Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM Freeride E

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Oj oj det måste kostat en slant! Tre extra batterier!

    Comment


      För mig att för flera år sen kosta extra batteri 27.000 någe

      Comment


        Originally posted by JPT View Post
        För mig att för flera år sen kosta extra batteri 27.000 någe
        Det nya batteriet kostade strax över 30 så det stämmer säkert

        Originally posted by XR6R View Post
        Oj oj det måste kostat en slant! Tre extra batterier!
        Ja det går ju inte riktigt o berättiga ekonomiskt, gäller o vara ett stort el-fan...
        Vit KTM FE 350 2019
        ----------------------------
        KTM 350 EXC-F Six Days 2014
        KTM 300 EXC Six Days 2013
        KTM 450 EXC-R 2008
        Suzuki 450 RM-Z 2008
        KTM 450 EXC-R 2008
        KTM 250 SX/F 2007
        KTM 450 EXC-R Factory 2007
        KTM 450 EXC-R 2006
        KTM 250 EXC 2004
        KTM 250 EXC 2000
        KTM 200 EXC 2000

        Comment


          Nu när E-XC generation II säljs för 79 900:- i Västsverige börjar man ju onekligen bli intresserad.
          Någon som, med erfarenhet, kan berätta om den är mer fullvärdig för enduro?

          Här är en annan hoj som verkar vara lätt att tvätta. :)
          Kolla efter 1:20. Någon som vet mer om denna ryska hoj?
          https://robbreport.com/motors/motorc...Y64DmEO9Vh5oyM

          Comment


            Originally posted by Newlund View Post
            Nu när E-XC generation II säljs för 79 900:- i Västsverige börjar man ju onekligen bli intresserad.
            Någon som, med erfarenhet, kan berätta om den är mer fullvärdig för enduro?
            Det är väl bara batteriet dom uppgraderade? Chassit är ju fortfarande lite under-sized, fjädring är klenare och bromsarna är från en 85-kubikare. Nu har ju polaren gått över till en Alta och har bara KTMn som reservhoj men det "nya" batteriet räckte ju cirka 45 minuter har jag för mig (så klart beroende på körning, men enduro).

            Vit KTM FE 350 2019
            ----------------------------
            KTM 350 EXC-F Six Days 2014
            KTM 300 EXC Six Days 2013
            KTM 450 EXC-R 2008
            Suzuki 450 RM-Z 2008
            KTM 450 EXC-R 2008
            KTM 250 SX/F 2007
            KTM 450 EXC-R Factory 2007
            KTM 450 EXC-R 2006
            KTM 250 EXC 2004
            KTM 250 EXC 2000
            KTM 200 EXC 2000

            Comment


              Originally posted by KTMmarkus View Post

              Det är väl bara batteriet dom uppgraderade? Chassit är ju fortfarande lite under-sized, fjädring är klenare och bromsarna är från en 85-kubikare. Nu har ju polaren gått över till en Alta och har bara KTMn som reservhoj men det "nya" batteriet räckte ju cirka 45 minuter har jag för mig (så klart beroende på körning, men enduro).
              Nej, det är väl bättre broms(-ar) och kraftigare framgaffel med?

              Comment


                Originally posted by Newlund View Post

                Nej, det är väl bättre broms(-ar) och kraftigare framgaffel med?
                Det kanske stämmer? Jag lät nog säkrare än vad jag tänkte låta, är inte så insatt. Väldigt väldigt väldigt behövligt i sådana fall!
                Vit KTM FE 350 2019
                ----------------------------
                KTM 350 EXC-F Six Days 2014
                KTM 300 EXC Six Days 2013
                KTM 450 EXC-R 2008
                Suzuki 450 RM-Z 2008
                KTM 450 EXC-R 2008
                KTM 250 SX/F 2007
                KTM 450 EXC-R Factory 2007
                KTM 450 EXC-R 2006
                KTM 250 EXC 2004
                KTM 250 EXC 2000
                KTM 200 EXC 2000

                Comment


                  Generation II har litet annan plast, små ändringar i ramen, Xplor fjädring och ett par kW mer effekt (på läge 3).

                  Jag har köpt en ny -19. Har nu två 3,9 kW batterier att byta med, Öhlins fjädring fram och bak, led-belysning, mm. Bromsarna är dock desamma som tidigare. Har köpt ett MotoMaster bromsok som jag skall komplettera med bak.

                  Ser nu fram mot riktig vinter och snö o is i endurobanorna!

                  Anders J.

                  Click image for larger version

Name:	freeride -19_3.PNG
Views:	411
Size:	1.00 MB
ID:	998864
                  Det handlar inte om hur gammal man är utan hur man är gammal.

                  Comment


                    Originally posted by Anders J. View Post
                    Generation II har litet annan plast, små ändringar i ramen, Xplor fjädring och ett par kW mer effekt (på läge 3).

                    Jag har köpt en ny -19. Har nu två 3,9 kW batterier att byta med, Öhlins fjädring fram och bak, led-belysning, mm. Bromsarna är dock desamma som tidigare. Har köpt ett MotoMaster bromsok som jag skall komplettera med bak.

                    Ser nu fram mot riktig vinter och snö o is i endurobanorna!

                    Anders J.
                    Bara det inte blir snöspår... Min bekanta kom knappt ett varv (10 mins varv typ) när det var lite halvlöst snöspår... ;) Xplor säger du, men är den grövre? (gaffeln)
                    Vit KTM FE 350 2019
                    ----------------------------
                    KTM 350 EXC-F Six Days 2014
                    KTM 300 EXC Six Days 2013
                    KTM 450 EXC-R 2008
                    Suzuki 450 RM-Z 2008
                    KTM 450 EXC-R 2008
                    KTM 250 SX/F 2007
                    KTM 450 EXC-R Factory 2007
                    KTM 450 EXC-R 2006
                    KTM 250 EXC 2004
                    KTM 250 EXC 2000
                    KTM 200 EXC 2000

                    Comment


                      Din bekanta hade nog ett dåligt batteri. Jag kunde köra betydligt mer i snön med den gamla hojen (och den hade bara 2,6 kWh batteri).

                      Xplor-gaffeln på den nya Freeriden är 43 mm, så den är inte grövre.

                      Click image for larger version

Name:	freeride_190317.PNG
Views:	370
Size:	978.3 KB
ID:	998876
                      Det handlar inte om hur gammal man är utan hur man är gammal.

                      Comment


                        Köpte en sprillans ny igår.
                        Körde 30 minuter idag och jag var görlycklig.
                        Sedan stannade den mitt i skogen med felmeddelande 4-2. Nollade sig inte själv. Sedan blev den 4-4 och den dog helt.
                        Laddade 12 V batteriet och då kvarstår 4-2 felmeddelandet. Sensor för polhjulet.
                        Det blir reklamation i morgon med förhoppning av tillmötesgående hos C&E i Kållered.

                        Någon med erfarenhet som känner igen sig och kan förklara?

                        Tack på förhand

                        Jag svarar själv:
                        Det var en sensor i motorn som lagt av. Inget vanligt alls, tydligen. Kopplades upp mot KTM-tekniker av meken på C&E i Kållered som bekräftade felet. Heder åt C&E som transporterade moppen åt mig så jag slapp köra t/r 10 mil 2ggr.

                        > 1h fulkörning idag. Latjo!!
                        Last edited by Newlund; 05-29-2020, 09:06 PM.

                        Comment


                          Originally posted by Anders J. View Post
                          Din bekanta hade nog ett dåligt batteri. Jag kunde köra betydligt mer i snön med den gamla hojen (och den hade bara 2,6 kWh batteri).

                          Xplor-gaffeln på den nya Freeriden är 43 mm, så den är inte grövre.

                          Click image for larger version

Name:	freeride_190317.PNG
Views:	370
Size:	978.3 KB
ID:	998876
                          Nu blev det sent svar här... men nej.

                          Han kör ju Alta idag och den har samma svaghet när snöspåren blir för lösa. Det varvet vi har öppet på vintern tar 10 minuter när det rullar på någorlunda. Han hade 3 batterier till den hojen och det var likadant med alla när det blev för tungt i spåren.

                          Det här är alltså samma batterier som uppfyllde förväntningarna på sommaren efter dessa vintrar...

                          Det är ju ingen hemlighet att elmotorer inte hanterar sådan belastning värst bra i längden - till exempel därför det är måttligt effektivt att dra släp med en Tesla.
                          Vit KTM FE 350 2019
                          ----------------------------
                          KTM 350 EXC-F Six Days 2014
                          KTM 300 EXC Six Days 2013
                          KTM 450 EXC-R 2008
                          Suzuki 450 RM-Z 2008
                          KTM 450 EXC-R 2008
                          KTM 250 SX/F 2007
                          KTM 450 EXC-R Factory 2007
                          KTM 450 EXC-R 2006
                          KTM 250 EXC 2004
                          KTM 250 EXC 2000
                          KTM 200 EXC 2000

                          Comment

                          Working...
                          X