Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM/Husa 450/500/501 - Tråden

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Tja 500 åkare... Detta med mappar hit o dit är trist, som jag fått förklarat där jag köpt min 500 exc -12 är att alla sv sålda hojar med "avstrypt mapp" (som alla hojar som säljs av ktm återförs. ska ha) är ecu:n "upplåst. Då kan man köpa en mapswitch o använda den. (håller med om att det är förjävligt att inte möjligheten finns org.) Då är det en justering av tändkurvan som mapswitchen gör. (väldigt liten)

Osså är det förjävligt att man inte kan göra nåt åt bränslebilden heller utan en ecu tool för hur mkt som helst eller jd jetting/powercommander osv... Nja, helt underbar hoj men lite störande att det blir så svårt/dyrt att justera biken.
    Last edited by ktmdavve; 03-28-2013, 11:36 PM.

Comment

Originally posted by ktmdavve View Post
      Tja 500 åkare... Detta med mappar hit o dit är trist, som jag fått förklarat där jag köpt min 500 exc -12 är att alla sv sålda hojar med "avstrypt mapp" (som alla hojar som säljs av ktm återförs. ska ha) är ecu:n "upplåst. Då kan man köpa en mapswitch o använda den. (håller med om att det är förjävligt att inte möjligheten finns org.) Då är det en justering av tändkurvan som mapswitchen gör. (väldigt liten)
      .
      Stämmer detta med mapswitch?
      Jag läser att vissa anser att det gör stor skillnad medan andra inte märker något alls. Jag äger en vanlig svensksåld KTM EXC 500 -12 men inte SIXDAYS så det finns inte någon mapswitch installerad original.
      Det jag undrar är då, om jag köper en av denna typen: http://www.24mx.se/motocross/p%7C193...elektronik/k7/
      kommer det då göra någon skillnad och räcker det med att bara koppla in eller behöver man fippla med något först?

Kört hojen en gång så länge, underbar maskin =)
      Gamla synder
      KTM 250 exc-f -08 orange styre
      KTM 250 exc-f -08 grått styre
      Gas Gas ec200 -08
      KTM exc 450 -05

Det nu något avstannade, sett ur dokumentationsperspektiv, projektet att bygga om en Wildstar
      http://www.customizers.se

Comment

Till 99% säker alla ktm/husa med insprut kan, med hjälp av mapswitch, ändra mellan tre förutbestämda mappningar: standard,soft och advanced. Att ändra mer än så kräver tillbehöret ECU-tool (eller vad det heter) men den klarar ändå bara att mappa om helt upplåsta ECU:er.

När man köper hoj får man den upplåst/avstrypt (för fulleffekt) mot att man skriver på ett intyg som ktm tagit fram där de frånskriver sig ansvar eftersom du nu har en racehoj med full effekt och som kanske inte klarar utsläppskrav, effektkrav och sådant. Köper man parallelimport är det väl värt att kolla om man får detta gjort eller om man får betala en handlare för den servicen.

@Rockabilly: Handla och bli nöjd!! Missa bara inte att blåsa rent efter tvätt och att köra med fuktutdrivande. Min kärvade efter 40h.

//J
        Övrabyar'n KTM 350 SXF -16
        Gökuret KTM 350 SXF -12
        Smygrökarn KTM 125 EXC -04

Blurren: Yamaha DT125 10V -82

The road to success is not a path you find - It's a trail you blaze.

Comment

Originally posted by S-näs View Post
          Till 99% säker alla ktm/husa med insprut kan, med hjälp av mapswitch, ändra mellan tre förutbestämda mappningar: standard,soft och advanced. Att ändra mer än så kräver tillbehöret ECU-tool (eller vad det heter) men den klarar ändå bara att mappa om helt upplåsta ECU:er.

När man köper hoj får man den upplåst/avstrypt (för fulleffekt) mot att man skriver på ett intyg som ktm tagit fram där de frånskriver sig ansvar eftersom du nu har en racehoj med full effekt och som kanske inte klarar utsläppskrav, effektkrav och sådant. Köper man parallelimport är det väl värt att kolla om man får detta gjort eller om man får betala en handlare för den servicen.

@Rockabilly: Handla och bli nöjd!! Missa bara inte att blåsa rent efter tvätt och att köra med fuktutdrivande. Min kärvade efter 40h.

//J
          Okej, jag handlade ju inte helt nytt så jag vet inte om den är upplåst eller ej, men som jag förstår dig så spelar det ingen roll om jag köper en mapswitch för då har jag möjligheten att själv sätta den i läget "upplåst" genom att ställa den i "wild"?

Tack för tips kring skötsel av den!
          Gamla synder
          Gas Gas ec200 -08
          KTM exc 450 -05

Det nu något avstannade, sett ur dokumentationsperspektiv, projektet att bygga om en Wildstar

Comment

Originally posted by Rockabilly View Post
            Okej, jag handlade ju inte helt nytt så jag vet inte om den är upplåst eller ej, men som jag förstår dig så spelar det ingen roll om jag köper en mapswitch för då har jag möjligheten att själv sätta den i läget "upplåst" genom att ställa den i "wild"?

Du missförstår. Är den bara avstrypt, vilket alla svensksålda troligen är så har du möjlighet att ändra karaktär med din mapswitch mellan standard och de andra två lägena. Vill du ändra mer får du låsa upp ECU:n och köpa dyra tillbehör.

Är jag otydlig?
            /J
            Övrabyar'n KTM 350 SXF -16
            Gökuret KTM 350 SXF -12
            Smygrökarn KTM 125 EXC -04

Blurren: Yamaha DT125 10V -82

The road to success is not a path you find - It's a trail you blaze.

Comment

Lite OT, men är du sugen så har jag en sprillans ny sådan ligger, för 600:- + frakt om det är intressant? Har även en bättre begagnad, 400:- + frakt? Skicka PM om det finns intresse.
              :)
              Metallsmak i munnen

Comment

Originally posted by S-näs View Post
                Du missförstår. Är den bara avstrypt, vilket alla svensksålda troligen är så har du möjlighet att ändra karaktär med din mapswitch mellan standard och de andra två lägena. Vill du ändra mer får du låsa upp ECU:n och köpa dyra tillbehör.

Är jag otydlig?
                /J
                Nej det är nog jag som är otydlig.
                Det var vad du skrev ovan som jag försökte få fram också
                Gamla synder
                Gas Gas ec200 -08
                KTM exc 450 -05

Comment

Nej det är nog jag som är otydlig.
                  Det var vad du skrev ovan som jag försökte få fram också
                  Jag tror inte du kommer märka någon större skillnad. Jag har trailtech varianten och den är inkopplad och jag har mätt att den ger rätt motstånd och allt, men jag märker knappt någon skillnad. På andra hojar med insprut och mapswitch (G450X och 690 Enduro) har jag märkt stor skillnad. Men för 600 är det nog värt det. Man skulle väl egentligen gå ihop några som har nyare KTM och köpa en user setting tool tllsammans. 5 000 är det inte värt, särskilt om det ska in i bänk också...

Bra att tråden vakna till liv. Är det någon som har kollat på slirkoppling? Alltså inte automat utan slir. Kör ju motard så det kunde vara kul men så är det ju med mycket. Suter kosta väl 6 500?
                  Det är töntigt med avåkningszoner.

Comment

Någon som för övrigt funderat på att lätta bort kick eller startmotor? Den starar ju sjukt lätt med båda alternativen och dumt att ha båda. Lättviktsbatteri gör väl mest men vad mer kan man fimpa bort?
                    Det är töntigt med avåkningszoner.

Comment

Var och tittade på en husaberg FE 450 igår, när man lägger i ettans växel så hugger den till lite, är det normalt?

Det här är alltså när jag står still med cykeln och kopplar, samt klickar i ettans växel, då rör sig cykeln lite grann när ettan hoppar i.

hade likadant på min KTM, men det var en välanvänd maskin. denna är i 40 000:- klassen och jag vill inte köpa nåt som är slut.

Comment

Fullt normalt
                        / Blutor

Comment

Originally posted by Jonatan View Post
                          Någon som för övrigt funderat på att lätta bort kick eller startmotor? Den starar ju sjukt lätt med båda alternativen och dumt att ha båda. Lättviktsbatteri gör väl mest men vad mer kan man fimpa bort?
                          Vikten på föraren...... Hahahaaaa
                          Man kör tills man e framme......
                          Eller bryter benet.......

Husqvarna FE 350-16
                          Husaberg RR570-11:a Dakar Edition

Comment

Originally posted by Talonen View Post
                            Vikten på föraren...... Hahahaaaa
                            Gäller de flesta av oss är jag rädd för....

Comment

Originally posted by Nora-Mikael View Post
                              Gäller de flesta av oss är jag rädd för....
                              Japp.... De är de som är de ironiska....
                              Folk skall jämt lätta biken?!?!
                              De e juh summan av förare Å mc som är intressant👍😃
                              Man kör tills man e framme......
                              Eller bryter benet.......

Husqvarna FE 350-16
                              Husaberg RR570-11:a Dakar Edition

Comment

Hej!

Har köpt en husaberg fe450 -09 nu, den som jag frågade om tidigare.
                                Vilken olja skall jag köra på ? fabrikat? har SBK racing nu men vill ha typ Castrol eller nån annan högkvalitetsolja, tips erfarenheter?

Comment

Working...
                                X