Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM EXC-F 250 2003 tips

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

KTM EXC-F 250 2003 tips

Har hittat en begangnad KTM 250 4-takt 2003 som jag är lite intresserad av
    Är dessa något att ha? Någon som har en här?
    Vad ska man betala ungefär för en sån? Givetvis har skicket betydelse. Har gått ca 150 timmar. Kolv ej bytt.
    Olja filter bytt med jämna mellanrum.
    Andra tips och råd om dessa cyklar?

Tröttare hoj får du leta efter kan jag säga, tävlade på en sådan säsongen 2005 eller om det var 2006 och förbannade mig själv hela sommaren över att jag köpte den, visst det går att åka fort på den om den körs som en 125 med plattan i mattan hela tiden, sen hade jag väldiga problem med vattenläckage från vattenpumpen trots utbytta delar vid flertalet tillfällen, gick några timmar sen började det strila ur skvaller gluggen vid pumpen.

Däremot är det en väldigt snäll, lättkörd och lättskruvad hoj så har man inga krav på att det ska hända något när man gasar så är den inte alls dum.
    Och om man bortser från mina vattenproblem så gick den i övrigt helt felfritt.
    _______--------No Guts No Glory--------_______

Comment

Originally posted by Roger_E View Post
      Tröttare hoj får du leta efter kan jag säga, tävlade på en sådan säsongen 2005 eller om det var 2006 och förbannade mig själv hela sommaren över att jag köpte den, visst det går att åka fort på den om den körs som en 125 med plattan i mattan hela tiden, sen hade jag väldiga problem med vattenläckage från vattenpumpen trots utbytta delar vid flertalet tillfällen, gick några timmar sen började det strila ur skvaller gluggen vid pumpen.

Däremot är det en väldigt snäll, lättkörd och lättskruvad hoj så har man inga krav på att det ska hända något när man gasar så är den inte alls dum.
      Och om man bortser från mina vattenproblem så gick den i övrigt helt felfritt.
      Jag är ju lite nybörjare och hade tänkt köra lite motion. Då verkar den ju inte så dålig till det. Är ju en fördel med denna att den är lv-reggad

Comment

Originally posted by Andreas_Johansson View Post
        Jag är ju lite nybörjare och hade tänkt köra lite motion. Då verkar den ju inte så dålig till det. Är ju en fördel med denna att den är lv-reggad
        Många endurohojar (speciellt KTM, vet inte hur det är med japsar o så) är lv-reggade. Man fick (eller i alla fall jag) välja om man skulle ha lv-reg eller enduro-reggat då man köpte ny då.

Annars är det precis som Roger säger, vääääldigt slöa 250 4tare det där men dom är ju extremt snälla då också, RFS-motorn (250-400-450-520-525 från typ 00-07) var ju skottsäker så länge man bytte olja och kolv.
        Vit KTM FE 350 2019
        ----------------------------
        KTM 350 EXC-F Six Days 2014
        KTM 300 EXC Six Days 2013
        KTM 450 EXC-R 2008
        Suzuki 450 RM-Z 2008
        KTM 450 EXC-R 2008
        KTM 250 SX/F 2007
        KTM 450 EXC-R Factory 2007
        KTM 450 EXC-R 2006
        KTM 250 EXC 2004
        KTM 250 EXC 2000
        KTM 200 EXC 2000

Comment

Vad ska man ungefär betala för en sån? Vet att det beror helt på skicket. Men om man säger nomalsliten för sin ålder och att kolven inte är bytt

Comment

Priset är lite svårt att säga men jag skulle inte betala speciellt mycket idag för en sådan om den inte är i extremt bra eller välskött skick, max 10-14k om det är en "normalt" använd/sliten hoj, lite mer säg 15-19 om den är pedantiskt skött och då gärna med dokumentation på vad man nyligen gjort åt den. Men det är jag det, andra har kanske lite annan syn på de hela än mig.
            _______--------No Guts No Glory--------_______

Comment

Originally posted by Roger_E View Post
              Priset är lite svårt att säga men jag skulle inte betala speciellt mycket idag för en sådan om den inte är i extremt bra eller välskött skick, max 10-14k om det är en "normalt" använd/sliten hoj, lite mer säg 15-19 om den är pedantiskt skött och då gärna med dokumentation på vad man nyligen gjort åt den. Men det är jag det, andra har kanske lite annan syn på de hela än mig.
              Låter som att du har vettig syn på det. Som du säger, uppemot 20k om det är ett fint exemplar!
              Vit KTM FE 350 2019
              ----------------------------
              KTM 350 EXC-F Six Days 2014
              KTM 300 EXC Six Days 2013
              KTM 450 EXC-R 2008
              Suzuki 450 RM-Z 2008
              KTM 450 EXC-R 2008
              KTM 250 SX/F 2007
              KTM 450 EXC-R Factory 2007
              KTM 450 EXC-R 2006
              KTM 250 EXC 2004
              KTM 250 EXC 2000
              KTM 200 EXC 2000

Comment

Tack för svaren. Det var ungefär där jag trodde dom låg i pris. Är ju 15-16år gamla cyklar och lär ju blivit lite sliten på alla de åren. Är ju tänkt att dom ska användas i skogen

Comment

Tror inte du hittar en driftsäkrare hoj. RFS har en supertrimmad version 520 cc motard med samma motormodell, så alla delar är byggda att palla med 250:ns supersnälla (slöa) siffror. Många gör felet att köpa för stora hojar som nybörjare, så jag ycker det är en bra idé. I skogen behöver du inte mer ändå.
                  Platserna och människorna min motorcykel tar mig till.

Comment

Originally posted by Hagenblad View Post
                    Tror inte du hittar en driftsäkrare hoj. RFS har en supertrimmad version 520 cc motard med samma motormodell, så alla delar är byggda att palla med 250:ns supersnälla (slöa) siffror. Många gör felet att köpa för stora hojar som nybörjare, så jag ycker det är en bra idé. I skogen behöver du inte mer ändå.
                    Finns väll tom en 610 crate av den också om jag inte missminner mig.

Comment

Originally posted by Hagenblad View Post
                      Är lite så jag tänkt med. Är ju inte mycket lång breda raksträckor i skogen.
                      Får se vad jag hittar. Vill gärna ha en vägreggad oxå. Med en budget run 10000 så kanske det går att hitta.

Comment

Har hittat en begangnad KTM 250 4-takt 2003 som jag är lite intresserad av
                        Är dessa något att ha? Någon som har en här?
                        Vad ska man betala ungefär för en sån? Givetvis har skicket betydelse. Har gått ca 150 timmar. Kolv ej bytt.
                        Olja filter bytt med jämna mellanrum.
                        Andra tips och råd om dessa cyklar?
                        Har den gått så otroligt lite så måste den vara i riktigt fint skick, och kanske kan vara värd omkring 15-20.000:-.
                        Kommer säkert snurra på många år till så är nog ett bra köp!
                        Kolla slitdelar som bromsskivor, lager och hjul hur de mår. Drar snabbt iväg där om det är slitet.
                        Man ser rätt bra på ram, fotpinnar osv hur mycket den verkar använd.

Blir själv skeptisk när man ser annonser på 15-20 år gamla hojar som gått 150 timmar... (8 timmar/år, allvarligt?)
                        Verkar som att alla hojar på Blocket gått 100-150 timmar fast de är mellan 1-20 år gamla.

Min 2012 KTM EXC-F 350 har gått 360 timmar, och då kör jag inte ens mycket.
                        Räknat att det blir körning omkring 1,5h veckan då det bara blir sommarhalvåret vi kör här uppe i norr.
                        Är i kanonskick, väl servad och går säkert några hundra timmar till!
                        Så jag skulle kolla mer på skick och service än på timmarna vid ett köp

Comment

Originally posted by UbbeO View Post
                          Har den gått så otroligt lite så måste den vara i riktigt fint skick, och kanske kan vara värd omkring 15-20.000:-.
                          Kommer säkert snurra på många år till så är nog ett bra köp!
                          Kolla slitdelar som bromsskivor, lager och hjul hur de mår. Drar snabbt iväg där om det är slitet.
                          Man ser rätt bra på ram, fotpinnar osv hur mycket den verkar använd.

Blir själv skeptisk när man ser annonser på 15-20 år gamla hojar som gått 150 timmar... (8 timmar/år, allvarligt?)
                          Verkar som att alla hojar på Blocket gått 100-150 timmar fast de är mellan 1-20 år gamla.

Min 2012 KTM EXC-F 350 har gått 360 timmar, och då kör jag inte ens mycket.
                          Räknat att det blir körning omkring 1,5h veckan då det bara blir sommarhalvåret vi kör här uppe i norr.
                          Är i kanonskick, väl servad och går säkert några hundra timmar till!
                          Så jag skulle kolla mer på skick och service än på timmarna vid ett köp
                          Tack för inlägget. Man kanske inte får stirra sej blind på timmarna. Får se om jag hitta någon lämplig
                          (den jag var intresserad av verkar vara såld :( )

Comment

Nu är cykel inhandlad. Blev den jag kollat på en 2003 KTM EXC 250 Racing 4T.
                            Tack för alla tips här. Behöver säkert mer hjäp i framden
                            Någon annan här som har en likadan cykel?

Comment

Tack för alla tips här. Behöver säkert mer hjäp i framden
                              Någon annan här som har en likadan cykel?
                              Jo, jag har en sådan och kör med den fortfarande. En -04, lite annan bakram och annat avgassystem från och med den årgången, men i övrigt i princip lika.
                              "If you do drugs you’re a hippie. And hippies suck." – Eric Cartman

Comment

Working...
                              X