Announcement

Collapse
No announcement yet.

MC Ställ Proworks för dragkrok Heavy Duty från 24MX?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

MC Ställ Proworks för dragkrok Heavy Duty från 24MX?

Hej,

Jag är helt novis på enduro och cross och har hastigt och lustigt ramlat in på detta då yngsta grabben 10år har börjat intressera sig för att åka och det verkar vara en rolig och bra träningsform som kanske även kan smitta av sig på mig Nu till frågan, jag har köpt ett MC ställ för dragkroken så att jag kan transportera hojen till de ställen han vill åka. Hojen är en Yamaha TTR110-E för övrigt.
    Jag fick MC stället levererat och ingen monteringsbeskrivning medföljde. Kontaktade kundtjänst via mail då dom tydligen slutat med telefon och fick till svar att "Jag borde kunna fundera ut själv hur detta bör monteras" och hänvisade till bilder på hemsidan som inte visar någonting hur det jag efterfrågas ska sitta. I satsen så medföljer alltså ett gäng bultar och muttrar samt låsbrickor och låssprintar och allt förutom de tre större muttrarna, 3 stora flatbrickorna samt de 3 stora låsbrickorna har jag kunna klura ut hur det ska monteras utan större bekymmer. Är det någon här som vet vad och hur dessa skall användas, markerade i rött på bilden nedan? Tacksam för svar då jag vill kunna åka så säkert som möjligt med hojen på kroken.

Click image for larger version

Name:	MCStäll.jpg
Views:	139
Size:	42.9 KB
ID:	1000926

Mvh,
    Mattias

Såg detta på deras hemsida, så det är nog inte komplett: "Note:
    - Aluminium ramp not included, buy separate or see the complete bundle."

Comment

MIn gissning är att det är låsmuttrar till M10 skruvarna som låser ställningen runt kroken.

Comment

@LasseA: Jag har köpt det kompletta kittet men aluminiumramp, bilden är tagen för att visa vad jag har fått med för skruvar, brickor och muttrar.

@Thomas: Misstänkte att det kunde vara något sådant. Kan det vara att man först sätter flatbrickan mot draganordningen, sedan låsbrickan och sedan muttern?

Comment

Ja, med tanke på antalet osv. så ska dom nog också användes till låsskruvarna och i nämnd ordning.
          Men ytan som dom ska ha kontakt med är ju inte plan så tveksamt om dom fyller nån funktion.
          Jag hade en liknande ställning men använde aldrig några låsmuttrar och det funkade bra utan.
          Last edited by Thomas; 02-28-2021, 03:49 PM.

Comment

Originally posted by Thomas View Post
            Ja, med tanke p� antalet osv. s� ska dom nog ocks� anv�ndes till l�sskruvarna och i n�mnd ordning.
            Men ytan som dom ska ha kontakt med �r ju inte plan s� tveksamt om dom fyller n�n funktion.
            Jag hade en liknande st�llning men anv�nde aldrig n�gra l�smuttrar och det funkade bra utan.
            Samma här när jag var yngre hade en ställning med liknande fastsättning vid kroken dvs tre bultar man skruvade åt.

Comment

@Thomas: Ja, det är min tanke också att anordningen mot kulan inte är rak så brickorna kommer inte att ligga ann. Jag får skruva på och teståka lite så får jag se så att det inte gängar upp sig. Tack för svar!

@MatteE: Tack för svar!

Comment

Hur har det gått? Hunnit testa ? Nyfiken

Comment

Relaterad fråga: måste man fixa en liten ramp för att få upp hojen på stället eller pallar man lyfta upp den på något sätt?

Comment

De underlättar med en liten ramp, själv använde jag en liten brädstump som ramp.
                    Går även att lyfta upp ett hjul i taget, med de kan bli lite vingel. Å man vill ju inte tappa cykeln så den ramlar mot bilen.

Vart kommer kolvbytarhysterin ifrån?

Comment

Originally posted by DanielB View Post
                      Relaterad fr�ga: m�ste man fixa en liten ramp f�r att f� upp hojen p� st�llet eller pallar man lyfta upp den p� n�got s�tt?
                      Det går att lyfta. Det gjorde jag förr. Framhjulet först. Var med 125/250 tvåtakt. Men gäller väl ttre 110 som är mindre format så det borde gå lätt att lyfta på.

Comment

Working...
                      X