Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mest tåliga >450cc?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Mest tåliga >450cc?

Hej!

Är sugen på att ha en mer ren enduro att köra långt med. Tänker mig veckoturer på ett par hundra mil asfalt/grus med passande drevning för att inte varva ihjäl eländet. Har en 690 nu som e najs men den är tung om man ska in i de snårigaste partierna. På crossbanan har jag andra verktyg som lämpar sig väl.

Kruxet är att få fram vettiga hojar med mer effekt än en moppe, låg vikt och lv-reg som inte behöver ventilbyte/justering varannan dag.

De jag kommer på nu är som jag hade vågat lita på är:
    • Ktm exc
    • Yamaha wr
    • Husqvarna te (innan uppköp av Ktm)
    • Joker: Husaberg med v-motor? Hur är den?

Kan inget om Beta, Sherco eller Gasgas etc men spontant hade jag inte velat ge mig ut på semester med en spanjack eller var dom nu har sina rötter.

Tänker mig en 1-2 år gammal hoj. Nyköp ser jag som kapitalförstöring av avancerat slag.

Kommentarer och input?
    Vilken enduro har störst oljevolym?

Hej!
    Last edited by Mahhbechh2; 01-28-2018, 05:43 PM. Reason: edit: vinkelmotor!
    hej

Hej
    Jag kör med Exc500 -15 tillfixad med större tank och nått bättre dyna. Även monterat väskhållare från Globetrottin.com.
    Har bla gjort två längre semsterturer, 500+650mil utan problem, och naturligsvis på det mindre vägnätet så mycket som möjligt.
    Moppen har idag gått 480 timmar utan att något är bytt och får gå ett tag till innan jag gör något större ingrepp.
    Mvh Leif

Comment

Låter ju fantastiskt!
      Har du behövt göra oljebyte på vägen eller kör du bara på? Är ej påläst om de senare ktm. Sist jag körde exc hette motorn rfs. Hur har du gjort med drevning, och vilka däck kör du?

Mvh
      hej

Comment

Ta Jokern om du hittar en fin.
        Husaberg 570 är utan konkurrens den bästa Light-Adventurehoj jag haft. Låg vikt, bra fjädring, fantastisk motor och närapå outslitlig.
        Med Större tank, större framskiva ryckutjämnare i bakhjulet och lite annat småplock blir den perfekt.
        Låt inte omgivningen stå i vägen för din inneboende glädje.

Comment

Originally posted by Elving View Post
          Ta Jokern om du hittar en fin.
          Husaberg 570 är utan konkurrens den bästa Light-Adventurehoj jag haft. Låg vikt, bra fjädring, fantastisk motor och närapå outslitlig.
          Med Större tank, större framskiva ryckutjämnare i bakhjulet och lite annat småplock blir den perfekt.
          Jag kan väldigt lite om dessa bågar. Sedan jag slutade köra mx aktivt så håller jag mig inte alls lika uppdaterad - och om denna motorn har jag aldrig någonsin varit kunnig hehe!

Hur hade den funkat på långtur? Kräver den service under resans gång? Är motorn på 570cc eller är det falsk marknadsföring? :)

Mvh
          hej

Comment

Originally posted by Mahhbechh2 View Post
            Låter ju fantastiskt!
            Har du behövt göra oljebyte på vägen eller kör du bara på? Är ej påläst om de senare ktm. Sist jag körde exc hette motorn rfs. Hur har du gjort med drevning, och vilka däck kör du?

Mvh
            Oljebyte görs när tillfälle dyker upp. Kan dröja ibland...
            Hemmakörning tätare byten.
            Drevning 14-50, tror det är std.
            Ryckutjämnare i bakhjul
            Crossdäck, tjockslang o 0,8 däcktryck

Comment

Tack för infon!!
              hej

Comment

Har varit i samma dilemma som du. Hade en 690. Tung i de små snåriga partierna. Testade gg ec300. Drog rent för mkt soppa.

Kört och kör Honda 450 hm. ca 500 hundra mil utan problem. Då med 10/60 olja.
                Nu ville jag ha något nyare o gick o köpte wr450. 2017års
                Denna skall kitas med div utr. Australien populäraste hoj.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Comment

Originally posted by Mahhbechh2 View Post
                  Hej!

Är sugen på att ha en mer ren enduro att köra långt med. Tänker mig veckoturer på ett par hundra mil asfalt/grus med passande drevning för att inte varva ihjäl eländet. Har en 690 nu som e najs men den är tung om man ska in i de snårigaste partierna. På crossbanan har jag andra verktyg som lämpar sig väl.

Kruxet är att få fram vettiga hojar med mer effekt än en moppe, låg vikt och lv-reg som inte behöver ventilbyte/justering varannan dag.

De jag kommer på nu är som jag hade vågat lita på är:[LIST][*]Ktm exc [*]Husqvarna te (innan uppköp av Ktm)
                  !
                  Husqvarna TE efter uppköp av KTM är ju samma hoj som KTM så en sådan 500(501?) må ju vara med i fighten :)
                  Vit KTM FE 350 2019
                  ----------------------------
                  KTM 350 EXC-F Six Days 2014
                  KTM 300 EXC Six Days 2013
                  KTM 450 EXC-R 2008
                  Suzuki 450 RM-Z 2008
                  KTM 450 EXC-R 2008
                  KTM 250 SX/F 2007
                  KTM 450 EXC-R Factory 2007
                  KTM 450 EXC-R 2006
                  KTM 250 EXC 2004
                  KTM 250 EXC 2000
                  KTM 200 EXC 2000

Comment

Originally posted by bezerk View Post
                    Har varit i samma dilemma som du. Hade en 690. Tung i de små snåriga partierna. Testade gg ec300. Drog rent för mkt soppa.

Kört och kör Honda 450 hm. ca 500 hundra mil utan problem. Då med 10/60 olja.
                    Nu ville jag ha något nyare o gick o köpte wr450. 2017års
                    Denna skall kitas med div utr. Australien populäraste hoj.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
                    Har haft en GG ec 250 en gång. Aldrig igen.

WR450 har jag alltid haft gott öga för. Inte ägt någon själv, men vänner haft och kört motard med utan några problem alls. Den verkar verkligen aldrig gå sönder! En bra kandidat, och kommer det upp en bra på blocket så ligger den pyrt till.

Originally posted by KTMmarkus View Post
                    Husqvarna TE efter uppköp av KTM är ju samma hoj som KTM så en sådan 500(501?) må ju vara med i fighten :)
                    Du har helt korrekt! Är inte HVA generellt dyrare än Ktm i dagens läge eller e det något jag fått om bakfoten?
                    hej

Comment

KTM, Husa och Husqvarna är KTM. KTM använde Husa för all ny teknik de sedan anammade på sina sixdays-hojar. Vinkelhusan är ett hopkok av flera KTM-motorer och är nog en av de slitstarkare, men slutade tillverkas 2012, så nu har de några år på nacken. Men jag skulle säga atta alla dessa 350 och över går tillräckligt länge för att det är annat än motorn som blir slitet.

Honda 450 är för gammal nu.

Yamaha 450 också en slitvarg och finns L-reggad.

Viktigare än märken och timmar är vem som kört och hur den är skött. Köp en som redan har 10 luftfilter, det är ett bra tecken.
                      Platserna och människorna min motorcykel tar mig till.

Comment

Åker exc500 och det är verkligen en grymt fin och allsidig hoj. Duktigt med pulver och trots utväxling för gott och väl 170, så kör jag brötenduro med den och har inga problem med att följa med exc300:or mm. 450 hojar är klart svagare i låg och mellanregister och kräver därför betydligt mer varv för att hänga på en 500:a med allt vad det ger i gyroeffekter mm. Har haft flera 450 innan (både Yamaha och Husqvarna) och kört flera olika 350 hojar, men de är inte ens nära samma härliga motorgång som 500:an. Enda hojen med liknande sköna gång är Vinkelhusa 570, men inte ens den rår på 500:an i ren effekt och i monstervrid. Absolut klockren mao som "dual sport hoj". Just my 2 cents. Har utrustat min med 15,5-liters tank, Rekluse och Seat Concepts dyna, så nu är den redo för seriösa långturer.
                        Snowbiking is my kind of addiction.

If it has tits, track or tires, you're going to have problems with it.
                        ----------------------------------------------------------------

Comment

Kan inte annat än hålla med kalle. Idag håller motorerna så länge på KTM/Husa/Husq att det är inte den som sätter gränsen för cykeln. Har blivit lite som på bilar, det är elektronik och rost som sätter gränsen för praktisk livslängd. En 500EXC kan du räkna med lätt 500h livslängd för grusvägstouring och amatörenduro utan annat än sedvanlig service. Och efter 500h så är resten av cykeln ganska vissen ändå.

Får jag välja så föredrar jag förgasare. Keihin FCR är mer problemfritt än KTM soppapump och injektorer. Och sist men inte minst så skall en KTM ha kick.

För när du kör fast och cykeln stannar men fläkten går vidare för att inte överhetta så går batteriet ner sig. Och vips står du där med en startmotor som klickar och volttalet blir för lågt för att sprutdatorn skall starta så även springstart bli svårt.
                          Var mitt inlägg användbart. Donera gärna pengar till SOS Barnbyar

Comment

Originally posted by borsiin View Post
                            Får jag välja så föredrar jag förgasare. Keihin FCR är mer problemfritt än KTM soppapump och injektorer. Och sist men inte minst så skall en KTM ha kick.

För när du kör fast och cykeln stannar men fläkten går vidare för att inte överhetta så går batteriet ner sig. Och vips står du där med en startmotor som klickar och volttalet blir för lågt för att sprutdatorn skall starta så även springstart bli svårt.
                            Hur ofta kör du fast egentligen? ;)
                            Aldrig upplevt problemet öht.
                            Elektroniken stänger ju av allt cirka 5 sekunder efter motorn har stängts av?
                            Alla nyare har dessutom lithiumbatterier.

Nu jag jag inte haft en 500 utan en 350 och 300 med kylarfläkt.

Comment

Originally posted by Robster View Post
                              Enda hojen med liknande sköna gång är Vinkelhusa 570, men inte ens den rår på 500:an i ren effekt och i monstervrid.
                              Det där måste jag å det bestämdaste reagera emot, en 500 upplevs som rent tam mot en 570. Gjorde flera tester mot olika EXC500 då jag hade min 2012 570 och 500orna var inte ens i närheten mot 570, som denna sidan Husa 650 är den galnaste enduro som byggts! Behövde aldrig köra den i mer än tam-läget på switchen då den vart rent okörbar i högsta effektläget, nära omöjligt att hitta grepp!
                              KTM 570 SXS m. MRS
                              ---------------------------------------
                              Blogg om Tuareg-rallyt 2010
                              Blogg om vårt "projekt" 6-Dagars 2009
                              www.raiddesigns.com

Comment

Working...
                              X