bästa Skydden

Kör med AP knäskydd, riktigt sjyssta tycker jag, bra skydd samt att de har även översträckskydd, dvs stoppar för att böja knät åt fel håll. Kostar lite grann, men det tycker jag att det är värt, med tanke på att man bara har två knän...cirkurs 1200 kr/st...
      Till överkroppen har jag ufo skorpion skyddsväst med inbyggd rygg-axel-nyckelbens-armbågsskydd, funkar bra tycker jag, men där finns det en uppsjö att välja mellan, bästa är väl att prova runt tycker jag. Lycka till!
      *Njut av livet*

Exen:F800GS-09 F800GS-10, Thruxton-04, XR650R-00, DRZ400-05, Xrv 750-98, Duke -05, GS1200R -06, Xrv 750 -98, Speed3 -04, Honda Innova 125cc -07 Adv640 -05, 625 SXC -04, Xrv 750 -98 (Rally Konverterad), Xrv 750 -98, XR 600 -98, XR 600 -98, XR 650 -00, Xrv 750 -01, WR426 -01, KTM 640e -00, KTM 640e -00, TRX850 -96, CBR 900 -92, RD350 -83, RD350 -83, XT600E -98, CBR 900 -92, Dominator-93, Bandit 600 -95, TT600 -87, DrBig 800 -91, VMax -86, Sportser -98, Xrv750 -90, GSXR 750 -89

Comment

Nån som testat dedär uppblåsbara axelskydden?
        Och leatt brace?
        Ap, har de nån hemsida?

Då jag e allergisk mot neoprene(får klåda:( ) så är det bra om det ni rekommenderar inte innehåller det:)

Hur tycker ni Anaheim funkar?
        Jag klurar på att köra med mitt gamla ryggskydd, ett Halvarsson Track. Tror ni det funkar eller skall jag köpa ett nytt?
        Vi har tillverkat skinnprodukter av premiumkvalitet i nästan ett århundrade. Vi är den ledande läderproducenten i Skandinavien.
        Last edited by mingves; 10-13-2007, 10:34 PM.

Comment

Kör med Anaheim, tycker det funkar klockrent, kör det tilsammans med ett AP rygskydd och lösa armbågsskydd. Anaheim är väldigt lätt och smidigt, dock är det mera ett skydd mot stenskott och inträngande pinnar än mosningsskador vid marksyning.

Rekomenderar även Sidi flexiforce stövlar....sköna och extremt stadiga nästan som slalompjäxor fast sköna.
          Division de l'essence prémélangée

Comment

Jag har kört med AP's Big Senior benskydd, och det är bedrövligt dålig kvalitet på dem. Nitarna i lederna lossnar, jag har fått byta ut dem alla till skruv+mutter. Spännremmarna som ska hålla skyddet på plats, de under knät har lossnat i sömmarna, så jag måste använda lösa spännremmar runt skydden för att de ska kunna användas. Knäskyddet bildar en stoor glipa när man böjer knät, vilket givetvis gör att jag drämmer knät helt oskyddat i styret med värk och svordomar som följd. Den tjocka filtstoppningen gör att de blir hemskt varma att bära under sommaren, som ett par rejäla vadmalsbyxor. Går inte bra ihop med fysisk ansträngning och sommarvärme.

Fördelen med dessa är lårskydden, de har jag haft mest glädje av.
            Vid snabb vinteråka är de varma givetvis, då funkar vadmalshöljet bra.

Mitt betyg: EJ prisvärda. En halvfärdig produkt med stora kvalitetsbrister. De var på rätt väg med dessa, men de började sälja dem innan de var färdigutvecklade....

På överkroppen kör jag med AP ryggskydd under en UFO scorpion skyddsjacka. Ryggskyddet på scorpionjackan är på tok för kort tycker jag. Därför passar det tunna AP-skyddet bra som komplement. UFO-skyddet har dålig dragkedja, och nättröjan går lätt sönder om man drar iden, tex vid avklädning.

På fötterna har jag Alpinestars Tech 3. Köp INTE Tech3. Alldeles för mjuka. Jag bröt lilltån I stövlarna...
            Last edited by nxarn; 10-14-2007, 03:24 PM.

Comment

Originally posted by mingves View Post
              Jag skall köpa en uppsättning med skydd.
              Vilka är de säkraste som man kan köpa?
              Jag kommer köra enduro.

Är alla lika bra eller skiljer det mycket?

Jag behöver även råd på stövel, tänkte köpa Tech 7 men såg att många klagade på denna...

//M
              Ju dyrare desto bättre, faktiskt. Sen varierar naturligtvis kvalité och funktioner för respektive prisnivå. Prio 1 är att skydden sitter tight och bra just på DIG.
              -- "all u gotta do is hld it wide open on those jumps... i see it on tv everytime..."

Comment

Ap = inte godkända ?

Läste tråden lite snabbt men har i bakhuvudet att AP:s skydd inte är godkända, någon som vet mer om detta, jag kommer inte ihåg vart jag läst det det bara slog mig.

Har bara kommit i kontakt med en ryggskena av märket AP och den var väldigt tunn om man jämför med min ufo.

Kan vara värt att kolla // J
                Övrabyar'n KTM 350 SXF -16
                Gökuret KTM 350 SXF -12
                Smygrökarn KTM 125 EXC -04

Blurren: Yamaha DT125 10V -82

The road to success is not a path you find - It's a trail you blaze.

Comment

Originally posted by S-näs View Post
                  Läste tråden lite snabbt men har i bakhuvudet att AP:s skydd inte är godkända, någon som vet mer om detta, jag kommer inte ihåg vart jag läst det det bara slog mig.
                  CE godkända är dom i alla fall http://www.cross-center.com/Katalog/5.%20AP%20Skydd.pdf
                  Jag kommer bli mycket snabbare nu när jag inte har någon motorbroms som bromsar mig.

Comment

Originally posted by S-näs View Post
                    AP:s skydd inte är godkända
                    APs skydd är godkända av svemo. Det var det första ryggskyddet som togs fram för MX, och är till för att skydda ryggraden mot vassa kanter som kan tränga in mellan ryggkotorna och orsaka nervbrott "bryta ryggen", det är inte tänkt att fungera som "sköldpaddsskalen" som skyddar hela "baksidan av överkroppen"

Olika skydd är till för olika saker, lättare skydd skyddar mindre( oftast), men köp inga skydd som du inte vet varför du har på dig. Att fortfarande vara smidig är också ett skydd.
                    Division de l'essence prémélangée

Comment

Bra skydd!!!

Skydd är bra endast om dom sitter på som dom ska... inte för att dom kostar skjortan.

Att dom är godkännda borde åxå borga för att dom skall hålla för en eller annan "klotning"

Ska själv inhandla lösa knäskydd. Vilka vet jag inte ännu.

Upptill har jag Acerbis skyddsjacka med alla skydden inbygda.
                      Lev NU... I morgon kan det vara för sent.

"Be who you are and say what you feel because those who mind don't matter and those who matter don't mind" Dr.Seuss

Comment

Originally posted by Nike68 View Post
                        Skydd är bra endast om dom sitter på som dom ska... inte för att dom kostar skjortan.
                        Skydd är extra bra om de både sitter bra OCH kostar skjortan

Originally posted by Nike68 View Post
                        Att dom är godkännda borde åxå borga för att dom skall hålla för en eller annan "klotning"
                        Godkända av vem? CE-godkänningen är i princip meningslös och innebär i praktiken bara att de är mer till nytta än till skada.

Kläm, känn, syna och provtesta och snåla inte alltför mycket så slipper man förhoppningsvis ångra sej om det väl händer något.
                        -- "all u gotta do is hld it wide open on those jumps... i see it on tv everytime..."

Comment

Jag kör med EVS rs7 som benskydd,ganska dyra,men som nån sa man har bara 2 knän,då tycker jag det e värt nåra spänn xtra,sen om dem e lika bra som dyra kan jag inte riktigt uttala mig om.
                          På överkroppen har jag en skyddsjacka från sixsixone som jag tycker e kanon,kommer inte ihåg va den heter nu tyvärr.
                          På fötterna har jag nu ett par Alpinstar Tech 10,kanske lite i dyraste laget,men hade ett par tech 6 innan som jag var riktigt nöjd med.
                          Men som sagt,finns massa bra skydd på marknaden,se bara till att det passar som det ska o e bekvämt.Lycka till
                          KXF 450-08+ KXF 450-09 Fuel Injection

www.08dirtbikers.se

Tack för all hjälp:

*Pullman/Ermator
                          *VVS Verket
                          *Meba Industrigolv
                          *Leidings Byggservice
                          *R:ens Service
                          *Da Silva Racing

Comment

Har använt AP ledade knäskydd, vanlig längd, i 4 år och kvalitén har varit felfri. Dom börjar se lite trötta ut, så när det är dags så skall jag köpa ett par till likadanna. 1000:-/st är billigt i sammanhanget.

Använder även AP ryggskydd och AP armbågsskydd.

Efter att ha provat det mesta på marknaden tycker jag dom ger mest skydd, är smidiga och har mycket bra hållbarhet.

Den unika sega plasten i kombination med skumgummit var genialt när det kom och har inte ändrats. "Vanlig" hojplast såsom polypropylen är kanon men blir skört med tiden. "Snygg" genomskinlig plast i akryl är betydligt mindre flexibelt och blir skört ännu tidigare. Den genomskinliga plasten ser ju ganska rolig ut när den immat igen när man kör

Problemet är att AP inte är "sexigt" eftersom inte Bubba eller RC använder dom.

Får inte betalt av AP. Tvärt om, betalar gladeligen listpris, då det blir löjligt billigt över tiden ändå.
                            Tidigare: Sherco 4.5i '05, EC300 '07, YZ450 '03, WR250F '01, WR400F '00.

Comment

Originally posted by wille View Post
                              Godkända av vem? CE-godkänningen är i princip meningslös och innebär i praktiken bara att de är mer till nytta än till skada.
                              EN 1621-1 eller 1621-2 är väl den märkning man vill åt!

SMC test:

sen hade ju smc en test om ryggskydd där detta med en 1621-1/2 förklarades hittade inte den artikeln på nätet men de har gjort en motsvarande om jackor:

annars finns det kanske något i denna tråd om "billiga" skydd:
                              Jag är inte ung nog att veta allt
                              XR650R -00

Det är den enkla vägen att dela ut ett slag
                              Det är värsta tricket att låta det va
                              (Ohlson har semester production)

Comment

Working...
                              X