Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM/Husa 450/500/501 - Tråden

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1423731016.002948.jpg
Views:	1
Size:	242.8 KB
ID:	847256Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1423731032.136048.jpg
Views:	1
Size:	191.5 KB
ID:	847257

Comment

Originally posted by Phille View Post
      [ATTACH]80083[/ATTACH][ATTACH]80084[/ATTACH]
      Tack Phille, å tack till tokig värmlänning som skickar heta sälfis.

Comment

Tjenare! jag vet inte om det här är helt rätt tråd att posta i, MEN, jag går i funderingar på att köpa en helt ny 450 EXC sixdays 2015, är det nån här som kör denna?
        Hojhistorik:
        KAWASAKI Z1000 -07
        KTM 640 Prestige -05
        SUZUKI GSX1100EF -84
        KX500 -93
        KTM 660 SMC - 04
        KX85 -96
        KTM SX 580 -04
        KXF 450 -08
        YZF 450 -07
        YZ250 -00
        YZ250 -91
        RM 250 -81
        m,m

Comment

Originally posted by Micke Vegh View Post
          Tjenare! jag vet inte om det här är helt rätt tråd att posta i, MEN, jag går i funderingar på att köpa en helt ny 450 EXC sixdays 2015, är det nån här som kör denna?
          Har precis införskaffat en sådan. Första provturen resulterade i kraftigt stuckad/vrickad fot. Nu har det gått 2 veckor å körsuget är enormt.

Comment

Hej igen.
            Jag har en liten fundering över drifttimmarna på 500/501 vad gäller driftsäkerheten. Hur länge har ni kört utan att behöva göra annat än service och då syftar jag på om ni drabbats av maskinella fel i motorn? Förutom kolvbyte har ni behövt riva hela motorn och byta vevlager och isf vid vilka timmar har denna åtgärd krävts?

Anledningen att jag undrar är ifall man skall våga köpa en med lite högre timtal säg t ex 150h och ändå kunna köra relativt problemfritt. Inget roligt att köpa en hoj med relativt många timmar för en relativt hög summa pengar om man ska åka på dyra motorrenovernigar det första man gör. Då kanske det slutar på samma summa som att köpa nytt eller nästan nytt iaf. Lite så jag tänker.
            Har egentligen tänkt att köpa flångnytt, men börjar även snegla på att hitta en lätt beg -14 -15.

Tack på förhand. // Björn

Comment

Hej Björn,

Kan tipsa dig om en kollegas Husaberg FE501-14, gått ca 8h i knapp gångtakt. Han har bestyckat den med allt inklusive värstingreklusen, aluhasplåt, cycra busters, lågsadel, kylarskydd etc. Du kan inte få ett bättre objekt för långsiktigt ägande utan problem för ett prisvärd peng. Kolla blocket, sattes ut igår.

Mvh/Dan

Comment

Kan det va så att KTMs nuvarande 450/500 är den bästa offroadhojen någonsin? Annars hade väl denna tråden varit mer aktiv om det strulat förmodar jag. Utgår ifrån att allt bara är frid å fröjd å att ägarna bara är ute å njuter av problemfritt ägande

Comment

Som nybliven ägare till en begagnad 450 -14 så kommer det säkert att komma lite "nybörjarfrågor".

Här kommer första:
                  Hur stort problem är de kopplingsdämpgummi som nämns här? http://www.hvamx.se/sv/blog/servicemeddelanden
                  Har sett lite om dom på adventurerider men här är det tyst.
                  Finns det något symptom som man kan hålla kolla på, eller är det bara att öppna och byta när lusten faller på?
                  Har du spik?

Comment

Originally posted by K J D View Post
                    Som nybliven ägare till en begagnad 450 -14 så kommer det säkert att komma lite "nybörjarfrågor".

Här kommer första:
                    Hur stort problem är de kopplingsdämpgummi som nämns här? http://www.hvamx.se/sv/blog/servicemeddelanden
                    Har sett lite om dom på adventurerider men här är det tyst.
                    Finns det något symptom som man kan hålla kolla på, eller är det bara att öppna och byta när lusten faller på?

Är inte svårare å byta än oljefilter... 120:- i kostnad är inte mycke heller, så varför changsa att inte byta alls... En som jag åker me har byt å dom såg hur fina ut som helst... Om man inte använder kopplingen mycke till att rycka upp hojen så blir belastningen på gummina mindre å då kan man nog säkert byta senare... Jag tänker inte byta vid 30 timmar utan lite senare....

Comment

Jag hade inte täkt att strunta i det om det nu är en känd svag punkt på motorn, hade nog mera tänkt att göra det på en gång så jag slipper tänka på det på en stund.
                      Finns det någon beskrivning på hur bytet år till?
                      Har du spik?

Comment

Originally posted by K J D View Post
                        Jag hade inte täkt att strunta i det om det nu är en känd svag punkt på motorn, hade nog mera tänkt att göra det på en gång så jag slipper tänka på det på en stund.
                        Finns det någon beskrivning på hur bytet år till?

Lägg hojen på sida, lossa kopplingskåpan, ta bort dom 6 st skruvarna som håller tryckplattan.. Ur me lameller å mellanskivor, plocka ur dom 6 st rören, lossa muttern till kopplingskorgen, ur me inre lamellcentrum... Akta brickan bakom, den kan följa me upp... Tryck isär insatsen å då har du gummi delarna framme...
                        När du monterar så lägg i gummina i inre lamellcentrum innan för då är det lättare att få ihop allt... Byt gärna låsbrickan till kopplings korgen, kostar bara 20:-... Dra åt me 8 kg i moment... Kolla innan i manualen för din hoj, kan vara olika...

Comment

Tack för informationen JPT, det där verkar ju inte omöjligt.
                          Har du spik?

Comment

Då jag lekt jordfräs med min Husa FE450-14 så behöver jag ersätta lite plast.
                            Är det original som gäller eller finns det eftermarknadsprylar med OK passform?
                            Tänkte mest på det kit 24Mx säljer för ungefär samma pengar som original kylarvingar kostar.
                            Finns det andra ställen att jaga plast på? Har bara kört vinkel-Husa innan och då är det enkelt för det finns inte eftermarknadsgrejer till dom.

Visst borde väl plast från Husqvarna 2014-2015 passa med, de ser i alla fall väldigt lika ut, någon som vet?

http://www.24mx.se/plastkit-racetech...erg-fe450-2014
                            Har du spik?

Comment

Jag köpte min 450FE -14 begagnad och tittade nu runt lite under sadel, kåpor o.s.v. och hittade något som verkar vara en Map Switch under sadeln. Den stod på läge 2.
                              Är det samma lägen som på vinkelhusorna? 0=standard, 1=mild, 2=vild?
                              Har du spik?

Comment

Tjena!

Har en FE450 2015. Om man skulle bli sugen på motardhjul, passar valfria KTM fälgar från nyare årsmodeller?

Comment

Working...
                                X