Announcement

Collapse
No announcement yet.

Grusåka kläder

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Grusåka kläder

Vad använder ni för kläder som åker grus?
    Behöver köpa på mig ett ställ inför säsongen.
    Åker en husqvarna 701

Jag kör med Bmw:s Rallyställ och KTM:s Alapinestar ställ.
    Körde med Touratechställ i flera år.

Alla är goretex eller motsvarande .

Däremot olika i uppbyggnad.

Touratech har ett inre pyamasställ där skydden sitter, lätt och lika svalt som att åka med lösa skydd och crosströja. Vid regn eller kallt får man ta på yttre skalet som är goretex . Ganska smidigt att ta på både byxa och jacka med stövlar på.
    Lite tyngre än andra ställ jag har. Satt riktigt bra och höll tätt.

BMW:s ställ har inre lager, tunn goretex, yttre lagret har skydden och massa ventilation. Inre goretexjackan är så rymlig att den går att ha utanpå( vilket är att föredra vid kallt väder eller regn) byxorna går endast att ha innanför.
    Lätt smidigt ställ. Nackdel med regnlagret innanför. På jackan funkar det kanon tycker jag.

Ktm Alpainestar . Ett yttre lager goretex, mycket ventilation.
    Lite hårdare/osmidigare än Bmw's blir det ju. I Sverige där det oftast är kallt/svalt så tycker jag det funkar bra med sånt ställ. Varma dagar funkar ventilation bra.
    Jag svettas inte så mycket vid vanlig gruskörning. Mest vid enduroslingor då man får bryta i storhoj;)

3 Olika upplägg mao, finns andra märken och vad/vilket som är bäst vet jag inte.

Med vänlig hälsning, Carla

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Comment

Klim Badlands Pro, jacka/byxa, pansargrejer med goretexmembran, använder dem nästan alltid vid längre färder sommar som vinter.
      Rejäla, tunga pryttlar men kvalité. Haft dem i 4-5 år

Kostar en del, inhandlade till nedsatt pris.

BMW rally pro jacka, tunnare (än Klim) följsam med lös innerjacka som står för vattentätheten trivs i den,köpte den så gott som ny på blocket för 5 år sedan
      Innerjackan ser jag mest som vindskydd när den används.

Åker jag längre med den så är det regnställ som gäller, gillar inte riktigt grejen med vattentät innerjacka.

Skaffade kropps-skydd ganska sent, lösa benskydd och o överkropps-skydd rygg,axlar, bröst/ryggskydd.

När Hqv införskaffades då inhandlade jag Alpinestar Crest (Erzberg) tunn jacka (otrolligt små fickor), men ville ha en tunn vattenbeständig jacka som funkar.(rea)

I höstas inhandlades ett par Klim Traverse goretex utan skydd till ovan jacka, också rea, är svag för väderbeständighet.

Nackskydd, åker inte ens o köper snus utan det, har en del o tacka för att det användes vid ett mkt speciellt tillfälle, se texten som reklam.(Moveo) : )

Grejerna är köpta o utprovade på plats, har lite svårt för o skicka efter, värdefullt med de butiker vi har kvar.

På fötterna TCX desert eller Sidi Crossfire 2.

Frågan är ställd om vad vi har, så se det inte som bästa köp, jag har snubblat över grejerna o bestämt mig där och då.

Attached Files

Comment

Working...
      X