Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM/Husa 450/500/501 - Tråden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ktm Peter
    replied
    Mazzokie
    Jag hade en exc 530 2009 i ca 7 år, hade den till både enduro och gruskörning.
    Hade aldrig några problem och blev heller aldrig stående i någon buske, kan starkt rekommendera 450 och 530.
    Det viktigaste är att du försöker hitta en som är omskött och servad regelbundet.

    Skickat från min SM-A505FN via Tapatalk

    Leave a comment:


  • Mazzokie
    replied
    Har haft en Husaberg 600 , 1995 som jag kört enduro med i 10 år.
    Har bestämt mig för att skaffa en annan och tänkte mig en KTM 450, 2010 för ca 20000.
    Vad tror ni om det, eller finns det en pålitligare årsmodell lite äldre eller lite nyare?
    Jag älskar pålitliga motorer med mycket botten som glad motionär på 75kg( 189 cm)
    det är kul att att försöka tygla ett kraftpaket på endurobana.
    Istället för en smidig hoj så vill jag i teorin, vet att gamla grejer kan braka ihop ändå, ha något som kanske håller, 2- takt går bort pga slitage.
    Jag vill inte lägga tid och pengar på att serva och renovera.
    Husabergen har jag inte renoverat, inte bytt kamkedja, inte bytt kolv, inte justerat ventiler.
    Jag har gjort väldigt mycket annat och mot alla odds fungerar den fortfarande, men den är för utnött så den är för farlig för att köra hårt med.

    Leave a comment:


  • Nomad
    replied
    Originally posted by Slup View Post
    Måste fråga så jag lär mig något ... varför då ?

    Tycker orginal dämparn funkar väldigt bra ljudmässigt, inte alls nåt hyperdämpat mesigt ljud utan alldeles lagom. Hoppas du på mer hp ... vad kan man tjäna på en FMF ? Är det vikten, stor skillnad ?

    Polarn har en FMF slipon & jag har svårt att höra någon jätteskillnad så jag skulle inte investera med bara ljudet i åtanke.
    Klicka här för att lyssna på skillnaden mellan original och FMF Factory 4.1 RCT slipon utan dB-killer på en 2018 KTM 500 EXC-F Six Days vid acceleration, det är markant skillnad. Förutom ljudet får man också lite bättre effekt och vrid genom hela registret samt så blir hojen lite lättare. Bara ljudet är väl värt pengarna det kostar, enligt mig.
    Last edited by Nomad; 08-10-2018, 11:12 PM.

    Leave a comment:


  • Nora-Mikael
    replied
    Originally posted by Blutor View Post
    Rackarns.

    Hur är skarven gjord?
    Svårt att säga då själva skarvhylsan är nästanhelt bortoxiderad. Utanpå skarven var det en bit svart krympslang.Click image for larger version

Name:	IMG_20180702_134355.jpg
Views:	2
Size:	726.6 KB
ID:	851369

    Leave a comment:


  • Blutor
    replied
    Rackarns.

    Hur är skarven gjord?

    Leave a comment:


  • Nora-Mikael
    replied
    När jag i alla fall skruvade med kolvringsbytet passade jag på att plocka ner bakramen mest för att kunna tvätta ordentligt. När jag satte ihop hojen och skulle provstarta slog inte huvudrelät till, ett av de två som sitter gömda inne i luftburken. Startmotorn snurrade men inte bränslepump mm. Operation felsökning, hade som tur en liknade hnj att mäta på. Visade sig att svart/vit kabel till relät från CDI som ska växla från + till 0 inte gjorde det. Ohmmätte mellan CDI-kontakt och relät, ingen kontakt. Visade sig att man skarvat kabeln vid nymontering och nu hade fukt kommit in i skarven och korrosionen var ett faktum. Det är andra gången jag hittat fullständigt omotiverade skarvar mitt i kabelstammen.
    Click image for larger version

Name:	IMG_20180702_134023.jpg
Views:	1
Size:	825.8 KB
ID:	851366Click image for larger version

Name:	IMG_20180702_134151.jpg
Views:	1
Size:	787.3 KB
ID:	851367Click image for larger version

Name:	IMG_20180702_134355.jpg
Views:	2
Size:	726.6 KB
ID:	851368

    Leave a comment:


  • JPT
    replied
    Skönt å se att de finns folk som inte har "kolvbytarhysteri"..

    Leave a comment:


  • Nora-Mikael
    replied
    Kolvringsbyte vid 300 tim på 2014 Husa FE501. Hojen började blåröka mer och mer. Rev isär och konstaterade stort gap 2,1mm på oljeringen, compringen OK, 0,6mm gap. Eftersom jag är allergisk mot omotiverade kolvbyten blev det nya ringar och packningar. Plockade ur ventilerna, förutom sot från oljan var de helt OK. Kollade ventilspel, fick gå upp 0,05 på ett schims annars ingen åtgärd.
    Med nya ringar blev gapet 0,3 - 0,35 på både komp- och oljering. Honade cylindern lite försiktigt, var väldigt blank. Nu kör vi snart igen.

    Leave a comment:


  • rockstone
    replied
    Någon som sitter på Husq 501 2017 Elschema?
    EDIT: Repair Manual innehållandes elschemat fanns att köpa för 10$ i pdf. https://kristofsx.com/
    men nu kan ju faktiskt jag bjuda på den om nån är intresserad.
    Last edited by rockstone; 04-18-2018, 05:10 PM.

    Leave a comment:


  • JockeJ
    replied
    KTM/Husa 450/500/501 - Tråden

    Hej, kan någon tipsa mig om bensinpump som ska passa i orginaltanken på en 2017 500 exc 6-D?
    Helst billigare än orginal då[emoji4]
    Jag har flyttat org.pumpen till en större tank, och vill kunna byta smidigt om behov uppstår.

    Jag skulle även vilja få hjälp med vilket blybatteri som passar.
    Som Rockstone också skrev så är den segstartad i kylan, och vintersäsongen står

    Tack på förhand.

    Leave a comment:


  • roberts
    replied
    Originally posted by rockstone View Post
    Ok!

    Har inte hunnit köra nåt förutom runt kvarteret, Men nu fattar jag :)

    Tack för svaret.
    Skaffa ett shorai batteri med lite högre cca så märker du stor skillnad

    Leave a comment:


  • rockstone
    replied
    Ok!

    Har inte hunnit köra nåt förutom runt kvarteret, Men nu fattar jag :)

    Tack för svaret.

    Leave a comment:


  • Bearwood
    replied
    Originally posted by rockstone View Post
    Pecis införskaffat en husa 501 2017, Lite ledsen vid kallstart. Någon med tips på vad det kan vara? ej felsökt något.
    Om det är kallt kan Li-ion-batteriet verka lite trött. Då ska man enl instruktion köra den på starten 5s och vänta en stund, sedan göra samma procedur igen. Detta värmer upp batteriet och det vaknar då till liv. Kör du med den gula kallstartknappen intryckt förresten?

    https://www.youtube.com/watch?v=aLS6iut15TA

    Leave a comment:


  • rockstone
    replied
    Pecis införskaffat en husa 501 2017, Lite ledsen vid kallstart. Någon med tips på vad det kan vara? ej felsökt något.

    Leave a comment:


  • Jakob_019
    replied
    Jag har monterat ett fmf 4.1 rct slipon på min 501. Undrar om någon har mappat om sin hoj när ni skaffat slipon?

    Minns att killen som la in "race" mappning efter att hojen strypts av då den var ny sa att de fanns en map för slipon men som såg likadan ut som den han la in.
    Enligt han krävdes endast mappning om man hade helsystem.
    Hojen bra efter bytet
    ,den skillnad jag tycker mig märka är att den kan vara något rappare på höga varv. Hade önskat få den lite råare i mellan registret.

    Leave a comment:

Working...
X