Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byta kedja och motard drevning

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Byta kedja och motard drevning

Hej!
    Har införskaffat ett motardkit med fälgar och broms till min Husaberg, och behöver lite tips. Kan jag köra med samma kedja som när jag kör enduro? vilken drevning passar bäst till gatåkning?
    Med vänlig hälsning niklas

Visst kan du använda samma kedja, men skulle inte göra de för om man använder en gammal kedja till nya drev så slit de fortare... Sen finns ju även de att för motard åkning kan många ha annan utväxling å de innebär att kedjan är för lång eller för kort...Beror på vilken utväxling man har...
    Utväxlingär så olika hur var å en vill ha de... Jag tycker 15/42 är oki å enduro körning 14/50... Du kommer säkert få även andra förslag...

Comment

http://www.gearingcommander.com/ Bra sida för att simulera diverse drevningar, hastighter osv. ännu bättre om man känner till vilken effektkurva som hojen har...

Comment

http://www.gearingcommander.com/ Bra sida för att simulera diverse drevningar, hastighter osv. ännu bättre om man känner till vilken effektkurva som hojen har...

Comment

Comment

Nicolati: Jag har samma hoj som du och jag kör med 13-52 i skogen (original), en utväxling som jag inte skulle vilja prova med motardhjul.
            Vill du bara byta ett drev så testa med 13-45 eller liknande med motardhjulen, är det inte tillräckligt så kan du alltid gå upp till 14 fram som nästa steg.

Men ur ett livslängdsperspektiv så är det alltid bäst att byta hela drivpaketet på en gång, som tidigare nämnts i tråden.
            Har du spik?

Comment

så varje gång man ska switcha kit så måste man bryta kedjan eller är det jag som är ute och cyklar?

Comment

Originally posted by nicolati View Post
                så varje gång man ska switcha kit så måste man bryta kedjan eller är det jag som är ute och cyklar?

Ja.. Eller bra att göra de för om du byter drev å hjul som tar mycke mer tid å göra så är det en väldigt liten tid som går åt att lossa ett kedjelås å skifta kedja...

Comment

super, tack för snabbt svar. Vad kör ni med för kedja, är ju en djungel därute, skulle vilja ha en som sträcker sig minimalt. Kör man med ståldrev eller aluminium?
                  Nån som har tips på bra motarddäck för gata vore trevligt också.

Comment

Originally posted by nicolati View Post
                    super, tack för snabbt svar. Vad kör ni med för kedja, är ju en djungel därute, skulle vilja ha en som sträcker sig minimalt. Kör man med ståldrev eller aluminium?
                    Nån som har tips på bra motarddäck för gata vore trevligt också.
                    Kedja: Någon o-ring/x-ring med skaplig kvalitet som du får tag på till rätt pris. T.o.m Biltemas O-ring funkar tycker jag om inget annat finns tillgängligt.

Drev: Så vida du inte är elitförare så spelar det nog ingen roll.

Däck: Jag gillar Dunlop Sportmax Mutant, men det är jag det, allt beror på vad du ska göra, slanga med polarna eller sänka tider på bana.
                    Har du spik?

Comment

Jag har kört biltemas kedja både i skogen å på gatan... Många tycker de är skit, men de funkar för mig..

Jag kör ståldrev i skogen å aluminium på gatan...

Tidig vår å sen höst mjuka däck typ regndäck hårdare på sommaren..

Comment

Tack för alla svar. ;)

Comment

Jag kör aldrig med O-ringat på gatan. Tycker inte det finns någon anledning.
                          Sen har jag två olika kedjor, en O-ringad till skogen och en vanlig till gatan. Bakdrevet sitter på fälgen så det enda jag byter är framdrevet, hänger på bakhjulet och gatkedjan.

Comment

Working...
                          X