Announcement

Collapse
No announcement yet.

Besiktning Wr450 -06. Hittar ej ramnummer.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Besiktning Wr450 -06. Hittar ej ramnummer.

Besiktade igår min landsvägsreggade Wr450 som jag ägt i 8 år.
    Allt gick sam vanligt bra förutom att identiteten inte går att fastställa pga att det inte går att hitta ramnummer.
    Hojen har endast en ägare före mig och var i nyskick när jag köpte den. Att ram skulle vara utbytt ser jag som helt uteslutet.

Pratat med Tibro MC-service och Yamaha center. Båda påstår att numret skall finnas på högersidan av styrhuvudet.
    Där finns en skyllt med ramnummer men inget instansat nummer.

Någon som vet var det finns eller vart med om liknande? Tydligen nya regler att dom ska se instansat nummer på kontrollbesiktning nu.

MVH Hegge

Vad menar du med en skylt? En aluminiumplatta? plastetikett? Ramnummret borde vara instansat direkt i styrhuvudet. Den kanske finns under "skylten".
    Ingen uppges ha skadats, en mård dog.
    https://vimeo.com/user8505625

Comment

På mc har det alltid varit chassinumret man tittar främst dock har kontrollen på t.ex personbilar blivit hårdare då det har missats att kontrollera det primära numret på t.ex bilar med ramkonstruktioner där numret är i flesta fall bortrostade!

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
      Lite smått & gott ifrån det jag fotograferat.
      www.fastlinephotos.se

Comment

Originally posted by RDX* View Post
        Vad menar du med en skylt? En aluminiumplatta? plastetikett? Ramnummret borde vara instansat direkt i styrhuvudet. Den kanske finns under "skylten".
        Har inte hunnit analysera skylten noga men det är någon form av aluminiumliknande material som är både nitat och tejpat mot ramen verkar det som.

Jag funderade på om det var så att numret är instansat bakom skylten, nämnde även det för Peter(?) på Tibro MC-Service men han tyckte jag skulle passa mig för att börja bråka med "skylten".

Originally posted by Tolan View Post
        På mc har det alltid varit chassinumret man tittar främst dock har kontrollen på t.ex personbilar blivit hårdare då det har missats att kontrollera det primära numret på t.ex bilar med ramkonstruktioner där numret är i flesta fall bortrostade!
        Må så vara, har dock aldrig varit något som helst problem med att det inte finns något synligt stansat nummer på hojen. Har själv aldrig ens tänkt på det tidigare. Vet att dom är noga på rambyggda bilar nuförtiden. Har en Suzuki-jeep där jag fått peka och visa ramnumret de senaste besiktningarna.

Nåväl, åter till det primära problemet. Hade varit jädrans fint om någon som äger en WR av liknande årsmodell (stålram) hade kunnat kolla på sin hoj och se hur det ser ut! Fota hade juh inte gjort saken sämre men all tänkbar info inom ämnet är är av högsta intresse!

Comment

Det var samma på min WR400, dvs helt hopplöst att se numret -men det fanns instansat där det skulle vara. Lägg en ficklampa och lys upp/nedifrån parallellt runt styrhuvudet och se om det syns bättre då.

En bild på var det borde vara:
          Kör "nån jävla moppegrej"! lol
          (™Geggamoja)
          http://www.youtube.com/watch?v=I_MBIlAkn6Q&t=0m47s

Comment

Känner man precis ovanför min "skylt" kan man ana att styrhuvudets rundning är något tillplattad. Detta skulle kunna tyda på att numret finns bakom skylten.

Någon med en WR som kan känna på sitt nummer?
            Alltså känna om det är något plattare just där numret är.

Comment

Har två wr426 i garaget, båda har ramnummer stansat på höger sida av styrhuvudet. Lite svårlästa är de men de finns där.

Comment

Originally posted by klimtachakka View Post
                Har två wr426 i garaget, båda har ramnummer stansat på höger sida av styrhuvudet. Lite svårlästa är de men de finns där.
                Har du även skylten eller det bara numret? Har du lust att gå ut och känna om styrhuvudet är lite plattare där numret är instansat?

Comment

Det ser ut som bilden som är bifogad några inlägg tidigare. Kan känna imorgon om det är plattare där.

Comment

Hade varit mycket trevligt om du kunde göra det. Är det plattare blir det att försöka få bort skylten och hoppas det finns där under.

Comment

Nu har jag hittat ramnumret! Sitter på höger sidan av ramen ca 10cm över fotpinnen. Dvs det går endast att läsa en bråkdel av det, stövlarna har gjort sitt med ramen där. :(

Finns det något trick för att se ett nummer tydligare?

Comment

Det brukar räcka om de kan läsa av de fyra sista siffrorna.
                        Låt inte omgivningen stå i vägen för din inneboende glädje.

Comment

Tyvärr Elving räcker det inte, man ska tyvärr kunna avläsa hela chassinumret. Däremot räcker oftast de 4 sista för att den ska känna av det i handdatorn de jobbar med. Känns väldigt konstig varför de placerat chassinumret just där. Har den blivit importerad samt instansat nr på nytt det borde stå i regbeviset t.ex chassinummer åsatt vid besiktning.

www.fastlinephotos.se

Comment

Självklart har du rätt Tolan, men jag har aldrug varit med om nån som läst mer än de fyra sista trots att jag besiktar 4 - 5 hojar varje år . Kan det bero på tidsstress?

Originally posted by Tolan View Post
                            Tyvärr Elving räcker det inte, man ska tyvärr kunna avläsa hela chassinumret. Däremot räcker oftast de 4 sista för att den ska känna av det i handdatorn de jobbar med. Känns väldigt konstig varför de placerat chassinumret just där. Har den blivit importerad samt instansat nr på nytt det borde stå i regbeviset t.ex chassinummer åsatt vid besiktning.

Låt inte omgivningen stå i vägen för din inneboende glädje.

Comment

Originally posted by Elving View Post
                              Självklart har du rätt Tolan, men jag har aldrug varit med om nån som läst mer än de fyra sista trots att jag besiktar 4 - 5 hojar varje år . Kan det bero på tidsstress?
                              Menar du att du har saker som täcker resten av chassinumret? Gällande synbarheten på mc så är det inte ofta man knappt ser, kommer ihåg en Dnepr när den inte satt vid styrhuvudet på de årsmodeller utan på bakre stötdämparfästen :/

Dagens problem är bilar men även tunga fordon där de helt enkelt har rostat bort och ännu värre är det om något annat besiktningsföretag har underkänt den och sen upptäckts på efterkontrollen när de ska identifiera fordonet att numret är helt bortrostat. Tyvärr förekommer det många som tar t,ex numret uppe i vindrutan kanske just pga stress :(
                              www.fastlinephotos.se

Comment

Working...
                              X