Announcement

Collapse
No announcement yet.

Beslutsångest.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Beslutsångest.

Hej alla glada offroadare/supermotardare!

Jag skall köpa mig en ny hoj nu snart hade jag tänkt och har en sådan beslutsångets, så behöver lite expert tips ifrån er experter och erfarna!

För tillfället ligger valet av hoj på: Suzuki DRZ 400 05-07, KTM 640 LC4 -02-04, Honda FMX 650 -05, Yamaha XTX 660.. alla ligger i stortsett samma prisklass dock är yamahan dyrast.

Hojen som jag är ute efter är en pendel/lek hoj men möjlighet att ha passagerare och ev köra lite grusvägar (trots sm däck) och bra service intervaller, har ingen lust att vara i garaget och serva hojen konstant!

nån som har erfarenheter av dessa hojar?

Mvh // Tommi
    Gamla hojar: KTM 625 SXC -05, Yamaha XT660X -08, Husqvarna CR250 -02, Yamaha YZ250 -90

Jag skulle ta Yamahan, har haft en ktm 660 och den var väl ok men gick inte långt mellan servicearna. Yamman kör många budfirmor med så jag gissar de e bra på att hålla dagligt bruk.

Comment

Ktm 660 å 640 är inte riktigt samma sak då....

Jag skulle valt Suzukin då... Andra hand Ktm 640 då, men -03-04 å ktm är ett val de finns mycke delar att få tag i...

Comment

Har du kört en DRZ 400, hur går dom gemfört med 640 ktm ?
        Gamla hojar: KTM 625 SXC -05, Yamaha XT660X -08, Husqvarna CR250 -02, Yamaha YZ250 -90

Comment

Obs inte min hoj
          Bara att slå till på denna. Klart mest hoj för pengarna.
          http://mobil.blocket.se/dalarna/Suzu....htm?ca=11&w=3
          Honda Crf450hm-05 (14-?) Ktm 250exc-02 (12-14)
          Honda Xrv750-98 (11-13) Husaberg Fe650e-08 (10-11)
          Honda XR650R-04 (08-10) Bmw R1150R-04 (08-10)
          Suzuki Drz400S-06 (06-08 ) Bmw R1150Gs-01 (01-06)
          Honda Transalp-97 (97-01)

Comment

Klart intressant. Speciellt när den finns på hemmaplan.

Comment

Brett urval.
              Här är min bedömning som inte alla håller med om, men så är det med det...

XT 660 = Volvo- En bra pendlarhoj för stad och mindre motorvägar. Klumpig och svampig men skön och servas en gång vartannat århundrade.
              KTM 640 = Jeep- Pansarenduro.
              DRZ 400 = Mini cooper - Säkert rolig att lajja med.
              FMX 650 = Porsche- Pulver och ös i massor.
              Long gone´s:
              1982 Yamaha 650xs, 1970 Sportster, -02 Suzuki 650 DRZ,
              2005 KTM 525, 2003 KTM 350, 2008 Yamaha 250 YZF, 2004 Honda Cr 125,
              2008 KTM 250 sx-f

Kvar

1961 Panhead
              1998 Tiger Triumph
              1999 Yamaha TT600R

Comment

Skön bedömning! dock efter lite research kan jag nog inte hålla med om att FMX 650 är som en porche med enbart sina få 38hk eller vad den nu har :) Men att XT 660 är som en volvo som går och går verkar vara mycket troligt! Dock riktigt sugen på en DRZ 400 men vet ej om jag kommer att ångra mig, nån som äger/har kört en sådan, är det en hoj där man kan ha passagerare på eller är det en oneman bike? :)

Comment

Här får du en del diskutioner å fakta om Drz... http://www.sporthoj.com/forum/showth...-DRZ-400E-S-SM

Comment

DRZ är en märklig hoj på sitt eget vis.
                    Det måste vara en av hojvärldens mest duttade och pluttade hoj. Finns nog ingen hojserie som är så ombyggd och moddad, fixad och donad.
                    "Nytt avgassystem,annan fugge, modda luftburken och byt ut fjädringen så har du en kanonhoj!" -Å så kanske rensa bort lite onödigt tjafs. -Och byt....

Visst fixas det på andra hojar också, men sällan så många stora förändringar på en o samma hoj, det måste finnas en anledning till att dessa modeller moddas om så mycket.
                    Min fråga är ju naturligtvis; är de så bra i grundutförande om det är så många som bygger om dom?

Fast uppenbarligen finns det ju folk som gillar den ändå?

...bara en reflektion.
                    Last edited by KalleP; 07-24-2012, 03:38 PM.
                    Long gone´s:
                    1982 Yamaha 650xs, 1970 Sportster, -02 Suzuki 650 DRZ,
                    2005 KTM 525, 2003 KTM 350, 2008 Yamaha 250 YZF, 2004 Honda Cr 125,
                    2008 KTM 250 sx-f

Kvar

1961 Panhead
                    1998 Tiger Triumph
                    1999 Yamaha TT600R

Comment

Såklart ska du köpa en Honda XR650R. Funkar till allt. Håller bra.

Jag har haft min i fem år utan några problem och kört en 2-3000 mil. Totalt har den nog rullat runt 4k. Det första problemet uppstod för ett tag sedan, det fuktar lite olja vid kickaxeln... Visst, jag har bytt lager och kolv. Men det var mer för min egen skull och hade egentligen inte behövts.

På sommrarna har jag kört väg och en jäkla massa bana. På hösten/vintern/våren har jag kört grus och is. Inga problem. Vilken hoj klarar av allt detta problemfritt som man kan få för under 30k samtidigt som det inte är gammalt, slött, skrot och har över 40 hästapållar?

Bifogar idolbild..
                      Attached Files
                      Last edited by Loy; 07-27-2012, 01:08 PM.

Comment

+1 på XR650R
                        Jag körde hem men tog fel på hus och kolliderade med ett träd som inte finns på min tomt.

Comment

Originally posted by JossaDrz View Post
                          Obs inte min hoj
                          Bara att slå till på denna. Klart mest hoj för pengarna.
                          http://mobil.blocket.se/dalarna/Suzu....htm?ca=11&w=3
                          Kan bara instämma,känner han som har den och den är seriöst byggd och med väldigt lite mil på den.Tror han bara byggde den och körde lite grann sen blev det garaget.har säkert original prylarna kvar också för den som vill.

Comment

Tja,

Har försökt i omgångar att resonera mig fram till vilken hoj som är mest ultimat - det går inte... köp, testa, byt tills du är nöjd. Dessutom kan nog ingen hoj allt.
                            Jag vill åka crossbana, enduro ibland, grusväg och offroad - tro ingen hoj fixar den combon... så nu har jag 3 hojjar...

Om du vil ha EN hoj till asfalt/touring/grus OCH som har typ 600 mil serviceintervall => Honda XR600/650R eller Yamaha TTR600

Fasen... såg jag inte en TTR till salu härom dagen...
                            Go - Explore!

Comment

Originally posted by Loy View Post
                              Såklart ska du köpa en Honda XR650R. Funkar till allt. Håller bra.

Jag har haft min i fem år utan några problem och kört en 2-3000 mil. Totalt har den nog rullat runt 4k. Det första problemet uppstod för ett tag sedan, det fuktar lite olja vid kickaxeln... Visst, jag har bytt lager och kolv. Men det var mer för min egen skull och hade egentligen inte behövts.

På sommrarna har jag kört väg och en jäkla massa bana. På hösten/vintern/våren har jag kört grus och is. Inga problem. Vilken hoj klarar av allt detta problemfritt som man kan få för under 30k samtidigt som det inte är gammalt, slött, skrot och har över 40 hästapållar?

Bifogar idolbild..
                              Eftersom han velade kunna ha någon bakpå faller ju Xren bort, annars hade jag röstat på den inte för att drzan är bra att skjutsa på men den är bättre en xren på det.
                              Honda Crf450hm-05 (14-?) Ktm 250exc-02 (12-14)
                              Honda Xrv750-98 (11-13) Husaberg Fe650e-08 (10-11)
                              Honda XR650R-04 (08-10) Bmw R1150R-04 (08-10)
                              Suzuki Drz400S-06 (06-08 ) Bmw R1150Gs-01 (01-06)
                              Honda Transalp-97 (97-01)

Comment

Working...
                              X