Announcement

Collapse
No announcement yet.

2014 Yamaha 250 YZF

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

2014 Yamaha 250 YZF

Ledsnade lite på KTM/Husaberg/Husqvarna träsket efter några stycken i rad, och mindes att jag trots allt trivdes rätt bra på min 250 CRF som jag började med för några år sen, och det nya chassiet på KTM har jag aldrig blivit vän med alls, roligaste hojen jag haft var en beggad -08 250 sxf jag köpte av "mattan" och jag har inget behov av en reggad hoj så ny japanare stod på listan.

Yamman har jag sneglat på länge och den nya med bakvänd topp och insprut var högintressant och när provkörningen på Arlanda var tog jag mig dit, provade och beställde.
    Igår fick jag hämta hem den :) eftersom cross inte står högst på listan tog jag hem ett SM Pro hjulset 18/21 hasplåt och kylarskydd på en gång för att göra den lite mer skogsvänlig.

Den har redan 7,5 liters tank orginal och på en insprutad 4 taktare ska det räcka för de flesta tävlingarna jag siktar på förutom Ränne och GGN..

Förhoppningsvis premiär på Luciaracet i Haninge den 15:e och jag tänkte uppdatera vad jag tycker om den i endurospåret framöver.

Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	109.1 KB
ID:	872292

Grattis och lycka till!

Att man äntligen klev in i modern tid och fick dit insprut är ju en klar fördel.

Blir det fjädringstweak också?

/J
    Övrabyar'n KTM 350 SXF -16
    Gökuret KTM 350 SXF -12
    Smygrökarn KTM 125 EXC -04

Blurren: Yamaha DT125 10V -82

The road to success is not a path you find - It's a trail you blaze.

Comment

Tack, jo insprutet är ju efterlängtat på yamma 250.

Någon form av fjädringstweak är nog ett måste, åtminståne fram.

Comment

Min plan är att köpa en begagnad om ett år. Ska bli intressant att höra hur du får till den som endurohoj.
        Gillar kvalitén på Yamaha och tror att 250 med nya chassit o motor måste bli grym.
        Åker 450 med sprut nu och det funkar bra men den är lite väl arg för skogen.

Comment

Har provat lite nu, tycker den känns mycket fin,
          trodde fjädringen skulle vara alladeles för hård, men även om den känns lite stötig så ger den bra självförtroende när farten ökar och den är mycket stabil hela hojen...största böket för en halvlam gubbtjyv är avsaknaden av Rekluse, men det går ju att ordna senare..

Ser fram mot Luciaracet på Söndag :)

Click image for larger version

Name:	yzf250.jpg
Views:	1
Size:	165.0 KB
ID:	841767

Comment

Härligt med ny hoj kan jag tänka mig, grattis.

Jag har läst och sett lite om nya Yamaha och dom ska tydligen vara riktig fina med mycket lägre och mer centrerad tyngdpunkt bl.a. Men, det jag undrar är hur reservdelspriserna står sig? Som jag har fått det förklarat för mig är det inte ovanligt med en väldans massa pengar förvarenda pinal, stämmer det?

Comment

Originally posted by caddielack View Post
              Har provat lite nu, tycker den känns mycket fin,
              trodde fjädringen skulle vara alladeles för hård, men även om den känns lite stötig
              Man lurar sig lätt. Tycker största skillnaden är som du säger med stötigheten, annars helt ok.

Ser fint ut, Lycka till!

/J
              Övrabyar'n KTM 350 SXF -16
              Gökuret KTM 350 SXF -12
              Smygrökarn KTM 125 EXC -04

Blurren: Yamaha DT125 10V -82

The road to success is not a path you find - It's a trail you blaze.

Comment

Ser fin och smidig ut den där! Och blå kedja ger ju säkert 4 hästar till.
                Faster, faster - until the thrill of speed overcomes the fear of death.
                950SE, the answer to the question nobody was asking.

Comment

Finns det blå kedja måste man ju köpa den, finns röda, gröna, gula osv.. Bra kvalitet RK X-rings kedja..

Comment

Vad snygg den blev med svarta fälgar som har korrekt storlek!

Comment

Måste säga att jag är inne på din linje Caddielack. Att endurokonvertera en japs. När de verkar vara så sena eller ointresserade av att släppa rena enduros och man trivs så bra på japanska hojjar, så vad ska man göra?
                      Frågan är bara vad som man skall ge sig på. Honda, Kawa eller din linje? Väldigt stilren och snygg hojj caddielack. Ser fram mot mera utlåtanden.
                      Hur är det, är den möjlig att regga?
                      Jag är inte trångsynt. Jag gillar både country och western

Comment

Jag ser flera fördelar med enduromoddad cross, jag gillar den täta växellådan bättre, det är mer drag både i botten och på topp, fjädringen funkar bättre eller lika dåligt/bra, den är billigare att köpa och det man lägger till är sånt man vill ha och inte sånt man får skruva bort..nackdel är ström om man vill åka mörker, vilket jag inte är intresserad av ändå.

En anledning är också att jag inte vill ha eller behöver en reggad hoj, så jag har inte kollar upp det, men är ganska säker på att det ska gå.

Comment

Originally posted by caddielack View Post
                          Jag ser flera fördelar med enduromoddad cross, jag gillar den täta växellådan bättre, det är mer drag både i botten och på topp, fjädringen funkar bättre eller lika dåligt/bra, den är billigare att köpa och det man lägger till är sånt man vill ha och inte sånt man får skruva bort..nackdel är ström om man vill åka mörker, vilket jag inte är intresserad av ändå.

En anledning är också att jag inte vill ha eller behöver en reggad hoj, så jag har inte kollar upp det, men är ganska säker på att det ska gå.
                          På 450n med sprut ska det tydligen gå att köra belysning från befintligt elsystem, borde vara samma på 250. Det enda är att man inte kan starta med belysningen på, sprutet måste ha all effekt när man kickar.
                          Finns tråd om detta på Thumpertalk
                          Kollade upp och det lär bara finnas 35W att använda.
                          http://www.bajadesigns.com/Resources...STRUCTIONS.pdf
                          Last edited by EE; 12-13-2013, 10:29 AM.

Comment

har hört och märkt att yzf450 -14 är lite för snålt ställda på bensin. vet inte om det stämmer med 250 också men dom låter som dom inte får tillräckligt! bara ett tips!

Comment

Puh å fy f-n!
                              Haninges endurospår på ny hoj utan Rekluse var ingen lek.

Undrar hur många kärringstopp jag fått :)

Annars tycker jag hojen funkar bra, blir bra när jag vant mig (eller hostat upp några tusen för en koppling)

Comment

Working...
                              X