Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dragkroksställ!

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by djungel-Jim View Post
    Ursäkta trådkap men hur faen får man upp hojen på en sån där?? Handkraft eller gaffeltruck?
    Rampen är väl nedfällbar i ena änden så man drar upp den sen så lser den väl sig i rätt läge igen antar jag, som en tippkärra typ fast ramp. Rätta mig om jag har fel, aldrig använt eller sett nån själv.

Comment

Finns 2 modeller... En som du kan tippa ner, sån har jag och den funkar kanonbra. Samt en där du är "hulken" och lyfter upp hojen, den är lite jobbigare förstås.
      Husqvarna 258A - Husaberg FE450 x2

Comment

Jag har en brädstump som jag sätter mot sidan av stället och sen bara rullar upp hojen. Det känns klart smidigare än att lyfta och ha sig.

Jag kör med två spännband runt hjulen och stället och sen en spännrem mellan ramen och röret. Sitter skitbra men bilen blir rätt baktung (inga problem dock) och det blir märken i dragkroken av dom tre skruvarna.

Comment

Tack för svar :)

Då får jag fixa någon tjockare stålbalk att svetsa fast mitt på min ställning så den liknar MX24. Och när jag ändå har den under svetslågan så ska jag skaffa någon ramp så man kan fästa på ställningen i stället för de där puckade öglorna.

I bland är de bra att känna en yrkessvetsare :)
          Mitt hjärta slår i 4 takt.

Grejer till salu: http://forum.soe.se/showthread.php?5...ight=husqvarna

Comment

Om du ändå har den under svetslågan skulle jag rekomendera att sätta dit ett par svetsmuttrar vid hålen om det är en24MX ställning som bara är gängad i godset för de 3st bultarna som klämmer mot dragkroken.

I övrigt så håller jag med tidigare talare, dock tycker jag 24MX heavy duty även med spännband upp till takräcket känns vingligt. Det bästa är nog om du kan fästa in en balk unders ställningen till bilen (Sågen Opel Asta och en Skoda somdetta funkade bra på, med min Passat funkar det inte)

Jag har tidigare haft en Skoda Pickup, och en Citroen Jumpy, efter en fotskada så tänkte jag att det nog skulle funka med en dragkrokställning nu när man bara skall köra 1-2ggr/månad, och varje gång när jag kommer hem ångrar jag mig att jag inte köpte ett EU-släp istället, får nog bli ett släp till våren i alla fall.

Försdelen är ju dock att man kan köra 100km/tim istf. 80km/tim

Comment

Originally posted by Pelk View Post
              Finns 2 modeller... En som du kan tippa ner, sån har jag och den funkar kanonbra. Samt en där du är "hulken" och lyfter upp hojen, den är lite jobbigare förstås.
              Lyfter man upp ett hjul i taget är det ju bara halva jobbet, det klarar de flesta!

//J
              Övrabyar'n KTM 350 SXF -16
              Gökuret KTM 350 SXF -12
              Smygrökarn KTM 125 EXC -04

Blurren: Yamaha DT125 10V -82

The road to success is not a path you find - It's a trail you blaze.

Comment

Originally posted by S-näs View Post
                Lyfter man upp ett hjul i taget är det ju bara halva jobbet, det klarar de flesta!

//J
                1 m träplanka som ramp gör livet enklare för kontorskroppar.

80...ligger lätt i 120-130 med HD varianten.
                Faster, faster - until the thrill of speed overcomes the fear of death.
                950SE, the answer to the question nobody was asking.

Comment

Originally posted by S-näs View Post

//J
                  Ja jag väger bara 75kg och har inga problem med att lyfta upp min exc 300. Lutar över hojen med ena handen på styret, greppar baksvingen och lyfter upp bakhjulet upp på rampen, alternativt lyfter med armen under bakramen. Sedan tar jag styret över axeln och lyfter i hjul och andra sidan tanken och vips så står hojen på plats.

Comment

Originally posted by enduroemil View Post
                    Då får jag fixa någon tjockare stålbalk att svetsa fast mitt på min ställning så den liknar MX24.
                    En aluminiumprofil är att föredra, före en stålprofil. Du vill inte ha onödig vikt. Tillräckligt tungt ändå (MX24 har alu-profil).
                    Husqvarna 258A - Husaberg FE450 x2

Comment

Originally posted by PhatPat View Post
                      Ja jag väger bara 75kg och har inga problem med att lyfta upp min exc 300. Lutar över hojen med ena handen på styret, greppar baksvingen och lyfter upp bakhjulet upp på rampen, alternativt lyfter med armen under bakramen. Sedan tar jag styret över axeln och lyfter i hjul och andra sidan tanken och vips så står hojen på plats.
                      Eller en liten planka från sidan, så rullar man upp den hur lätt som helst.

Comment

Kört med 24mx´s heavy duty i 3år..
                        TIPS för att slippa på gängpaj i godset där det 3 bultarna är, ta och slipa bort 1cm av gängen på bultarna, annars gnuggas gängen lätt sönder mot "kulan" och då man skruvar ut bulten och tar av stället.

Kört som mest 20mil och de är inga problem, tycker hojen sitter riktigt stadigt de ända jag gör extra är att dra ett kort spännband i ramen närmast bakrutan och runt "bommen" så inte hojen trillar utåt ifrån bilen, på så sätt slipper du trycka ner "låsarmen" så hårt över dynan. Kör också en kort bräda för upprullningen.

Vart kommer kolvbytarhysterin ifrån?

Comment

http://forum.soe.se/showthread.php?3...agkroksst%E4ll!

:)

/J
                          Övrabyar'n KTM 350 SXF -16
                          Gökuret KTM 350 SXF -12
                          Smygrökarn KTM 125 EXC -04

Blurren: Yamaha DT125 10V -82

The road to success is not a path you find - It's a trail you blaze.

Comment

http://forum.soe.se/showthread.php?4...l=1#post530421

Comment

Originally posted by Yxan View Post
                              Kört med 24mx´s heavy duty i 3år..
                              TIPS för att slippa på gängpaj i godset där det 3 bultarna är, ta och slipa bort 1cm av gängen på bultarna, annars gnuggas gängen lätt sönder mot "kulan" och då man skruvar ut bulten och tar av stället.
                              Eller så skiter man i att skruva ut alla skruvarna helt. Jag behöver bara losssa tills jag känner att det tar emot lite, sen är det bara att lyfta bort ställningen!
                              KTM 350 SX-F CAIROLI REPLICA 2011
                              GARAGET.ORG/NEOX

Comment

EnZo jasså? De har jag aldrig lyckats med å har kört stället på ett antal olika bilar/modeller..
                                Drog aldrig mitt egna gängpaj, dock lyckades polaren, därför gjorde jag lite förebyggande :D

Vart kommer kolvbytarhysterin ifrån?

Comment

Working...
                                X