Announcement

Collapse
No announcement yet.

Crosshjälm på Jula?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Crosshjälm på Jula?

Någon som vet något om denna? Pra pris men är det om att trä på ett äggskal på skallen tro? 595 spänn liksom... Finns väl knappt någon annan crosshjälm under tusingen?

Jula erbjuder händiga människor ett brett och noga utvalt sortiment av produkter för hemmet, trädgården och fritiden till låga priser.

Det är samma modell som tex Lelles och många andra mc-butiker säljer(för 1-1500:- )...

Personligen tycker jag att de inte verkar fungera för offroadköra då ansiktet knappt får något vindskydd från själva "integralen" -de är samma för i princip alla 1-1500:-:s crosshjälmar. För cross/enduro -fungerar det nog.
    Den är väll E-godkänd och så iaf, även om det är gjort i Spanien (har för mig det).
    Som alltid gäller det att prova den så att den sitter bra på skallen, detta är i princip viktigare än att den kostar 7000:-. Dessa brukar vara lite för runda för min avlånga skalle iaf, men passar Nolanhjälmarna din skalle -kan nog denna vara ett bra val.
    Kör "nån jävla moppegrej"! lol
    (™Geggamoja)
    http://www.youtube.com/watch?v=I_MBIlAkn6Q&t=0m47s

Comment

det är ju en kopia av agv väll, glasögonen är ju kopior av smith. fan var är närmaste jula butik då. nu måste jag ju åka å köpa en sådan där hjälm ju..
      Tidigare synder. XT600, XR600, XR650, WR400, EXC250, XTZ750 super ténéré.

-Uppdaterad version nu med dyslexi och dyskalkyli-

Offroad åkare borde få kulturbidrag, för att dom håller stigarna rena!

Comment

min nästa hjälm jag ska köpa kommer jag att kolla på vikten och kanske köpa en lättare hjälm även om den är dyrare! denna hjälm verkar ju tillhöra den tyngre klassen!

Men prio 1 är ju passformen som nämns tidigare (och självklart att den uppfyller alla säkerhetsnormer som "krävs")
        Jag är inte ung nog att veta allt
        XR650R -00

Det är den enkla vägen att dela ut ett slag
        Det är värsta tricket att låta det va
        (Ohlson har semester production)

Comment

På MB Racing säljer de en agv för 1100 som jag tänkt köpa mig till den här sesongen, passar min skalle utmärkt och inte är den så väldans tung heller.
          Stort plus i sammanhanget är att det är uttagbart/tvättbart innanmäte i den.
          Titanförstärkt gashandled sedan 15/5 07
          http://www.rawmetalmedia.com - crossbilder och annat i Västerås med omnejd

Comment

Så där ser b-square hjälmarna ut exakt (Lidl).
            Vet ej vad dom brukar kosta vid deras "mc-special" men billigare än 595:- har jag för mig.

Har själv en sådan och funkar bra än så länge.
            Köpte dock inte min på Lidl utan hos en mc-handlare.
            Visade sig dock senare att han hade köpt hjälmar från lidl som han sedan sålde vidare.
            /Andreas

Comment

Har klämt på en sån där crosshjälm hos Jula. Den ser ju "dyr" ut, men jag reagerade på att den kändes bra mycket tyngre än t.e.x min egen HJC crosshjälm... Skulle tro att man blir rätt slut i nacken av några timmars körande. Testade iof inte passformen, utan höll den bara i handen.
              Nu utan H-D...
              Åker numera:
              Vägmaskin - Honda VFR 800 FA
              Grussmiskarmaskin - Suzuki DR 650 SE

Comment

hmm.. jag misstänker att det är något här som inte hör hemma i mc-sammanhang..
                Attached Files
                KTM 690 Enduro 2008

www.granvik.net

Comment

Vem har inte en smidesknopp som lite bling bling?

Comment

Det här är helt allvarligt menat!
                    Köp inte någon jävla skithjälm, om olyckan är framme så har man trots allt bara ett huvud med innehållande hjärna, en billig hjälm som oftast är tillverkad av polycarbonat håller mycket väl ihop men dämpningen i hjälmskalet och stoppningen har otroligt viktig funktion.
                    Av den anledningen tillåts inte vilket skit som helst vid de olika motosportförbunden.

PS
                    Prova att basketdribbla en billig polycarbonathjälm, funkar väldigt bra som studsboll, betänk att din skalle befinner sig där inne och att din nacke ska hänga med i rörelserna...
                    Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

Köp inte någon jävla skithjälm, om olyckan är framme så har man trots allt bara ett huvud med innehållande hjärna, en billig hjälm som oftast är tillverkad av polycarbonat håller mycket väl ihop men dämpningen i hjälmskalet och stoppningen har otroligt viktig funktion.
                      Av den anledningen tillåts inte vilket skit som helst vid de olika motosportförbunden.

PS
                      Prova att basketdribbla en billig polycarbonathjälm, funkar väldigt bra som studsboll, betänk att din skalle befinner sig där inne och att din nacke ska hänga med i rörelserna...

FIM eller FIA godkänd hjälm är det ända som gäller!
                      Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

Originally posted by DigiMan View Post
                        Givetvis ska man inte köpa en dålig hjälm, det håller nog alla med om. Frågan är ju om Julas hjälm är en dålig hjälm. Jag skulle inte påstå att det är en dålig hjälm bara för att den kostar 600kr. En hojbutik hade kanske tagit 1 500kr för den med normal marginal? Och med ett känt märke 2 000kr? Vem vet? Bättre att se till om hjälmen i sig är bra eller inte istället för att haka upp sig på priset.

PS
                        Ett högst ovetenskapligt test som inte ger någonting. Prova i så fall att studsa hjälmen med en tyngd i (huvud + motstånd från nackmuskulatur... gissar på ca 15kg) så studsar den kanske inte lika mycket.

Dessutom finns det ju resonemang om att hjälmar i glasfiber och liknande material ska kasseras om de fått en liten smäll medan plasthjälmar inte har den egenskapen. Det känns ju lite trist att komma med sin nya Arai för 5 000kr och dunka i en trädgren lite lätt. Det finns många förståsigpåare när det gäller hjälmar .

FIM eller FIA godkänd hjälm är det ända som gäller!
                        Du känner kanske till att FIM bl.a. godkänner hjälmar med vår EU-märkning ECE 22.05? Det markeras genom en cirkel med bokstaven "E" i och en siffra efter för vilket EU-land som godkänt hjälmen.

När jag kollade på Lidls crosshjälm förra året var den ECE 22.05-godkänd och kostade under 500 kr om jag kommer ihåg rätt. Så det finns inget som automatiskt säger att Julas hjälm inte skulle vara godkänd av FIM.

Vill avsluta med att förtydliga min ståndpunkt: jag har ingen aning om Julas hjälm eller bra eller inte - det jag säger är att vi inte automatisk ska utgå från att den är skit ur säkerhetssynpunkt. Jula skriver att den är godkänd. Har ingen aning om de syftar på ECE 22.05 eller något annat. Den som är driftig kan ju svänga förbi en butik och leta märkningar eller skicka ett mail till Jula .
                        Last edited by jaso; 03-08-2007, 11:01 AM.

Comment

Originally posted by granvik View Post
                          hmm.. jag misstänker att det är något här som inte hör hemma i mc-sammanhang..
                          varför hör inte glasögona hemma i mc-samanhang för då? ser ju ut som smith ju. jag åkte ett år med ving glasögon, å när jag köpte dom så kosstade de inte mer än en tredjedel av vad typ smith, scott. kosstade, å de fungerade tills jag tappade bort dom, kan inte förstå varför inte jula glasögona skulle vara användbara för..
                          Tidigare synder. XT600, XR600, XR650, WR400, EXC250, XTZ750 super ténéré.

-Uppdaterad version nu med dyslexi och dyskalkyli-

Offroad åkare borde få kulturbidrag, för att dom håller stigarna rena!

Comment

Originally posted by lizzard View Post
                            varför hör inte glasögona hemma i mc-samanhang för då? ser ju ut som smith ju. jag åkte ett år med ving glasögon, å när jag köpte dom så kosstade de inte mer än en tredjedel av vad typ smith, scott. kosstade, å de fungerade tills jag tappade bort dom, kan inte förstå varför inte jula glasögona skulle vara användbara för..

Jag tror han menar smidesknoppen längre ner på sidan.
                            Det står: kunder som har köpt ovanstående vara (glasögonen) har också köpt bl a smidesknopp.

Comment

Jag förslår att herrarna som pratar om hjälmmaterial läser lite i hjälmtrådarna här på forumet, där finns en del svar på både det ena och det andra

Som redan nämnts, fråga är vad som i praktiken är säkrast för enduro och cross med dess oömma hantering.
                              I en "komposit"/glasfiberghjälm sägs skalet vara konstruerad för att gå sönder vid en insident -sedan anses hjälmen trasig.

Det som gör att en hjälm stutsar har dock inte bara att göra med skalets material -försäkringsbolagen tar ju ofta in hjälmen bara den varit i backen (oavsett material).

En polycarbonathjälm kan också ha armering av tex glasfiber
                              Kör "nån jävla moppegrej"! lol
                              (™Geggamoja)
                              http://www.youtube.com/watch?v=I_MBIlAkn6Q&t=0m47s

Comment

Working...
                              X