Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM 500 EXC, motorns livslängd?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

KTM 500 EXC, motorns livslängd?

Hej,

Hur länge kan man köra en 2021 KTM 500 EXC som supermotard innan man behöver klyva motorn? Har läst att om man köper en ny hoj i dag och byter olja och filter varje 10:e timme, kollar ventilerna varje 50:e timme samt byter kolv vid 150 timmar så kan man köra 300+ timmar innan man ens behöver tänka på att klyva motorn då grejerna håller så pass bra i dag.

Stämmer detta?

/Maxxx

Läste en Australienare som kört typ jorden runt, dvs över 1000 timmar utan att klyva motorn..

Comment

Originally posted by JPT View Post
      Läste en Australienare som kört typ jorden runt, dvs över 1000 timmar utan att klyva motorn..
      Ja men långfärdstouring är ju inte samma sak som å leka huligan i stan med ett hjul i luften direkt ,motard sliter ju hårdare än bökande i skog även om en motard ser friskare ut i plasten
      Gsxr750 -85 gsxr750 -98 Yamaha r1 -00 xt600k -93 gsxr1000 -01 xr650r -01 KTM 690r -10

Comment

Supermotard sliter väll mest på växellådan. Se till att ha bakhjul med gummidämpning så blir det lite mindre ryck.

Ktm 450/500 sen 2012 och framåt verkar vara väldigt långlivade. Kör själv en som grushoj och har inte några planer på någon service mer än olja och luftfilter.

Jag har ganska aktivt läst om dessa maskiner på forum och bloggar de senaste åren. Det som slagit mig är att det är väldigt sällan någon skriver om någon rasad 450/500 exc. När det sker är det ofta på grund av att någon gjort bort sig. T.ex. kört utan olja, bytt till fel kolv, skit genom luftfilter osv. Man hittar inte heller några rasade hojar till försäljning.

Min (kanske felaktiga) slutsats är då att dessa maskiner håller. Troligtvis inte på grund av att alla sköter dem exemplariskt och byter kolv stup i kvarten utan eftersom de är bra konstruerade och bara går och går.

Vore intressant att höra från någon mekaniker som kanske får se rasen. Hur många rasade hojar har de sett där kolven blivit utmattad? Rasade vippor/kamaxlar? Ramlager osv?
        Last edited by hekke; 2 weeks ago.

Comment

Kolvar är inte ofta men kammar som skurit har jag sett själv utan att ha stor koll på hur vanligt det är och vad det beror på .dom Som råkat ut för det som jag känner har skött oljebyten som man ska
          Gsxr750 -85 gsxr750 -98 Yamaha r1 -00 xt600k -93 gsxr1000 -01 xr650r -01 KTM 690r -10

Comment

Originally posted by sundström View Post
            Kolvar är inte ofta men kammar som skurit har jag sett själv utan att ha stor koll på hur vanligt det är och vad det beror på .dom Som råkat ut för det som jag känner har skött oljebyten som man ska
            Har läst om rasade kammaxlar på 250/350 motorn men inte på 450/500. Tänker så du inte blandar ihop dem då det är helt skilda konstruktioner?

Comment

Originally posted by hekke View Post

Har läst om rasade kammaxlar på 250/350 motorn men inte på 450/500. Tänker så du inte blandar ihop dem då det är helt skilda konstruktioner?
              Nej är 450 jag sett på nära håll men samtidigt vet jag ju många dom gått långt med bara filter/oljebyten

Comment

Working...
              X