Announcement

Collapse
No announcement yet.

"Huskyberg-tråden" Husqvarna 4t 2014-framåt

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

"Huskyberg-tråden" Husqvarna 4t 2014-framåt

Vi har väl de flesta varit med och spekulerat om sammanslagningen av de från början svenska hojmärkena, via gökurslandet, som blivit en och samma igen, äntligen?

I vilket fall tycker jag de 200 inläggen i ovan hänvisad tråd inte tillför så mycket till nu eftersom facit står i mitt garage.

När julen är mindre än två veckor bort och mången timme av slö familjetid ska slås ihjäl kan det väl passa ypperligt att drömma sig bort om en eventuellt ny hoj.

Min vana trogen har jag klätt av hojjen och kollat genom hur saker sitter, kompletterat med fett där sånt saknas, dragit fram till hjälmljus och allt annat som man lärt sig genom åren.

Kommer posta alla dessa bilder och lägga kommentarer löpande här i första inlägget.

Just min hoj blev en 450 enduro och får ersätta förra årets kärlek, FE250 Husan. Varför dte blev såhär var dels för att prova något annat, samt att 450:in iår var lika bra som 350 (utifrån mitt tycke), fast med lite mer attityd.

Intryck:
    Plasten är samma som på Husa från 13, fast den är vit.
    Elhärvan bakom lyset är omgjord och inte lika klumpig
    Kamkedjesträckaren har man gjort mekanisk igen, bra tyckte meken. (eller har 450 haft det länge?)

Att köra:
    Det är en Husaberg och det känns så, undantaget är fjädringen som jag upplever gör att bakhjulet bettar i bättre i underlaget samt inte all har samma tendens att slå genom på crossbana. Ej skogstränad än. Känns lovande.
    Motorn är en klass för sig. Bra tryck men ändå silkeslen om man vill det. Hur mycket, eller hur lite man vill ha, så finns det. Liknande undre register som vinkelhusorna hade, fast med mer på topp.

Just mitt exemplar hade klockskojjarna skadat svingen på så det tog sin lilla extra tid att få och nu efter 1h på crossbana upptäcker vi att gaffelbenen inte är lika långa längre. Någon på WP har snålat på Loctight och returbenets innehåll har delat på sig och skadats. Reklamation pågår *suck*

//J
    Attached Files
    Last edited by S-näs; 12-11-2013, 09:36 PM.
    Övrabyar'n KTM 350 SXF -16
    Gökuret KTM 350 SXF -12
    Smygrökarn KTM 125 EXC -04

Blurren: Yamaha DT125 10V -82

The road to success is not a path you find - It's a trail you blaze.

Grattis till din nya "Huskatoomberg" :)

Comment

Tack för mycket intressant läsning S-näs. Tråkigt med framgaffeln, hoppas det löser sig snabbt. Hojen måste ha blivit skum att köra med olika längt på gaffelbenen va?

Jag tycker att designen och "nya färgsättningen" av denna "huskyberg" är riktigt riktigt lyckad, men det är en sak i designen som stör mig och det är locket till luftburken/sidonummerplåten på vänster sida. Tycker inte linjerna stämmer mot tank/kylvingar och ram utan det är ett stort plaststycke som liksom bara står ut där...annars är den sjukt snygg. Gillar den vita färgen på ram och plast. Jag skulle dock försöka fixa något plastskydd som skyddar ramen nere vid svingaxelns infästning. Färgen lär nötas bort rätt fort där tror jag.

Är det någon skillnad på fastsättningen av luftfiltret som man läst är lite slapp på Husaberg 2013? Har hela luftburken blivit styvare?

Var det för lite fett i alla lagren? intressant info då jag lurar på nyköp av KTM/Husqvarana kommande år :)

Jag fattar det som att du provkört både 350 och 450 innan köp. Kan du beskriva skillnaden. Är 450:in mycket bökigare i skogen? Lockar lite med 450:i om man skall tuffa runt på crossbana som amatör och "short shifta" sig runt banan :)

Det vore jättekul om du fortsätter rapportera dina erfarenheter allteftersom timmarna rullar på.

Mvh,
      Erik

Comment

Många detaljer är väldigt lika Ktm oxå ser man..... Ser nice ut... Hoppas den är lika bra i skogen som den ser ut....

Kanske dags att gå över till Husqvarna igen.... När man hade Husqvarna så kallades dom ju Qvarna kort å gott.... Husky sa man på andra sidan pölen då.....

Comment

Hmmm nu är ju KTM österikiskt och det är väl Schweiz som är kända för sina ur/gökur, eller???

I vilket fall som helst så är det en riktigt snygghoj även om jag har lite problem med den vita färgen... ;) Ju mer detaljbilder man ser av olika märken, desto mer lika blir de. Jämför med min Beta och hela svingen och länkaget är sjukt likt (vem som har titta på vem har jag ingen aning om).

Grattis till nya hojen och God Jul! ;)

/Zappa
          "I trust your trust in me to misstrust you" ~Fish

Comment

Tack!

Man gör säkert gökur i Österike med :)

Visst har jag testat de andra, eller nästan i alla fall. Keva (Hässleholm/Finja) brukar ha gästspel från Husa och GG och det missas inte. Brukar passa på att hänga på låset och prova hela modellprogrammet. Kör efter devisen att den hoj jag trivs med bäst där får bli nästa hoj, när det blir dags. Förra året en 250f, iår en 450. Båda åren skulle det blivit en 350 men på något vis saknar den lite av den känslan jag vill ha. På ett sätt saknar den "själ". Mellanmjölkshoj, kan man kalla den. Till iår hade även 450;in blivit ett snäpp snällare i sin karaktär så då fick det bli att åka storcykel igen.

Luftburken har man behållt men det verkar som man åtminstone styvat upp något mått så filtret hålls lite bättre på plats. Synd man inte kör på KTM:s variant med stål, funkar bättre.

Skillnaden mellan 450 vs 250 är främst levande massan, det är påtagligt. Inte så att den är jobbigt att kasta runt träden, man får kanske bara vara lite mer betämd. Det som är däremot är stabiliteten på stenrakorna. På 250:in ville jag ha styrdämpare nästan direkt men på denna är jag inte lika säker. Noteras ska att jag, pga reklamationen, kör 13-gaffeln, så det är inet shimsning etc som är skillnaden utan hojjen. Av samma anledning fick jag inte prova nya 14-gaffeln i skogen, den som man hört ska vara bättre. (Om någon vill ha shimsstacken nedskriven så ska jag snart ha det) Kraften är såklart en annan punkt, det syns var man kört och man ser på däcken att man kört.

På det hela taget är jag nöjd med cykeln, den går dit jag vill, har lite mer känsla än 350:in, lite mer vrid än 250:in och länkaget ger den lite bättre bett.

Det sitter den gamla bakaxeln på också, ifall någon var orolig att crossens grövre axel skulle hängt med svingen.

Övrigt så har man ändrat lite på säkringsboxen under sadeln och en del andra småsaker. Skulle tro det är exakt samma som på Husa.

/J
            Gökuret KTM 350 SXF -12

Comment

Nu är det snart uppe på 8h och 14-gaffeln skogsprovad. Känns inte lika bra på stenskrävlet än men så har jag inte rattat färdigt än. Provade köra samma utväxling som crossen med 14/50 men det fanns en bra anledning till 14/52 och det passar cykeln bättre i skogen med min körstil (org drevning).

Motorsvaret är precis som jag vill ha det (trots helt org mappning utan ens mapswitch). Vill man ha drag så vrids rullen lite extra, vill man smyga så går det fint.

Provlade hojjen och konstaterar att nya handtagsskydden som är monterade inte var något vidare. För hård plast som inte böjer sig tillräckligt utan spricker och blir vass. Tyvärr passar inte 13-skydden eftersom det sitter annan bromspump och skruvarna har annan delning till musöredelen.

Är det någon annan som upplevt samma sak? Sitter ju ändå samma på både Husa och Ktm.

Kanonhoj i övrigt som är sammarbetsvillig så gott som överallt.

//J
              Gökuret KTM 350 SXF -12

Comment

Håller helt med om original handtagsskydden. Efter provkörningen på Glimmingen så ligger det sån plast överallt. Har fått för mig att krökarna är väldigt mjuka också.

Comment

Vilka mer än Karlströms har webshop på Husqvarnadelar? *Varan jag söker ha hemma helst till helgen är slut i lager

//J
                  Gökuret KTM 350 SXF -12

Comment

S-näs:, testade du 250:n oxå? Årsmodell -14 ska vara byggd på 350 motorn, var det skillnad mot den du hade?(250 FE -13).

Comment

Originally posted by Nicke68 View Post
                      S-näs:, testade du 250:n oxå? Årsmodell -14 ska vara byggd på 350 motorn, var det skillnad mot den du hade?(250 FE -13).
                      Visst gjorde jag det. Jag tyckte att jag kännde igen mig helt och att det var i princip samma. Dock ska sägas att jag: 1: Inte hade med mig min egna hoj att jämföra med. 2: Bara testade på en stubbana. 3:Alltid körde min med mappning "advance".

Så kanske att det är lite mer i standardmappningen som liknar advance på 13:en men i övrigt var det inget jag tänkte på.

Noteras med Huskyberg är att det är en annan shimsning, framförallt i gaffeln. Detta är jag faktiskt inte nöjd med och upplever den betydligt mer stötig än 13 (som jag verkligen gillade). Ska prova att gå ner lite i oljemängd.

Håller på med min 450 och experimenterar men har inte kommit "fram" helt än, tyvärr.
                      Annat styre och mapswitch är gjort och nu är det bara att få ordning på gaffeln kvar. Fin på crossbana men stötig i skogen (provade som sagt med 13 gaffeln och den var suverän i skogen på 450:in)

Mer om detta sen. 15h på mätarn.

//J
                      Gökuret KTM 350 SXF -12

Comment

Hej, dålig aktivitet i denna tråd. Efter en dag i Enköping och enduro WM så har jag sett massor med Husqvarnor. Vad har ni för erfarenheter, brister och service.

// tobias

Comment

Njäe, det är ju en Vit Husaberg med länkage. I vanlig ordning mördar man kabeln till hastighetsmätaren, uppe vid bromspumpen.

I mitt fall blev det styvare fjädrar F+B och nu går den bra tom på crossbana. Har en del testande kvar i skogen men helt ok redan. Inte helt som 13:en men ändå.

/J
                          Gökuret KTM 350 SXF -12

Comment

Vad har ni för Hasplåt på era Husqvarnor?
                            Många tillverkare verkar skilja på hasplåtarna mellan KTM 350 EXC och Husqvarna FE 350. Kan verkligen länkaget störa hasplåtens montering? Eller har Husqvarnan en annan ram-utformning baktill?
                            Jag var ruggigt nöjd med den plasthasplåt jag hade på min gamla -09a (EXC 400) då den var lite mer heltäckande än de hasplåtar som sitter standard på dagens hojjar. Så jag har beställt en TM-Designs i plast till Husqvarnan i hopp om att den ska vara bra. Tyvärr verkar dom aldrig komma in i lager hos EMX/Karlströms, så jag måste fundera på alternativ. Eller är det nån som har en org. hasplåt jag kan köpa tills jag får TM-Designs?

/ Johan

Comment

Då var jag också lycklig ägare till en Husqvarna. Blev en FE 350 -14 med väldigt få timmar på räknaren. 4CS-gafflana har jag gjort mig av med och monterat på mina cone valve-gafflar från den förra cykeln istället. Ska bli riktigt spännande att få prova den snart! Har inte kört en meter än faktiskt...

Comment

Working...
                              X