Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM/Husa 450/500/501 - Tråden

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by JPT View Post
    Trail Tech Map switch på styret å inget annat.... Å givetvis ingen insats i dämparen....

Ska väl funka lika bra me biltemas förr 1099:-... Den är mest prisvärd.... ;)
    Ok, men visst ställer man väl bara tändkurvan med den? Eller har ja missförstått det då?

Jag tänkte bara om den går lite magert annars. Det har nämnts i forum från staterna att de får en massa avgasknallar och att de går magert. Men vad jag förstått så är de även snålare ställda där pga de hårdare utsläppskraven.

Kör du själv med den kombon alltså Akra och mapswitch.

Sen går det väl en viss gräns för vad som menas med billigt. Jag menar så klart att man vill ha kvalitet och finish också och på de punkterna tycker jag inte FMF är sämre än Akra.
    Last edited by Bearwood; 01-17-2016, 09:14 PM.

Comment

Originally posted by Bearwood View Post
      Ok, men visst ställer man väl bara tändkurvan med den? Eller har ja missförstått det då?

Jag tänkte bara om den går lite magert annars. Det har nämnts i forum från staterna att de får en massa avgasknallar och att de går magert. Men vad jag förstått så är de även snålare ställda där pga de hårdare utsläppskraven.

Kör du själv med den kombon alltså Akra och mapswitch.

Sen går det väl en viss gräns för vad som menas med billigt. Jag menar så klart att man vill ha kvalitet och finish också och på de punkterna tycker jag inte FMF är sämre än Akra.

Hur de tekniskt funkar har jag inte koll på, vet att de är skillnad på alla 3 lägerna... Ktm:s egen har två lägen å för mig att man kan väljer org å vassare eller snällare å org... Vet inte hur man gör de... Trail Techs va bara koppla in....
      De där me mager inställning du läst om är de inte dom äldre me förgasare???

Comment

Du behöver nog inte lära dig något. Du vet ju redan vad som är bäst för dig och ditt välbefinnande. Varför komma med spydiga motfrågor för att du inte får ihop det i din världsbild?

Du har dina skäl till ditt val och jag mina till mitt val. Valet är fritt i ett fritt land och det är väl kanonbra att det är så. ;)

Jag ställde bara en fråga som jag hoppas att någon med egen erfarenhet i ämnet kunde svara på och det kanske det finns.
        Synd att du uppfattade min nyfikenhet som spydigt... inte alls meningen, ville bara veta fördelarna förutom ljudet. Men som du skriver, det är ett fritt land och du bestämmer själv om du vill dela med dig utav kunskap eller inte.
        Just for fun ... https://www.youtube.com/channel/UCHf...w=57&flow=list

Comment

Originally posted by Slup View Post
          Synd att du uppfattade min nyfikenhet som spydigt... inte alls meningen, ville bara veta fördelarna förutom ljudet. Men som du skriver, det är ett fritt land och du bestämmer själv om du vill dela med dig utav kunskap eller inte.
          Ja jag uppfattade det som spydigt i ditt sätt att ställa frågan som om du ville höra mig förklara något som ändå inte spelar någon roll då det knappt var någon skillnad i ljud som du uttryckte det.

Jag fick bara den känslan av hela din frågeställning. Men då var det kanske bara en inte helt ovanlig massuppfittning som så ofta sker på nätet när man kommunicerar i text. ;)

Sedan tror jag i vilket fall inte jag kan bistå med så värst mycket kunskap i ämnet. Jag är bara lite prylnördig och visst tycker jag att det ger lite djupare ljud allt, men det är min uppfattning.
          Sedan förändrar det ju motorns karaktär lite. Inte för att det egentligen behövs på en 500, men. :)
          Viktmässigt tror jag det blir ca 1,5kg mindre att släpa på.

Inget av det gör mig till en bättre förare, men trots att det är en hoj som ska nyttjas fullt ut och bli repig och allt som hör till en sådan hoj så gillar jag ändå att ha en massa lull lull bara för att. För sådan är jag.

Så, nu har jag gett min förklaring iaf så du vet. Men inte tror jag du blev så mycket klokare av den infon precis. ;)
          Last edited by Bearwood; 01-18-2016, 12:14 AM.

Comment

Hur de tekniskt funkar har jag inte koll på, vet att de är skillnad på alla 3 lägerna... Ktm:s egen har två lägen å för mig att man kan väljer org å vassare eller snällare å org... Vet inte hur man gör de... Trail Techs va bara koppla in....
            De där me mager inställning du läst om är de inte dom äldre me förgasare???
            Jag hade en sådan switch på den SX-F 350 jag hade innan, men jag tyckte mig inte märka någon markant skillnad. Kanske märks mer på en 500.
            Nä så vitt jag vet har aldrig 500 exc sålts med förgasare. Det var som jag sa att jag tror att det är för att insprutningen är magrare inställd i USA. Jag vet att de får hålla på och justera om TPS' n iaf för att de ska gå bra. De säljer t.o.m nåt verktyg för att kunna ställa in den enkelt.
            Det finns klipp på youtube där de säger att det där TPS-bekymret endast rör de hojar som säljs på USA-marknaden.

Men det jag undrade över rör inte bara tändkurvan utan om man måste uppdatera programvaran så att insprutningen ger mer soppa över hela registret. Om den blir till att gå magert med ett öppnare system så att den smäller vid avslag på gasen eller om den justerar bränsleblandningen automatiskt.

På de landsvägshojar jag haft har det inte behövt göras något åt mappningen. Men då sitter det ju också en lambda som kommunicerar med styrboxen så att den får rätt bränsleblandning.
            Last edited by Bearwood; 01-18-2016, 12:09 AM.

Comment

Jag hade en sådan switch på den SX-F 350 jag hade innan, men jag tyckte mig inte märka någon markant skillnad. Kanske märks mer på en 500.
              Nä så vitt jag vet har aldrig 500 exc sålts med förgasare. Det var som jag sa att jag tror att det är för att insprutningen är magrare inställd i USA. Jag vet att de får hålla på och justera om TPS' n iaf för att de ska gå bra. De säljer t.o.m nåt verktyg för att kunna ställa in den enkelt.
              Det finns klipp på youtube där de säger att det där TPS-bekymret endast rör de hojar som säljs på USA-marknaden.

Men det jag undrade över rör inte bara tändkurvan utan om man måste uppdatera programvaran så att insprutningen ger mer soppa över hela registret. Om den blir till att gå magert med ett öppnare system så att den smäller vid avslag på gasen eller om den justerar bränsleblandningen automatiskt.

På de landsvägshojar jag haft har det inte behövt göras något åt mappningen. Men då sitter det ju också en lambda som kommunicerar med styrboxen så att den får rätt bränsleblandning.

Menade dom äldre typ 530, dom me förgasare....

Skillnaden är inte som dag å natt, men den märks iaf...

Comment

Jag har en 500 6d -13.
                Hade en acra som låg o skräpade, så slängde på den på hojen ist för originalet.
                Jag får inga avgassmällar, men det syns på stiftet att den går magert med den på.
                Har insatsen kvar i dämparen.

Så en ommappning av soppan är inte fel om man ska byta bort originalprylarna.
                Metallsmak i munnen

Comment

Originally posted by Bommen View Post
                  Jag har en 500 6d -13.
                  Hade en acra som låg o skräpade, så slängde på den på hojen ist för originalet.
                  Jag får inga avgassmällar, men det syns på stiftet att den går magert med den på.
                  Har insatsen kvar i dämparen.

Så en ommappning av soppan är inte fel om man ska byta bort originalprylarna.
                  Tack så mycket. Det var ett sådant svar jag var ute efter från någon med erfarenhet i ämnet.
                  Last edited by Bearwood; 01-18-2016, 09:38 AM.

Comment

Tack så mycket. Det var ett sådant svar jag var ute efter från någon med erfarenhet i ämnet.

Kanon, då kan du ge en lägesrapport hur resultatet vart...

Comment

Kanon, då kan du ge en lägesrapport hur resultatet vart...
                      Ja det kommer jag göra. Ska bara bekanta mig ordentligt med hojen först innan jag monterar något annat avgas. Så man kan ge feedback på skillnaden.

Comment

Originally posted by Slup View Post
                        Blev himmla nöjd med nya ljuslösningen för min nya lillhoj så tänkte tipsa lite ... kan inget säga än om hållbarheten då den nyss kommit på men för 395 pix kan jag chansa lite :) Lampan köptes här http://www.arbetsbelysning.nu/shop/p...ysning/ekonomi finns i combo variant också, 4 spot & 4 flod, men jag valde alla som spot då det indikerades på firmans facebook sida att Combons ljuskägla bara var marginellt bredare men märkbart kortare än Spot.

Ville kunna demontera allt lätt för att kunna köra utan under den ljusare årstiden så en ställning av alu. L-profil från Bauhaus & ett paket om 4 vinkeljärn från Biltema fick bilda plattformen, infästningarna gjordes i innre styrfästet till KTM:s alu. barkbusters. Allt känns stadigt nog men behöver hårdtestas innan jag går i god för den ...

[ATTACH=CONFIG]82257[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]82254[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]82253[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]82252[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]82256[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]82255[/ATTACH]
                        Tack för tipset med bra bilder och allt. Jag och brorsan har letat efter ett vettigt extraljus till hojarna och detta verkade vara det mest prisvärda alternativet med bästa ljuset och minst bökigt att installera dessutom.

Det blev så att vi beställde ett varsitt.

Comment

Toppen, tack för det tipset.
                          Det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse

Comment

Hallå!! Bytte precis olja o packningar till kopplingen. För att den e svår o få i friläge. För att den inte frigör lamellerna riktigt. Hittade söndriga packning o söndrig o ring. O för lite olja i. Med detta bytt funkar det fortfarande likadant. Troligen va den ju inte mkt otät.. Utslagsfråga! Frågan lyder: hur är era husor med kopplingen. Kan du lägga i ettan, hålla nere kopplingen o rulla iväg? Eller iaf med lite motstånd fast så hjulet snurrar med lite motvilligt.
                            Tänkte ju köra i helgen. Så vill inte riva ut lamellerna o kanske med min normala klumpighet råka ta sönder kopplingkorgen om jag inte måste.
                            /Palle

Comment

Originally posted by polle View Post
                              Hallå!! Bytte precis olja o packningar till kopplingen. För att den e svår o få i friläge. För att den inte frigör lamellerna riktigt. Hittade söndriga packning o söndrig o ring. O för lite olja i. Med detta bytt funkar det fortfarande likadant. Troligen va den ju inte mkt otät.. Utslagsfråga! Frågan lyder: hur är era husor med kopplingen. Kan du lägga i ettan, hålla nere kopplingen o rulla iväg? Eller iaf med lite motstånd fast så hjulet snurrar med lite motvilligt.
                              Tänkte ju köra i helgen. Så vill inte riva ut lamellerna o kanske med min normala klumpighet råka ta sönder kopplingkorgen om jag inte måste.
                              Jag har märkt skillnad i kopplingen vid just frilägesletning, och det har ändrats med annan olja i motorn. Det är skillnad på olja och olja. Nu tänker jag inte sätta igång någon debatt om olika märken, dyra/billiga, viskositet, men det är ändå märkbara skillnader på olika oljor. Mitt gratis råd till dej är att pröva en annan olja.
                              Hoppas det löser sej för dej.

Comment

Går ju bra när han e varm. Så det låter troligt. Synd bara att jag precis köpte en 20 liters.
                                /Palle

Comment

Working...
                                X